Senaste nytt

SAS introducerar SAS Go Light - Nytt koncept för resenärer med enbart handbagage

Enligt denna länken är det tvärtom, plastpåse ska vara gratis för EBG och inget bagage ingår för spädbarn i Go Light.

Bagage/handbagage: incheckat, försenat, skadat eller förlorat | SAS

“Du kan få plastpåsar som skyddar din barnvagn mot damm och smuts utan extra kostnad på flygplatsen om du reser i SAS Plus eller SAS Business eller om du är medlem i EuroBonus Guld eller Diamant.”

“Om du reser med spädbarn eller barn under två år får du ta med en barnvagn och en väska som väger högst 23 kg (utom i SAS Go Light).“
Intressant...
Man kan ju tolka det som är parentesen "(utom i SAS Go Light)" endast gäller "en väska som väger högst...." men att den inte refererar till "får du ta med en barnvagn" .

Längre ner på samma sida står det: "Om du reser med ett spädbarn (under två år) kan du ta med dig en barnvagn utan avgift i tillägg till det bagage som ingår i barnets biljett." Detta överensstämmer med hypotesen ovan. Det sagt är det ju helt klart möjligt att bli förvirrad om vad som gäller, vilket gjorde att jag mailade och frågade för att ha en datapunkt till. (I know... svaren från kundservice är inte alltid 100%-iga heller...:))

Dock intressant beträffande plastpåsarna. På sidan du länkade står det ju rakt motsatt mot vad incheckningsdamen så till mig.

Förväntar mig dock inte en smooth ride på returen...
Mest för stänga loopen. Inga problem att checka in barnvagn på hemresan. Har en känsla av att incheckningsdamen inte brydde sig över några regler över huvud taget. Det var för övrigt fullständigt zoo på Tegel vid incheckning och security. Börjar faktiskt drömma mig tillbaka till tiden på D-piren... (som jag tidigare djupt beklagat mig över mht 100% bussgate-garanti)

Kan man boka en vanlig go (för infant) och två go light inom samma bokning?
Är tämligen säker på att jag anar svaret.

Kan man boka en vanlig go (för infant) och två go light inom samma bokning?
Är tämligen säker på att jag anar svaret.

nope. Det är olika bokningsregler på dessa biljetter - så måste bokas som två separata bokningar.
Detsamma gäller exempelvis vanliga- och ungdomsbiljetter.

SAS börjar sälja biljetter utan bagage inrikes i Norge och Skandinavien för att senare börja erbjuda dessa biljetter på inrikes i Danmark och Sverige.

SAS introducerar dessa biljetter för matcha lågprisbolagen som erbjuder denna typ av biljetter.

Samtidigt försvinner de GO biljetter som har haft möjlighet att boka om senast en timme före avgång, denna möjlighet försvinner den 19 december.

Källa CHECK-IN.dk

Jag undrar hur många gånger vi kommer att få höra utropet innan avgång.
" Idag har vi en fullbokad maskin, vi erbjuder dig att lämna bagaget här i gaten och gratis få sänt ditt bagage till din slut destination"

Vill någon förtydliga för mig vad som är nytt? Ska det inte längre ingå handbagage inrikes? Eller ingick alltid incheckat bagage inrikes förr i tiden, men nu ska incheckat bagage inte längre ingå inrikes?

• Gilla
Reactions: fcx
Vill någon förtydliga för mig vad som är nytt? Ska det inte längre ingå handbagage inrikes? Eller ingick alltid incheckat bagage inrikes förr i tiden, men nu ska incheckat bagage inte längre ingå inrikes?

Detta kanske gör det lite tydligare. Resten av artikeln är tyvärr gömd bakom betalvägg.
CHECK-IN.dk skrev:
SAS har i denne uge lanceret en ny billettype. og der er tale om SAS Go Light, som i forvejen kendes fra resten af rutenetværket, men som endnu ikke har været implementeret på skandinaviske ruter samt på indenrigsruterne.

Från artikeln.

"På SAS Go Light-billettypen er indchecket bagage ikke inkluderet i billetten, men dette skal købes og betales separat. Dermed vil SAS i højere grad kunne matche de konkurrenter, der tilbyder lave billetpriser uden bagage."

Incheckat bagage har ingått inom Skandinavien på de billigaste biljetterna tidigare. Om det försvinner är det helt klart en försämring, priset kommer vara samma men finns ett dyrare alternativ där det kommer ingå.

Toppen