Jag tog möjligheten att fråga lite mer om detta igår på Hasselbacken, eftersom det fanns en representant från SAS cateringteam på plats.
I nuläget ser de detta som ett första steg och ett test. Se om det finns en marknad och efterfrågan på denna typ av tjänst och kanske det viktigaste, att det verkligen fungerar med logistiken. Det ska inte bara fungera i Skandinavien utan även på cateringköken runt om i Europa. Det kan nog finnas en poäng med att inte köra full gas från dag 1.
I ett andra steg, om det fungerar och slår väl ut, går det förstås att bygga vidare på konceptet. Det finns naturligtvis redan en del tankar och de fick även med sig några nya igår kväll.
Tjänsten skulle nog tillföra allra mest om man kunde förbeställa mat som inte finns i den ordinarie menyn. Då skulle man potentiellt kunna få tillbaka smörgåsar ombord inom Skandinavien. Anledningen till att dessa plockades var att det varierade så stort mellan olika flygningar hur mycket som såldes, och det var tydligen påtagliga mängder smörgåsar som de tvingades slänga. Det skulle man kunna komma runt i så fall.
Ett annat förslag vi förde fram var möjligheten att kunna förbeställa kvällsmåltiden i SAS Plus även i SAS Go.