Väldigt många här inne verkar leva i föreställningen att allt är statiskt och ska fortsätta vara som det är.
Men så behöver det ju inte alls vara. Om jag hade gått in och satsat en väldans massa pengar så hade jag gjort det för att utveckla verksamheten.
Vad är det som säger att de eventuella destinationer som idag saknas inom hos AF/KLM eller Skyteam inte kommer att startas upp? Det kanske t o m blir SAS som får äran att göra det. Tanken måste ju vara att utveckla, inte avveckla. Hade man velat avveckla så hade man bara låtit SAS gå i konkurs och sparat sina miljarder, och kanske sedan tagit tillfället i akt att fylla några av de luckor SAS skulle lämnat efter sig.
Men så har man ju inte gjort. Det måste ju betyda att man har en plan för att utveckla SAS på ett sådant sätt att det gynnar både SAS, dess ägare och kanske till och med Skyteam.
Detsamma gäller Skyteam som allians. SAS kanske faktiskt kommer in som en vitamininjektion som kan dela med sig av sina erfarenheter från Star Alliance.
Jag har svårt att förstå allt det svartmålande som görs.
Jag kan inte heller förstå den sammanblandning som hela tiden görs av Eurobonus, Flying Blue, Star Alliance och Skyteam.
Varför skulle Eurobonus helt plötsligt försvinna och alla poäng bli värdelösa? Varför skulle inte kreditkort knutna till Eurobonus längre existera, inklusive de förmåner man får på SAS? Det är ju helt irrationellt att tro det. Eurobonus existerade i 5 år innan Star Alliance bildades och det gick alldeles utmärkt.
Att därför i affekt boka bonusresor nu för att inte poängen ska försvinna, eller att ge upp tankarna på LTG etc. är för mig helt främmande. Jag kan inte se varför det inte skulle kunna fortsätta som vanligt. Det enda som eventuellt måste fixas till på sikt är hur förhållandet mellan Flying Blue miles, Eurobonuspoäng, Skymiles etc. ska se ut så att man kan prissätta bonusresor men det har ju ingenting med förmånerna på SAS att göra. Jag ser inte ens några hinder för att 2-4-1 ska kunna leva vidare eftersom det ju handlar om att man bara betalar hälften av poängkostnaden, vilket är en SAS förmån, som betalas av SAS, eller möjligtvis kortutgivaren. Alltså har inte heller det någonting med Skytema eller Flying Blue att göra.