adhoc76
Medlem
A340 är inget speciellt tycker jag
Det ska väl vara starten då i så fall? Påtagligt lång startsträcka och skön känsla när den lyfter?
A340 är inget speciellt tycker jag
Tokyo och Toronto från Arlanda *host*Skulle vara intressant och se hur SAS hanterar att 4st A330 kommer in snabbt till deras vinterprogram.
En maskin skulle snabbt kunna läggas på Boston där det inte finns trafik på vintern.
Maskin 2 skulle kunna utöka New York
För maskin 3 och 4 behövs nog nya slots någonstans för att snabbt få in.
Skulle vara intressant och se hur SAS hanterar att 4st A330 kommer in snabbt till deras vinterprogram.
En maskin skulle snabbt kunna läggas på Boston där det inte finns trafik på vintern.
Maskin 2 skulle kunna utöka New York
För maskin 3 och 4 behövs nog nya slots någonstans för att snabbt få in.
OM det överhuvudtaget finns substans i de här ryktena så är det nog för att fasa ut törstiga A340 i förtid, inte för att expandera linjenätet. Sedan kan tänkas att de äldsta A330 åker när alla A340 är borta och fler A350 kommer in..Tokyo och Toronto från Arlanda *host*![]()
Lufthansa ska väl ha sina A340 kvar i några år till?Hoppas man hinner flyga med en A340 , men dom bolagen som har dom,byter ju ut dom mot A350 alt B787 ,hur bra är A350 egentligen då ?
Var det inte en Lufthansapilot (som inte flög Airbus utan 747) som en gång hävdade att Airbus 340 aldrig lyfter - det är bara jorden som kröker.Det ska väl vara starten då i så fall? Påtagligt lång startsträcka och skön känsla när den lyfter?
Helt klart en utmaning att både ta in A350 och stå där med 4st nya A330 som inte var planerade dvs OM nu ryktet är sant.OM det överhuvudtaget finns substans i de här ryktena så är det nog för att fasa ut törstiga A340 i förtid, inte för att expandera linjenätet. Sedan kan tänkas att de äldsta A330 åker när alla A340 är borta och fler A350 kommer in..
Helt klart en utmaning att både ta in A350 och stå där med 4st nya A330 som inte var planerade dvs OM nu ryktet är sant.
Som sagt läste tidigare i somras jag att SAS planera att pensionera en till A340 i februari när den nya A350 är i linjeproduktion.
Jag vet ej vilka argument SAS har för pensioneringen men skall försöka få reda på det på tisdag.Är besparingen verkligen så stor på att pensionera en A340 just nu? Tänker att senaste års/åren så har dessa A340s genomgått C/D-checks samt så har det investerats i nya kabinen. Borde det inte vara mer ekonomiskt försvarsbart att fortsätta med alla A340s något år till iaf? Eller har de en mycket högre alternativkostnad i form av bränsle etc som gör att ekvationen bättre?