Senaste nytt

SAS introducerar SAS Go Light - Nytt koncept för resenärer med enbart handbagage

Sa inte SAS att Go Light skulle ge en rabatt jmf med Go? Isåfall är det ju lite fult att byta en farebasis från Go till Go Light vilket i praktiken gör billigaste Go-biljetten dyrare...
 
Ja,

"SAS GO light finns mellan skandinavien och utvalda länder i Europa (Finland, Frankrike, Spanien, Irland, Nederländerna och Grekland)"


SAS Go Plus - Norden och Europa - SAS

Intressant att man i denna länk nu gjort en disclaimer om att priobagage inte gäller på domestic routes i Norden.
Det funkar ju inte ändå, men nu har man alltså formellt gett upp det helt? Det är väl en "enhancement"? :confused:

Det är ju ett sjukdomstecken när man kan få det att fungera i Afrika, men inte i Sverige.

What's left...
 
Intressant att man i denna länk nu gjort en disclaimer om att priobagage inte gäller på domestic routes i Norden.
Det funkar ju inte ändå, men nu har man alltså formellt gett upp det helt? Det är väl en "enhancement"? :confused:

Det är ju ett sjukdomstecken när man kan få det att fungera i Afrika, men inte i Sverige.

What's left...
Mycket intressant! Gäller tydligen inte EBG och EBD då detta ingår i förmånerna. Undrar hur ground staff ska kunna urskilja vilken priotag som är EBG/EBD och vilken som är Plus på inrikes vid ankomst... :confused:
upload_2015-9-8_13-8-45.png
 
Undrar också om hur priserna i SAS Go kommer påverkas av den nya biljetten. Har gjort en liten lista av destination i de 6 länder så att vi kan jämföra priserna i några månaden (FYI jag vet att prissättning är flexible och påverkas av efterfrågan så jämförelsen kommer inte visa hela sanningen. Men jag har försökt att hitta en bra blandning)

Stockholm - Helsingfors SK702 27 oktober 499 SEK , Helsingfors - Stockholm SK717 31 oktober, 485 SEK (om man boka t/r)
Stockholm - Paris SK577 28 november 749 SEK (bara 5 biljetter kvar redan nu), Paris - Stockholm SK578 5 december, 892 SEK (om man boka t/r)
Stockholm - Aten SK1833 11 januari 799 SEK, Aten - Stockholm SK1834 17 januari 952 SEK (om man boka t/r)
Stockholm - Dublin SK535 18 januari, 1199 SEK (enväg)
Amsterdam - Stockholm (via Köpenhamn) SK550, SK1418 9 februari, 913 SEK (enväg)
Umeå - Malaga (via Stockholm) SK027, SK1583 12 mars, 3440 SEK, Malaga - Umeå (via Stockholm) SK1584, SK2030 17 mars, 2279 SEK (om man boka t/r)

Här kommer en uppföljning av min första inlägg om hur SAS GO light påverkar priser i SAS GO:

Stockholm - Helsingfors SK702 27 oktober 499 SEK (NU: 449 GO Light, GO 569) , Helsingfors - Stockholm SK717 31 oktober, 485 SEK (NU: GO Light 433, GO 553) (om man boka t/r)
Stockholm - Paris SK577 28 november 749 SEK (bara 5 biljetter kvar redan nu) (NU: GO Light 699, GO 819), Paris - Stockholm SK578 5 december, 892 SEK (NU: GO Light 837, GO 957) (om man boka t/r)
Stockholm - Aten SK1833 11 januari 799 SEK (NU: GO Light 731, GO 851), Aten - Stockholm SK1834 17 januari 952 SEK (NU: GO Light 698, GO 818)(om man boka t/r)
Stockholm - Dublin SK535 18 januari, 1199 SEK(NU: GO Light 449, GO 569) (enväg)
Amsterdam - Stockholm (via Köpenhamn) SK550, SK1418 9 februari, 913 SEK( NU: GO Light 833, GO 965) (enväg)
Umeå - Malaga (via Stockholm) SK027, SK1583 12 mars, 3440 SEK, Malaga - Umeå (via Stockholm) (NU: GO Light 3964, GO 4084) SK1584, SK2030 17 mars, 2279 SEK (NU: GO Light 1888, GO: 2008) (om man boka t/r)

Facit:
Svårt att dra slutsatser om hur GO Light har påverkat priser i GO. Om nån förändring har skett (än så länge) så är den minimal. Däremot ligger priser i GO Light konsekvent under GO priser i Augusti (förutom vid flyget till Malaga, men det kanske har varit ökande efterfrågan som ligger bakom ökningen)

Mvh excelnisse No 1 ;)
 
Här kommer en uppföljning av min första inlägg om hur SAS GO light påverkar priser i SAS GO:

Stockholm - Helsingfors SK702 27 oktober 499 SEK (NU: 449 GO Light, GO 569) , Helsingfors - Stockholm SK717 31 oktober, 485 SEK (NU: GO Light 433, GO 553) (om man boka t/r)
Stockholm - Paris SK577 28 november 749 SEK (bara 5 biljetter kvar redan nu) (NU: GO Light 699, GO 819), Paris - Stockholm SK578 5 december, 892 SEK (NU: GO Light 837, GO 957) (om man boka t/r)
Stockholm - Aten SK1833 11 januari 799 SEK (NU: GO Light 731, GO 851), Aten - Stockholm SK1834 17 januari 952 SEK (NU: GO Light 698, GO 818)(om man boka t/r)
Stockholm - Dublin SK535 18 januari, 1199 SEK(NU: GO Light 449, GO 569) (enväg)
Amsterdam - Stockholm (via Köpenhamn) SK550, SK1418 9 februari, 913 SEK( NU: GO Light 833, GO 965) (enväg)
Umeå - Malaga (via Stockholm) SK027, SK1583 12 mars, 3440 SEK, Malaga - Umeå (via Stockholm) (NU: GO Light 3964, GO 4084) SK1584, SK2030 17 mars, 2279 SEK (NU: GO Light 1888, GO: 2008) (om man boka t/r)

Facit:
Svårt att dra slutsatser om hur GO Light har påverkat priser i GO. Om nån förändring har skett (än så länge) så är den minimal. Däremot ligger priser i GO Light konsekvent under GO priser i Augusti (förutom vid flyget till Malaga, men det kanske har varit ökande efterfrågan som ligger bakom ökningen)

Mvh excelnisse No 1 ;)
Jämfört med Finnair och British, som när de införde liknande koncept kändes som att det blev avsevärt mkt billigare att flyga med bara handbagage. Så är inte fallet här.
 
Toppen