Senaste nytt

SAS jobbar för en året runt linje till Visby

Jacob

Medlem
Lite intressant artikel i SR/Gotlandsnytt.

Ola Matsson, platschef på Gotlandsflyg, menar att just linjen Arlanda-Visby är en av de linjer som varit olönsam för Skyways och bidragit till konkursen. SAS å andra sidan kontrar med att säga att SAS skulle kunna lyckas bättre eftersom SAS har ett större nätverk vidare från Arlanda, vilket Skyways inte hade.

Stämmer detta är det intressant av två anledningar:
*Att Skyways inte lyckats få lönsamhet på en flyglinje där det enda andra transportalternativet är att åka båt
*Att Skyways förmodligen gjort en ordentlig tabbe som gått längre och längre från SAS, gått ur Eurobonus osv och därför tappat viktig transfertrafik

SAS vill flyga året-runt - Gotlandsnytt
 

twiggs

Medlem
Varje dag som går utan att det finns flera dagliga avgångar till ARN gör att linjen VBY–ARN blir mindre och mindre intressant. SAS dagliga avgång under sommaren (som vi egentligen inte ens vet om det blir någon fortsättning på) är verkligen inte nog när det gäller att hålla intresset för en linje vid liv – åtminstone inte när det tidigare funnits 4-5 dagliga.

Å andra sidan är antalet passagerare som flyger vidare från ARN kanske inte så stor på linjer som inte nås via BMA (dvs: GOT, MMX, UME, SDL, KLR, RNB, AGH m fl) att saknaden egentligen inte blir så stor? Det kanske rent av räcker med Nextjets 2 dagliga?
 

MarcusC

Medlem
Lite intressant artikel i SR/Gotlandsnytt.

Ola Matsson, platschef på Gotlandsflyg, menar att just linjen Arlanda-Visby är en av de linjer som varit olönsam för Skyways och bidragit till konkursen. SAS å andra sidan kontrar med att säga att SAS skulle kunna lyckas bättre eftersom SAS har ett större nätverk vidare från Arlanda, vilket Skyways inte hade.

Stämmer detta är det intressant av två anledningar:
*Att Skyways inte lyckats få lönsamhet på en flyglinje där det enda andra transportalternativet är att åka båt
*Att Skyways förmodligen gjort en ordentlig tabbe som gått längre och längre från SAS, gått ur Eurobonus osv och därför tappat viktig transfertrafik]

Jag tror det är en viktig poäng. Om Skyways satsat på att samarbeta och komplettera SAS hade man nog kunnat överleva bättre. City Airline hade ju ett samarbete med SAS. Skyways sista år kändes spretigt utan något bra fokus..hade man sommdu skriver satsat påå att mata VBY till övriga världen och SAS inrikes hade man säketr vunnit mycket?!
 
Last edited:
ARN-VBY "ägde" väl Linjeflyg fram till 1993. Jag tror att SAS DC-10 som användes dit nån gång ibland flög på uppdrag för Linjeflyg.
En jetkärra med hyfsad beläggning hinner aldrig upp till nån cruisehöjd innan det är dags att gå ner igen till VBY.
 
Lite intressant artikel i SR/Gotlandsnytt.

Stämmer detta är det intressant av två anledningar:
*Att Skyways inte lyckats få lönsamhet på en flyglinje där det enda andra transportalternativet är att åka båt
*Att Skyways förmodligen gjort en ordentlig tabbe som gått längre och längre från SAS, gått ur Eurobonus osv och därför tappat viktig transfertrafik

Något som jag vill lägga till är att Skyways flög ju både från ARN och BMA till VBY. Det kunde vara så att det fanns upp till 3 avgångar under en morgon timme från dessa två Stockholms flygplatser till VBY.

Ifjol flög jag både med SAS och Skyways till VBY. Med Skyways var planen nästan tom, om jag kommer ihåg rätt var vi 10 eller kanske 12 passagerare onboard. Med SAS var planen nästan fullpaxad på båda riktningar.
 
Apropå flyplanstyp mellan ARN-VBY, i början av 90-talet kunde man hamna på en Scanair DC10 på rutten ARN-VBY vilket gav en lite märklig känsla dels genom jättelik kabin med få passagerare dels genom att nedstigningen inleddes strax efter att man kommit upp på på höjd . Bekvämt var det i alla fall med x antal säten för sig själv :)

Hittade denna tråd nyss :)
Jag flög ARN-VBY flera ggr på 90 talet med DC-10:an, det var som sagt en märklig upplevelse med 15-30 pers ombord som man knapp såg. Brukade sitta längst fram i de stora stolarna kommer jag ihåg. Det var härlig känsla
 
Toppen