Tack till
@Nanneboy för att ha ställt en fråga jag haft på tungspetsen en tid (speciellt vis-a-vis myndighetsintresset), till ChatGPT för ett halvdant svar och till
@Fredah för att ha givit mig ett bra fredagsskratt!
Hehe, kul att jag kunde bidra till ett skratt. Jag tänkte helt enkelt, det här kan jag nog delvis förklara men att formulera det på mobilen kommer ta en stund. Undrar om ChatGPT har bra koll på frågan? Det tycker jag ändå så det fick bli en copy+paste.
Jag frågade även om några exempel:
Ja, det finns flera exempel på transatlantiska joint ventures mellan stora flygbolag, som syftar till att förbättra och utöka deras service över Atlanten. Här är några framträdande exempel:
1. **Air France-KLM, Delta Air Lines och Virgin Atlantic**: Detta joint venture skapar ett omfattande nätverk över Atlanten, där bolagen samarbetar om flygningar mellan Europa och Nordamerika. Detta samarbete innebär koordinerade tidtabeller, gemensamma försäljnings- och marknadsföringsinsatser, samt delade intäkter på transatlantiska flygningar.
2. **Lufthansa Group, United Airlines och Air Canada (Star Alliance)**: Som medlemmar i Star Alliance, har dessa flygbolag utvecklat ett nära samarbete på transatlantiska rutter. Deras joint venture innefattar gemensamma operationer, delade intäkter och koordinering av flygtjänster mellan Nordamerika och Europa.
3. **British Airways, Iberia, Finnair och American Airlines (Oneworld)**: Dessa Oneworld-partner har ett joint venture som täcker Nordatlanten. Genom detta samarbete kan de erbjuda passagerarna ett bredare utbud av destinationer, förbättrad tillgång till lounges, optimerade anslutningsmöjligheter och integrerade kundlojalitetsprogram.
Dessa exempel på transatlantiska joint ventures visar på samarbetenas djup och bredd, där flygbolagen strävar efter att erbjuda passagerare bättre tjänster, fler destinationer och smidigare resor. Genom dessa partnerskap kan flygbolagen också stärka sin konkurrenskraft gentemot andra globala allianser och fristående flygbolag.