Någon som vet hur lång tid SAS säkrar oljepriset?
En gissning är att om det inte blir alltför stökigt i omvärlden så kommer dagens pris inte höjas drastiskt de närmsta året/åren.
Alla flygbolag har fuelhedging, om jag stavar rätt

Det är ju en "bank" för flygbolagen ungefär som rörlig eller fast ränta på ett bostadslån om jag rätt förstått hela saken. Om SAS är duktiga eller inte, man måste va ekonom på en hög nivå att förstå.
Med över 10 000 timmar på typerna så känner jag att 340/300 konter 330/300 skiljer lite i fuelcost vs costindex.
En "gammal" 340 kan dra in mycket pengar vs en "gammal" 330. Och tvärtom.
340 är inte så bränsleslukande som man kan tro.
Tror det handlar om andra saker, precis som det sägs ovan.
340/300 är idag billig i inköp,leasing men moneyflow gör gällande vad man ska investera i.
Som sagt, en 340 har en max startvikt på 275 ton, en gammal 330/300 på 233 ton inkl bränsle.
Det intressanta är att en 340 har mindre payload, betald last än en 330, och drar mer bränsle.
Så varför en 340 i stället för en 330?
Jo, den flyger längre än 330 pga terräng vid ev motorfel eller cabintryckfel.
Fyra motorer. Den kan ta en genväg som ingen tvåmotor klarar.
I mitt bolag så börjar samma tänk att komma. 340/300är en bra maskin och dom blir snart mer lönsamma fast dom är billiga just nu. Om det finns aktier på beg 340 så står jag först i kön.
Vart nog grov sammanfattning efter ovan trådar med all respekt.
Mvh