Senaste nytt

SAS kö till incheckning för status och premium passagerare

Jag har väntat i 25 år på vettig servis på sas, jag tror jag hinner lägga näsan i vädret, eller sas gå omkull. Innan sas får koll på detta.

Det är skillnad på att ha koll, och att bry sig.

Ärligt talat tror jag SAS skiter i det liksom SJ och andra bolag. De vet att det gnälls så in i vassen men när det kommer till kritan kommer folk ändå att flyga med dem. Deras prioriteringar finns på andra håll.

Å andra sidan har det strösslats med så mycket guld och diamanter så kön är längre där än i vanliga eco droppen (i alla fall på Kastrup).
Det är också väldigt vanligt att businesresenärer strular vid disken. Det skall kollas block, seating osv med allehanda frågor.

Ja, en no-brainer att en passagerare, vid anmodan, ska kunna visa upp att hon/han har rätt till den aktuella tjänsten. På Kastrup brukar de oftast skrika något otrevligt på danska i stil med "Reser du business class?". Lite svårt att ta illa upp för detta tycker jag, jag brukar mest garva.
Jag brukar svara dem med "Javisst! Å du står här och kollar status"
Inte alla som hänger med på den :)

Kan bara instämma kring kommentarerna om bemötande. Samma sak hände mig i Göteborg där vi fick en spydig fråga om vi skulle åka business eller hade guldkort. Svarade att vi har diamant och guldkort samt ska åka SAS Plus. Det räckte inte utan kortet skulle visas med en snäsig kommentar "Om jag inte får se kortet så kan ju vem som helst ställa sig här"

Har egentligen ingenting emot att visa upp kortet men hur svårt är det att vara trevlig?

Sen undrar jag hur man ska göra om man inte har status men åker SAS Plus och då har rätt att stå i kön. Om jag inte checkar in i appen så måste jag ju fram till disken för att få boardingkortet som han vill se?
Tacka våra kära fackförbund för otrevligheten.

Last edited by a moderator:
Det är skillnad på att ha koll, och att bry sig.

Ärligt talat tror jag SAS skiter i det liksom SJ och andra bolag. De vet att det gnälls så in i vassen men när det kommer till kritan kommer folk ändå att flyga med dem. Deras prioriteringar finns på andra håll.

Jag tycker diskussionen är lite fel, klart dom ska kolla att man står i rätt kö, men attityden dom kör är ju galen.
Det är ju inte bättre i bagage droppen, där dom frågar om man har checkat in. Där är ofta attityden den samma.. ÖÖÖ VAD GÖR DU HÄR...

På tyska flygplatser kollar dom också, status och billjetter på olika platser men på ett vettigare sätt.

Du kan säkert gå ner till FCT i Frankfurt med en Ekonomi Light biljett, och dom talar om för dig att du har hamnat fel men på ett mycket trevligare sätt.

Fri oreglerad arbetsmarknad hade gett oss trevliga, unga serviceinriktade personer istället för först in sist ut ruggugglor som kan göra som de vill då de sitter säkert.

Oavsett åsikt om fack och anställningssäkerhet etc så är det väl ändå SAS som får stå för att de antingen inte utbildar sin personal ordentligt om hur kundservice och kundbemötande ska hanteras eller att de helt enkelt sätter fel person på fel plats.

Oavsett åsikt om fack och anställningssäkerhet etc så är det väl ändå SAS som får stå för att de antingen inte utbildar sin personal ordentligt om hur kundservice och kundbemötande ska hanteras eller att de helt enkelt sätter fel person på fel plats.
Jag tror säkert att SAS har både en och två avdelningar som inte sysslar med annat dagligen än utbildning i kundbemötande.
Då SAS inte har lyxen att kunna ersätta med rätt personer som de själva önskar, annat än genom långsam utspädning över tid, blir det bara en Sisyfos för dem, dvs försöka omvända gamla och trötta som lever på gamla meriter (till mångt och mycket tack vare fackens genom åren lyckosamma arbete)

Jag tycker diskussionen är lite fel, klart dom ska kolla att man står i rätt kö, men attityden dom kör är ju galen.
Det är ju inte bättre i bagage droppen, där dom frågar om man har checkat in. Där är ofta attityden den samma.. ÖÖÖ VAD GÖR DU HÄR...

På tyska flygplatser kollar dom också, status och billjetter på olika platser men på ett vettigare sätt.

Du kan säkert gå ner till FCT i Frankfurt med en Ekonomi Light biljett, och dom talar om för dig att du har hamnat fel men på ett mycket trevligare sätt.

Japp, vilket jag påpekat i flera inlägg ovan.

Tricket är att få en kontroll att upplevas som service och det har SAS inte fattat. Det är inte rocket science.

Toppen