Senaste nytt

SAS introducerar premium menyer på longhaul i Go

Ja, jag tror nog det där med att splitta grupper sker mer på charter.
Det har vad jag förstått också blivit mer regel än undantag på Basic Economy-biljetter i USA. Splittade mittenplatser så långt det går, därefter fortsatt splittat men inte mittenplatser. Allt för att göra det mer intressant att köpa upp sig.

Misstänker att det bara är en tidsfråga innan det också blir vanligare i Europa, om det inte skulle stoppas av myndigheterna.

Jag fick en premiummeny när jag reste Air France i Economy för ett antal år sedan. Hade kikat på menyn, men sedan chickat ur nör det kom till betalningen. Någon bugg gjorde att jag fick maten ändå. Det var trevligt, man fick en linneduk och riktigt glas. Ingen runt om brydde sig. Tycker helt klart att detta är en bra grej, hade jag flygit SAS i Go hade det varit ett alternativ, särskilt hem från EWR som ju måste ha planetens värsta cateringkök.

Överlag gillar jag en avskalad ekonomiklass där man får betala för all service utöver en stol. Vill man ha en all inclusive kan man köpa en stol i Plus som ofta kostar vad en stol i Go kostade för en 10 år sedan.

Sedan att allt inte inkluderas i Plus longhaul är ju dock ett annat problem....

Det har vad jag förstått också blivit mer regel än undantag på Basic Economy-biljetter i USA. Splittade mittenplatser så långt det går, därefter fortsatt splittat men inte mittenplatser. Allt för att göra det mer intressant att köpa upp sig.

Misstänker att det bara är en tidsfråga innan det också blir vanligare i Europa, om det inte skulle stoppas av myndigheterna.

Javisst är det så. Economy basic får även gå på sist och har i många fall enbart en personlig grej och inte ett fullt handbagage. Denna grej måste dessutom placeras under sätet framför.

Jag tycker det är dit go light borde gå. Och så kan man använda statusen för att differentiera lite. Blir du silver får du ta med handbagage tex.

Trevligt med val tycker jag, men kunde man inte samtidigt erbjuda denna uppgraderade varmrätt och dukning i Plus? och kanske även se över dryckesserveringen i Plus. Nu blir det ju lite av en kannibaliserande produkt tycker jag.

Alltså, det verkar vara i princip samma upplägg som i Plus. Det är ingenting att vara avundsjuk på om man redan reser i plus. Bilderna är fluffade och ser betydligt bättre ut än det kommer se ut i verkligheten.

Lite off topic för denna tråden, men något liknande ska tydligen vara påväg till intra-europaflighter också. De är just nu i processen att bestämma hur det slutgiltiga konceptet ska fungera. Det nämndes på Diamondeventet i Frösundavik av en delansvarig person för projektet.

Swiss har motsvarande i economy på långlinjerna. Har kollat på hemsidan några gånger men avstått att.beställa.
Priser från 39 till 49 CHF. Lite väl dyrt.
Även noterat ombord att de som beställt oftast även bokat bästa platserna och serveras först av alla. Då ångrar man sin snålhet.

Toppen