Senaste nytt

SAS inför gräns på tre alkoholhaltiga drycker per resa i SAS Plus

Om man är EBD så blir det ju bättre att boka SAS GO till dessa destinationer. :D

Då är det obegränsad dryck (inom lagens tillåtelse) och önskar man en kub så kan man såklart förbeställa en sådan...
Hehe...EBP/EBD skulle få beställa fritt på dessa linjer något säger mig att CC kommer säga att drinkarna är slut(all alkohol) eller de måste räcka till hemresan.
Vad SAS kanske inte berättar är att de minskat på cateringen.
 
Om man är EBD så blir det ju bättre att boka SAS GO till dessa destinationer. :D

Då är det obegränsad dryck (inom lagens tillåtelse) och önskar man en kub så kan man såklart förbeställa en sådan...

Menar du att en EBG inte blir lika packad som en Plus resenär och således skall ha obegränsat utbud av alkoholhaltiga drycker?
 
Menar du att en EBG inte blir lika packad som en Plus resenär och således skall ha obegränsat utbud av alkoholhaltiga drycker?

Nu hänger jag inte riktigt med, samt förstår inte var EBG kom in i det hela. Men ska försöka svara.


Printscreen från SAS Hemsida vid en sökning på ARN-AGP:
Skärmavbild 2019-03-02 kl. 12.25.24.png


Jag tycker ** är ganska solklar. När passagerare flyger i SAS Plus så är upp till tre alkoholhaltiga drycker kostnadsfria. Därefter så får passagerarna betala för sina alkoholhaltiga drycker. Oavsett status.


SAS Diamondförmån:
Skärmavbild 2019-03-02 kl. 12.29.16.png


Här är det också ganska självklart. Som EBD så ingår kostnadsfria drycker i SAS GO, på de flighter där det erbjuds försäljning.



Baserat på ovan information så är min tolking följande:
SAS PLUS
3 alkoholhaltiga drycker ingår - statuslös, EBS, EBG som reser i SAS PLUS
3 alkoholhaltiga drycker ingår - EBD som reser i SAS PLUS

SAS GO
0 alkoholhaltiga drycker ingår - statuslös, EBS, EBG som reser i SAS GO
unlimited alkoholhaltiga drycker ingår - EBD som reser i SAS GO

Med andra ord så ingår det mer alkoholhaltigdryck i SAS GO än i SAS PLUS för en EBD-resenär.
Jag lägger absolut noll värdering i vilken sorts resenär som dricker mer eller mindre, eller som är mer eller mindre lättpåverkad av alkohol.
 
Fullständigt heltokigt att på en nästan sex timmars flygning till/från LPA endast få tre drycker. Dessutom den övriga Plus servicen, tre säten bredvid varandra utan blockat mittsäte och den minst sagt enkla matlådan. Det är ju nästan lika uselt som charter.

Det var faktiskt mycket bättre förr när man för en billig peng kunde uppgradera till SAS dåvarande första klass på sin B747 som flög charter från ARN-LPA under lördag och söndag på sin tid. Utsökt komfort och service med bra mat och obegränsat med dryck.

Idag vet jag inget bra sätt att resa till LPA på med hög komfort och bra mat och service.

Visa bifogad bild 87270
SAS B747 på LPA flygplats, foto: Alf

Visa bifogad bild 87269
Första klass på SAS B747 på väg till LPA, foto: Alf

Beklagar bildernas kvalitet, detta var på 70-talet så jag har fotograferat av några av mina gamla bilder i fotoalbummet. (Jo, det finns faktiskt en del av oss som har något som kallas fotoalbum som man vid högtidliga tillfällen kan ta fram och titta i tillsammans med vänner. Stenålder tycker barnen, men jag skulle önska att jag kunde se barnen när dom passerat 60 år och letar efter alla sina digitala bilder som är utspridda på alla möjliga digitala lagringsmedia och en del går inte ens att läsa in på datorn eller vad man då använder:D

Vad fick man dega för en biljett i första klass över atlanten med SAS B747 back in the day?
 
Nu hänger jag inte riktigt med, samt förstår inte var EBG kom in i det hela. Men ska försöka svara.

Med andra ord så ingår det mer alkoholhaltigdryck i SAS GO än i SAS PLUS för en EBD-resenär.
Jag lägger absolut noll värdering i vilken sorts resenär som dricker mer eller mindre, eller som är mer eller mindre lättpåverkad av alkohol.

Jag menade EBD. Det är just det du nämner ovan som jag tycker verkar helknasigt. Men det är väl ett systemfel i alla dessa regelverk som verkar ha uppkommit. Använder jag SAS inom Europa är det i Plus och än så länge har jag fått det jag behövt i dryckesväg även som statuslös. Som jag skrivit tidigare skulle det aldrig falla mej in att använda SAS Plus till LPA. Iof har jag inga problem att klara mej med den utmätta ransonen men jag tycker det är löjligt att sätta så strikta gränser. En halvpackad person som kommer från loungen borde om det gäller nykterhet få en mindre tilldelning ombord. Som ni hör blir resonemanget lite löjligt hur man än tolkar det. Varför inte försöka utgå från att samtliga passagerare själv klarar av att hantera sitt alkoholintag. Ominte så är det bara att sluta servera dom, så gör man ju redan idag.
 
Vad fick man dega för en biljett i första klass över atlanten med SAS B747 back in the day?

Har ingen aning om vad en första klass biljett kostade. Det var liksom aldrig aktuellt på den tiden.

När jag började resa i arbetet hade SAS tagit bort första klass även på 747 och DC10. Det var då business som gällde och den kostade väl som nu fast i dåtidens prisnivå. Arbetsgivaren betalade i varje fall businessbiljetten på den tiden utan att knorra när det var långflygningar.
 
Toppen