Senaste nytt

SAS - Införskaffa mig nytt kreditkort

Davvv

Ny medlem
Hej,

Jag har fått jobb i Zürich och blivit rekommenderad av en vän att skaffa ett SAS Amex kort, eftersom jag kommer använda SAS för att flyga mellan ARN - ZHR ungefär 1 gång i månaden. Årlig konsumtion på kortet kommer nog landa på mellan 100-150k. Vad borda jag göra i detta fall? Finns det andra kort som är aktuella? Är novis angående kreditkort och har endast haft vanligt bankkort. Undrar även hur jag kan göra min start så optimal som möjligt med extrapoäng osv.

Tacksam för all hjälp!
 
Last edited:

palmen

Moderator
Tips, ZUR är inte flygplats kod i Zurich, ska vara ZRH.

Fråga dig vad du vill få ut av ditt kreditkort. Är absolut inte självklart att du ska ha ett sas kort. Kan finnas andra kort som passa bättre.

Det viktiga är att du börjar samla poäng för dina flygningar och där är högst troligt eurobonus mest logiskt för dig.

Spenderar du 150k på ett år är det åtminstone inte helt fel med SAS Amex Premium, förutsatt att du kan betala med amex där du gör inköp.
 

FilipJ

Medlem
Vilken kabinklass kommer du flyga? Vilka hotellet kommer du bo på? Är det viktigt för dig att få status hos SAS?
 

Highbury

Medlem
Kommer du bo i Zurich och ha en massa utgifter i schweizerfranc? I sådan fall kanske du borde även/istället ha ett kort med ingen eller så låg växlingsavgift som möjligt.
 

hco

Medlem
Kommer du bo i Zurich och ha en massa utgifter i schweizerfranc? I sådan fall kanske du borde även/istället ha ett kort med ingen eller så låg växlingsavgift som möjligt.
Exakt.

Permanent jobb i Schweiz och du ska bo där? Eller i alla fall flera år --> skaffa lokalt kort.
 

Davvv

Ny medlem
Det kommer vara en tidsbegränsad anställning på 6-12 månader. Har i dagsläget Revolut som jag för över pengar till när jag reser internationellt, alltså noll växlingsavgifter förutom spreaden som alltid finns. Kommer inte bo på några hotell och kommer flyga så billigt som möjligt, alltså lägsta klass + baggage när det är aktuellt. Dessa potentiella 150k kommer betalas genom restaurangbesök och allmänna utgifter. 70% av utgifterna i CHF och 30% i SEK. Flygen kommer primärt göras genom SAS.
 
Toppen