Senaste nytt

SAS köper loss fyra befintliga Airbus 340

Jag gissar dessa flygplan är nästan avskrivna. Lite som BA som kör vidare med äldre B747-400 då det inte finns (eller finns ett liten) kapitalkostnad kopplat till själva flygplanet. Därmed är det enbart de rörelsedrivande kostnader som gäller för dessa, och med dagens bränslepris blir det kanske ganska gynnsamt att använda dessa flygplan några år till.
 
Jag gissar dessa flygplan är nästan avskrivna. Lite som BA som kör vidare med äldre B747-400 då det inte finns (eller finns ett liten) kapitalkostnad kopplat till själva flygplanet. Därmed är det enbart de rörelsedrivande kostnader som gäller för dessa, och med dagens bränslepris blir det kanske ganska gynnsamt att använda dessa flygplan några år till.
Men om man köper planet igen från leasingbolaget (även om det är begagnad), bör man inte avskriva igen?
Eller räknas det som engångspost i kostnaden?
 
Jag gissar dessa flygplan är nästan avskrivna. Lite som BA som kör vidare med äldre B747-400 då det inte finns (eller finns ett liten) kapitalkostnad kopplat till själva flygplanet. Därmed är det enbart de rörelsedrivande kostnader som gäller för dessa, och med dagens bränslepris blir det kanske ganska gynnsamt att använda dessa flygplan några år till.

Enig, samt att en D-check ligger så lång fram i tiden att det blir lönsamt att använda dom fram tills dess, sedan blir det skroten
 
Men om man köper planet igen från leasingbolaget (även om det är begagnad), bör man inte avskriva igen?
Eller räknas det som engångspost i kostnaden?

Jag skulle gissa på att detta köp blir en engångspost i balansräkningen om värderingen är låg. Däremot skulle jag tro att det kan skilja i avskrivning mellan olika typer av anläggningstillgångar. Det jag tänker på är plan vs kabin och "lös" inredning. Jag vet att det är en "kul" jämförelse (340 och stol) ;) men tror att eventuell avskrivningstid skiljer mellan dessa två nu.
 
Någon som vet hur lång tid SAS säkrar oljepriset?
En gissning är att om det inte blir alltför stökigt i omvärlden så kommer dagens pris inte höjas drastiskt de närmsta året/åren.

Vet inte om jag har belägg för det egentligen, men jag upplever inte SAS fingertoppskänsla så enastående när det kommer till att läsa omvärlden. I alla fall inte om man ser till att starta och stoppa linjer (nu senast Stavanger-Houston).

Så drar man det till sin spets är väl detta nästan en garanti för att oljepriset skall gå upp :(

Förhoppningsvis gör de dock en tillräckligt bra affär och vågar satsa lite nytt :)
 
Vet inte om jag har belägg för det egentligen, men jag upplever inte SAS fingertoppskänsla så enastående när det kommer till att läsa omvärlden. I alla fall inte om man ser till att starta och stoppa linjer (nu senast Stavanger-Houston).

Förvisso, men å andra sidan, vilket bolag prickar rätt 100% av gångerna? Jag gillar att man provar friskt, och det verkar som man haft en backup-plan om det inte fungerat så man inte blir tagen med skägget i brevlådan.

Förhoppningsvis inser fler och fler att SAS är en trevligare, och oftast lika billig/billigare resa än Norsken. Jag håller med flertalet på detta forum i det att Norwegian är väldigt bra för konkurrensen, utan dem hade vi inte flugit billigt till USA och Asien (främst Bangkok).
 
Toppen