Senaste nytt

SAS i media igen gällande nya långdistansflyg

SAS Airbus 330/340 är världens mest använda 330/340 i flygtid räknat, det berättade Rikard Gustafson på Pandionträffen.
Det märks ju snabbt vid teknik eller underhåll hur sårbar SAS långdistansflotta är...Inte många timmar planen står på plattan under en vecka...
 
Har du varit i en/sett den live? ;)
Tror du kommer ändra uppfattning då.

Jag tror 787:an är ett väldigt bra plan (har dock bara sett den från utsidan) och leveranstiden är ju snabb jämfört med a350!
Däremot tror jag att a350 kommer vara ett strå vassare än 787:an, jag menar något vettigt måste de ha gjort med 3 år längre på på sig..
 
A350 kommer bli större än A343/A333 & 787-8/9.
A350-900 storleksmässigt kommer vara jämförbar med B777-200 & A350-1000 med B777-300.

Boeing riktar in 787 som en naturlig ersättare till B767, A332/A333/A343. Airbus marknadsför gärna A350 som ersättare till de större A345/346/B772/B773.
 
Jag talade med någon som har insyn i detta och den personen sa att det blir A350 med god sannolikhet just pga investeringen i A330/A340/A321NEO. Beslutet är inte taget ännu - pengar saknas och leveranstiderna är ett problem.

Tydligen diskuteras möjligheten att ersätta A340orna med nya A330 Advanced (HGW). Dessa nya A330 har nämligen räckvidd till alla destinationer inom SAS nätverket idag. Den hade inte räckvidd till Seattle och den destinationen försvann nyligen...
 
A330-300 som är byggda de senaste åren är betydligt mer "kraftfulla" än 10-15 år gamla A333.
Bla LH flyger A330-300 FRA-SEA, DUS-MIA , Finnair A333 BKK-HEL..helt otänkbart för 10-12 år sedan.

Frågan är om SAS klarar att fylla upp A350-900 med lönsamhet? Den blir större än dagens A333/A343...ungefär ytterliggare 20-30 monkey stolar. För 15, år sedan ansåg iaf SK Boeing 777-200 som "overkill"...A359 blir lika stor som 772
 
NI som har bättre koll än jag... Vad säger ni om tanken att SK skulle kunna ta över B787 från Air India som har ekonomiska problem och läste att de skulle vara intresserade att sälja/hyr/leasing ut dessa plan. Där har vi ju plan som SK skulle kunna komma åt snabbt. En ny målning och klädseln och sen in till trafiken. Vad säger ni?
 
Låter ju bra...:) Men det lär väl finnas kunder på väntelistan som ska få sin andel före? Detta om inte SAS slantar upp kontanter och betalar på plats, men det verkar väl osannolikt.
 
Bra ide Tommy, men jag tror inte SK är så flexibla...plus är det verkligen så smart med en ny flygplanstyp....bättre försöka få tillgång till några nyare A330 och/eller uppdaterad HGW version....Men inget är väl säkert när det gäller SAS fleet strategy...kanske blir 787..;)
 
Last edited:
Toppen