Senaste nytt

SAS inför gräns på tre alkoholhaltiga drycker per resa i SAS Plus

SAS har ju ingen business i Europa, det är en uppsminkad ekonomiprodukt. Stora anledningen till att de stora drakarna kan få det att gå runt är alla connecting pax som kommer in i business/first och sen har connection i Europa. Sas har ju inte riktigt den volymen från sina longhaul.
Finns ju risk att det blir som med Finnair om det skulle bli business på sas, svindyrt att köpa separat men ingår om man flyger longhaul business.
Jag är väl medveten om att du och jag har helt olika åsikter i denna fråga om SAS skall ha en ”riktig” business eller Plus. Jag har ingen statistik, men jag tror inte att de flesta passagerare med exv BA från ARN till LHR är transitpassagerare. Jag tror att flertalet enbart skall till London. BA:s priser mellan ARN och LHR är inte är högre än i SAS ”uppsminkade ekonomiprodukt.

Jag är väl medveten om att du och jag har helt olika åsikter i denna fråga om SAS skall ha en ”riktig” business eller Plus. Jag har ingen statistik, men jag tror inte att de flesta passagerare med exv BA från ARN till LHR är transitpassagerare. Jag tror att flertalet enbart skall till London. BA:s priser mellan ARN och LHR är inte är högre än i SAS ”uppsminkade ekonomiprodukt.
Jag skulle nog säga att merparten, iallafall på morgonflygen går till transfer efter landning g på Heathrow.

Jag är helt inne på samma linje som @trekker i detta. Jag gissar att British Airways har en siffra på ungefär hur många business platser de vill sälja per flight från Arlanda och vet relativt väl hur många som bör bli connections och utifrån det fyller man då upp kabinen med betalande passagerare i Business. Sen ska vi ju komma ihåg att British Airways har långt många fler rutter än just Stockholm och Skandinavien där de är väldigt tunga på transfer passagerare. Det enda rätta som jag ser det är då en enhetsflotta med samma koncept ombord så därför får många "svagare" marknader Business ombord också.
Du kan ju fundera lite på varför det alltid är rea på Business från Stockholm tex men inte från vissa andra städer i Europa. Kan det vara för att "ingen" skulle köpa det om man tog ut fullpris?
Är som sagt var ingen välgörenhet och vi får nog leva med den sminkade ekokomiprodukten på sas länge till, men förhoppningsvis kan sas sminka upp den lite mer och erbjuda bättre utbud ombord även om det inte behöver vara varm mat på porslin och champagne om du frågar mig.

Är som sagt var ingen välgörenhet och vi får nog leva med den sminkade ekokomiprodukten på sas länge till, men förhoppningsvis kan sas sminka upp den lite mer och erbjuda bättre utbud ombord även om det inte behöver vara varm mat på porslin och champagne om du frågar mig.

Att blocka mittensätet i Plus hade ju varit en bra start åtminstone.

Blocka mittsätet och lägg på 50% på priset i plus så går nog den ekvationen ihop.

De flesta gånger jag bokar Plus (iaf inom Europa) så är det inte för servicen - utan för att få en helt avbokningsbar biljett. Känns som att det vore en god idé för SAS att ha en ekonomibiljett som är fullt avbokningsbar för säg 80% av dagens Plus-pris och sedan ökade servicen (inkl. blockat mittensäte) i Plus med en 50%-ig prisökning.

Men de kanske tjänar så pass mycket pengar på folk som har icke-avbokningsbara ekonomibiljetter, och som tvingas vaska dem eller omboka på kort varsel med avsevärd prisskillnad?

Regeln med max tre kom till för att så många blev alltför berusade på de typiska turistlinjerna till medelhavet och Kanarieöarna.

Nja, det var SAS officiella motivering, som en del köpt okritisk.

När de stängde cafelounger hävdade de att anledningen var att antalet besökare var alltför lågt.
Den som besökt någon av dessa lounger fann oftast att det var smockfullt.

De flesta gånger jag bokar Plus (iaf inom Europa) så är det inte för servicen - utan för att få en helt avbokningsbar biljett. Känns som att det vore en god idé för SAS att ha en ekonomibiljett som är fullt avbokningsbar för säg 80% av dagens Plus-pris och sedan ökade servicen (inkl. blockat mittensäte) i Plus med en 50%-ig prisökning.

Men de kanske tjänar så pass mycket pengar på folk som har icke-avbokningsbara ekonomibiljetter, och som tvingas vaska dem eller omboka på kort varsel med avsevärd prisskillnad?
Finns inte fullt avbokningsbart i Economy nu? Svindyrt men bokningsbar, eller har det försvunnit?

Toppen