Senaste nytt

SAS inför zoner för boarding

Jag diskuterade frågan om priority boarding under SAS Meet and Greet. Fick svaret att man var medvetna om problemet - inte minst ur synvinkeln att prioriterade passagerare skulle få plats med sitt handbagage. Man hade inom SAS tydligen också bollat att begränsa handbagaget i Go (oklart vad som i så fall skulle gälla för Gold m fl i go) för att skapa mer utrymme i planet (för plus). Det var bara en idé - ingen konkret plan. En annan idé man bollat var att hitta ett system för att man inte skulle kunna lägga upp väskan på andra platser än där man själv sitter (inte minst för att spara plats i främsta lådan till dem på rad 1 där man inte kan lägga väska på golvet). Det ska också finnas en intern instruktion på att det inte ska ligga "lager" med kuddar eller annat på första raden (vilket jag tror är ganska ovanligt på senare tid - så det följs nog oftast).

Ett problem med att fysiskt stoppa personer med fel zon i gaten när det är "maskinell boarding" är att flygplatserna ska ta investeringen för att byta ut/uppgradera spärrarna. Man hoppas att detta snart ska funka bra i Stockholm, Oslo och Köpenhamn i ett första skede. Det lät onekligen mindre ljust på andra flygplatser - även om det sades att det görs en del kontroller av om personalen sköter priority boarding. Man kan ju fundera på hur resultatet av de kontrollerna ser ut...

Flög från Landvetter till Umeå i söndags kväll (SAS Plus, EBS, 3F, Zon B).
Först ropades zon A och B ut och man talade tydligt om att zonen man hade stod på boardingkortet och att endast A och B var välkomna fram.
6-7 st gick fram för att boarda (varav en nekades) medan övriga till min förvåning lugnt stod kvar.
Det förväntade kaoset uteblev helt - kanske pga att Göteborgare är ett tålmodigt släkte ? :p

/ TT

Flög från Landvetter till Umeå i söndags kväll (SAS Plus, EBS, 3F, Zon B).
Först ropades zon A och B ut och man talade tydligt om att zonen man hade stod på boardingkortet och att endast A och B var välkomna fram.
6-7 st gick fram för att boarda (varav en nekades) medan övriga till min förvåning lugnt stod kvar.
Det förväntade kaoset uteblev helt - kanske pga att Göteborgare är ett tålmodigt släkte ? :p

/ TT

Folk lär sig när de själva blivit nekade eller de sett någon blivit nekad. Problemet har ju varit tidigare att folk inte behövt stå och vänta och det har ju bara varit att gå rakt fram och på. Dessutom verkar zonbegreppet vara lite lättare att förstå än plus/guld/go bla bla bla - särskilt för de resenärer som inte är frekventa resenärer. Sätter sen dessutom SAS upp fållor vid avgången så blir det ännu tydligare.

Jag fattar inte hur det ska funka, jag har fått allt från E till H på Go-biljett med EBS, men zon-boarding har aldrig tillämpats utan bara vanlig prio-boarding...

Zonerna gäller, rätta mig om jag har fel, bara på några få flygplatser ännu och kanske till och med bara vissa terminaler.

Jag fattar inte hur det ska funka, jag har fått allt från E till H på Go-biljett med EBS, men zon-boarding har aldrig tillämpats utan bara vanlig prio-boarding...

Det kommer säkert!

Idag fungerade det föredömligt på Landvetter iaf. Priokön var dubbelt så lång som den vanliga, tills folk upptäckte att folk i fel zoner fick ställa sig i den vanliga kön. Då krympte prio rejält. Vilket en mindre varsam prioritetsresenär gjorde mig uppmärksam på med armbågen när han trängde sig förbi eftersom jag inte sett att kön krympt och lugnt stod och drömde...

Samma hände ett tag efter mitt senaste inlägg i tråden, de som försökte "ful-boarda" fick vänligen vänta, nu ställde de sig längst fram och väntade men det är framsteg i alla fall. Inga zoner mer än att prio var A+B men uppenbarligen fungerade "spärren" så det är på väg åt rätt håll!

Toppen