Får inte glömma att det kostar rätt mycket för alla butiker att acceptera betalkort, här är t.ex. de avtal som Svensk Handels medlemmar har:
Fysiska köp:
Bank-/Debetkort 0,80 SEK per transaktion
Betal-/Kreditkort 0,80 SEK per transaktion + 1,60 %
Utländska kort 0,80 SEK per transaktion + 1,70 %
E-handel:
Bank-/Debetkort 0,85 SEK per transaktion
Betal-/Kreditkort 0,85 SEK per transaktion + 1,70 %
Utländska kort 0,85 SEK per transaktion + 1,80 %
Kortavtal - Svensk Handel
I själva verket kostar det ännu mer. Detta är bara inlösenavtalet med banken, till detta kommer avtal med betalväxel på ungefär lika många procent.
Det kostar pengar att ta emot alla former av betalningar som företag och normalt belastar man inte kunden med dessa som extraavgifter bara för att försöka luras med lägre priser. Dessa skall helt enkelt bakas in i kostnaden för den vara eller tjänst man säljer. Punkt slut.
Just texten "INGA DOLDA AVGIFTER" är nu borta från listan av SAS fördelar på hemsidan. Kaffe finns, en väska i bagage finns, 24 timmar öppet köp finns men inte ett hum om kort eller avgifter är kvar.Tråkigt ifall de inför det. Tycker ofta att de brukar just gå ut med de inte tar massa konstiga avgifter, som LCC gör.
SAS hade förut internetbankalternativet. Undrar om de kommer acceptera kontantbetalning över disk. För en gemene familj som brukar oftast resa med SAS utomlands kommer 2.2% utgöra minst en summa lika med taxifärd till flygplatsen.Tjaa om de 40 kronorna används till att täcka självkostnaden för en måltid i Y, samt Champagne i C så betalar jag gärna. Annat fall skulle jag uppskatta om de införde möjligheten att betala med internetbank för att slippa undan kortavgiften. Brukar förvisso boka alla mina SAS/*A flyg via resebyrå. Brukar oftast bli mellan 70-150kr billigare än att boka via flygbolagen själva, betalning görd då via internetbank.
Men helt klart tråkigt att SAS sviker sina kunder ännu en gång. Jag som en gång hade uppfattningen om att SAS låg högre än sina konkurrenter, gällande kund och relationsfokus...
Just texten "INGA DOLDA AVGIFTER" är nu borta från listan av SAS fördelar på hemsidan. Kaffe finns, en väska i bagage finns, 24 timmar öppet köp finns men inte ett hum om kort eller avgifter är kvar.![]()