Mattias Nilsson
Ny medlem
Jag diskuterade frågan om priority boarding under SAS Meet and Greet. Fick svaret att man var medvetna om problemet - inte minst ur synvinkeln att prioriterade passagerare skulle få plats med sitt handbagage. Man hade inom SAS tydligen också bollat att begränsa handbagaget i Go (oklart vad som i så fall skulle gälla för Gold m fl i go) för att skapa mer utrymme i planet (för plus). Det var bara en idé - ingen konkret plan. En annan idé man bollat var att hitta ett system för att man inte skulle kunna lägga upp väskan på andra platser än där man själv sitter (inte minst för att spara plats i främsta lådan till dem på rad 1 där man inte kan lägga väska på golvet). Det ska också finnas en intern instruktion på att det inte ska ligga "lager" med kuddar eller annat på första raden (vilket jag tror är ganska ovanligt på senare tid - så det följs nog oftast).
Ett problem med att fysiskt stoppa personer med fel zon i gaten när det är "maskinell boarding" är att flygplatserna ska ta investeringen för att byta ut/uppgradera spärrarna. Man hoppas att detta snart ska funka bra i Stockholm, Oslo och Köpenhamn i ett första skede. Det lät onekligen mindre ljust på andra flygplatser - även om det sades att det görs en del kontroller av om personalen sköter priority boarding. Man kan ju fundera på hur resultatet av de kontrollerna ser ut...
Ett problem med att fysiskt stoppa personer med fel zon i gaten när det är "maskinell boarding" är att flygplatserna ska ta investeringen för att byta ut/uppgradera spärrarna. Man hoppas att detta snart ska funka bra i Stockholm, Oslo och Köpenhamn i ett första skede. Det lät onekligen mindre ljust på andra flygplatser - även om det sades att det görs en del kontroller av om personalen sköter priority boarding. Man kan ju fundera på hur resultatet av de kontrollerna ser ut...