Senaste nytt

SAS köps av KLM/Air France med avsikt att lämna Star Alliance för Skyteam

Nej, enligt eliten här så kommer EuroBonus för alltid och för evigt vara kvar! Det ligger ju flera miljarder i det bolaget. Och till det, alla super lojala kunder, hur ska man kunna bortse från det?
Läs igenom tråden så ser du. Mao, du behöver absolut inte vara orolig för dina poäng, det har eliten sagt, och då är det så. Något annat vore helt utomjordiskt.
 

Hachans

Medlem
Det är väl inte helt omöjligt att Lufthansa Group fortsätter köpa loungeplats hos SAS på de tre skandinaviska hubbarna. Sådan avtal förekommer ju lite överallt, exempelvis verkar Air France nyttja Qantas lounger i bland annat Los Angeles trots att det är olika allianser.

Jag kan se framför mig hur glada Lufthansas F-resenärer blir om de hänvisas till Norrsken…
 

Nanneboy

Medlem
Skulle någon kunna vara snäll och förklara för en okunnig vad joint venture betyder i detta sammanhang? Jag fattar att det är samarbete t.ex. för transatlantiska rutter, men på vilket sätt?
 

Fredah

Medlem
Skulle någon kunna vara snäll och förklara för en okunnig vad joint venture betyder i detta sammanhang? Jag fattar att det är samarbete t.ex. för transatlantiska rutter, men på vilket sätt?
Ett transatlantiskt joint venture i flygbolagssammanhang refererar till ett samarbete mellan flygbolag från olika kontinenter, oftast mellan Europa och Nordamerika, för att samordna sina operationer över Atlanten. Detta kan inkludera delning av intäkter, samordning av flygtidtabeller, gemensam prissättning, marknadsföring och försäljning samt delad användning av flygplatsterminaler och lounges. Målet är att skapa ett mer sömlöst nätverk av flygförbindelser för passagerare, effektivisera operationer och minska kostnader genom stordriftsfördelar.

Genom ett sådant joint venture kan flygbolagen erbjuda fler destinationer till sina passagerare som om det vore ett enda bolag. Det ger också möjligheter till bättre anslutningar och smidigare resor för passagerare genom att koordinera tidtabeller och minska väntetider för anslutningsflyg. Dessutom kan medlemmarna i ett transatlantiskt joint venture dra nytta av varandras styrkor, som tillgång till marknader, varumärkesigenkänning och kundlojalitetsprogram, vilket skapar en starkare konkurrensposition.

För att sådana joint ventures ska fungera, måste de godkännas av berörda tillsynsmyndigheter för att säkerställa att de inte strider mot konkurrenslagstiftningen eller skadar konsumenternas intressen genom att minska konkurrensen.

Med vänlig hälsning,
ChatGPT
 

Fredah

Medlem
Tack till @Nanneboy för att ha ställt en fråga jag haft på tungspetsen en tid (speciellt vis-a-vis myndighetsintresset), till ChatGPT för ett halvdant svar och till @Fredah för att ha givit mig ett bra fredagsskratt!
Hehe, kul att jag kunde bidra till ett skratt. Jag tänkte helt enkelt, det här kan jag nog delvis förklara men att formulera det på mobilen kommer ta en stund. Undrar om ChatGPT har bra koll på frågan? Det tycker jag ändå så det fick bli en copy+paste.

Jag frågade även om några exempel:

Ja, det finns flera exempel på transatlantiska joint ventures mellan stora flygbolag, som syftar till att förbättra och utöka deras service över Atlanten. Här är några framträdande exempel:

1. **Air France-KLM, Delta Air Lines och Virgin Atlantic**: Detta joint venture skapar ett omfattande nätverk över Atlanten, där bolagen samarbetar om flygningar mellan Europa och Nordamerika. Detta samarbete innebär koordinerade tidtabeller, gemensamma försäljnings- och marknadsföringsinsatser, samt delade intäkter på transatlantiska flygningar.

2. **Lufthansa Group, United Airlines och Air Canada (Star Alliance)**: Som medlemmar i Star Alliance, har dessa flygbolag utvecklat ett nära samarbete på transatlantiska rutter. Deras joint venture innefattar gemensamma operationer, delade intäkter och koordinering av flygtjänster mellan Nordamerika och Europa.

3. **British Airways, Iberia, Finnair och American Airlines (Oneworld)**: Dessa Oneworld-partner har ett joint venture som täcker Nordatlanten. Genom detta samarbete kan de erbjuda passagerarna ett bredare utbud av destinationer, förbättrad tillgång till lounges, optimerade anslutningsmöjligheter och integrerade kundlojalitetsprogram.

Dessa exempel på transatlantiska joint ventures visar på samarbetenas djup och bredd, där flygbolagen strävar efter att erbjuda passagerare bättre tjänster, fler destinationer och smidigare resor. Genom dessa partnerskap kan flygbolagen också stärka sin konkurrenskraft gentemot andra globala allianser och fristående flygbolag.
 
Men han kan väl inte veta något om Eurobonus. Det skall ju vara kvar i många år enligt många här.

Nej, enligt eliten här så kommer EuroBonus för alltid och för evigt vara kvar! Det ligger ju flera miljarder i det bolaget. Och till det, alla super lojala kunder, hur ska man kunna bortse från det?
Läs igenom tråden så ser du. Mao, du behöver absolut inte vara orolig för dina poäng, det har eliten sagt, och då är det så. Något annat vore helt utomjordiskt.

Jag kan bara läsa de citat som skrivits här i tråden, men inte själva länken. Skulle någon här kunna berätta vad som sägs i artikeln som gör att man tolkar det som att Eurobonus kommer att upphöra ganska snart?
 

Hachans

Medlem
Jag kan bara läsa de citat som skrivits här i tråden, men inte själva länken. Skulle någon här kunna berätta vad som sägs i artikeln som gör att man tolkar det som att Eurobonus kommer att upphöra ganska snart?

Man går på de uttalanden där AF/KLMs företrädare har sagt att målet är att de ska vara majoritetsägare när de kan och då ska EuroBonus gå upp i Flying Blue. Tills dess är det enda som händer att loggan på Euepbonuskortet blir en annan när alliansbytet sker.

Om detta någonsin kommer hända vet vi inte men tidigast 2025 blir det möjligt.

Lustigt nog samma år jag uppnår Lifetime Gold och jag brukar ha otur. :p
 
Toppen