SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

Lite info från CHECK-IN.dk




9H-HFA-cabin-Business.jpg




Her er vikarflyet til SAS' Chicago-rute - CHECK-IN.DK

Danmarks største medieunivers om luftfart, rejser & turisme


check-in_favicon_white.png


check-in.dk
 
Premiär för mig idag att flyga Smartlynx, SK1042 till Kiruna. Gick smidigt, flyget i tid och serveringen normal. Inget crewbagage i hyllorna i plus, inte heller någon skylt mellan plus och go. Besättningen var spansk och meddelade att betjäning sker på engelska eller spanska på denna flygning. Oklart om besättningen hade koll på vilket land de var i då jag fick ett "bitte schön" när jag fick mitt kaffe (jag noterade att flygvärdinnan hade en Austrian Airlines penna i sin ficka). Fasten seatbelt-skylten vid min stol var på arabiska (förutom engelska).



En svensk inrikesflygning köpt med SAS blev alltså ett lettiskt flygbolag med spansk besättning och skyltar på engelska och arabiska. SAS bryr sig inte mycket om sitt varumärke som skandinaviskt bolag.
 
011430121 skrev:Lite info från CHECK-IN.dkHer er vikarflyet til SAS' Chicago-rute - CHECK-IN.DKDanmarks største medieunivers om luftfart, rejser & turismecheck-in.dkKlicka för att utvidga...
Framgår det i artikeln vad som gäller för bokning i SAS plus? Finsäte med annan servering eller plats där bak?

Jag har möjlighet att välja denna rackare hem på en resa i höst och kanske kan få PLUS godkänd från jobbet. Kan ju vara ett uppköp på ett nattflyg hem i så fall.
 
Fredde18 skrev:Framgår det i artikeln vad som gäller för bokning i SAS plus? Finsäte med annan servering eller plats där bak?Jag har möjlighet att välja denna rackare hem på en resa i höst och kanske kan få PLUS godkänd från jobbet. Kan ju vara ett uppköp på ett nattflyg hem i så fall.Klicka för att utvidga...
Är PLUS bokningsbart idag på de flighterna? Tänker att artikeln kanske gäller de som bokat PLUS innan HiFly fick flighterna
 
Fredde18 skrev:Framgår det i artikeln vad som gäller för bokning i SAS plus? Finsäte med annan servering eller plats där bak?Jag har möjlighet att välja denna rackare hem på en resa i höst och kanske kan få PLUS godkänd från jobbet. Kan ju vara ett uppköp på ett nattflyg hem i så fall.Klicka för att utvidga...



Benz skrev:Är PLUS bokningsbart idag på de flighterna? Tänker att artikeln kanske gäller de som bokat PLUS innan HiFly fick flighternaKlicka för att utvidga...
Alexandra Lindgren Kaoukji, presschef i SAS Danmark säger att man kommer uppgradera och nedgradera passagerare, och SAS ambition är att så många som möjligt skall få den Plus upplevelse som man har bokat.

CHECK-IN.dk har haft kontakt med passagerare som blivit erbjuden uppgraderade och det är Diamant och Lifetime Guld kunder.

HiFly maskinerna har 14 platser fler i sin Business kabin, de passagerare som berörs kommer SAS att kontakta står det vidare i artikeln

Maskinen är förnärmande i Johannesburg för att klargöras att sättas in i SAS trafiken. (står inte vad det inbär att "klargöras")



Källa till ovanstående CHECK-IN.dk
 
Benz skrev:Är PLUS bokningsbart idag på de flighterna? Tänker att artikeln kanske gäller de som bokat PLUS innan HiFly fick flighternaKlicka för att utvidga...
Ja, så verkar det vara. Bara go och business tillgängligt om man söker de flighterna som ny bokning. Kanske chansen för en uppgradering kan vara lite högre dock, med fler säten i C än normalt.
 
Fredde18 skrev:Ja, så verkar det vara. Bara go och business tillgängligt om man söker de flighterna som ny bokning. Kanske chansen för en uppgradering kan vara lite högre dock, med fler säten i C än normalt.Klicka för att utvidga...
Framförallt är chansen till nedgradering mycket större ... Heja SAS
 
Gjort första flighten med SmartLynx SK1020, ARN-SFT och detta är min uppfattning:

- Gammal kärra som var suboptimalt städad, men på intet sätt sämre än en CRJ eller ATR. Visst är SAS egna A320 något trevligare men ska man vara ärlig så spelar det för mig inte någon större roll på en 1h flygning.

- Upplevde inte själva flygningen på något sätt sämre än med något annat bolag. Kändes säkert och stabilt. Piloterna eller CC pratade inte i högtalarsystemet, mycket det är skönt när det är tyst.

- Crew (spanskt?) var bra och trevliga, leende på läpparna hela tiden, skulle vilja påstå att de var klart mycket trevligare än de jag hade i C hem med SAS mainland från EWR för en vecka sedan. Serveringen kom snabbt efter take off - inga konstigheter man fick det man ville ha.

- Skylten för säkerhetsbältet tändes väl något tidigt vilket nämnts tidigare i tråden. Men jag hade redan hunnit ätit och dricka klart i godan ro tills dess.



Första intrycket var som vilken flygning som helst intra-Europa med SAS. Min personliga favorit hos SAS är Xfly och AirBaltic tycker ofta de levererar precis vad jag vill ha - erbjuder mer snacks och dryck med vänlighet och ett leende på läpparna och utan att man får en dryg blick / kommentar / gömmer sig bakom gardinen (läs SAS mainland).
 
Sommaren är verkligen lång hos SAS, vi flyger till Chicago 15 september på award resa i plus, blev uppgraderad till business (är diamond och guld). Hemresan hade vi redan i business och även den flygs med Hi-Fly-planet 28 september.
 
Pyggme skrev:Sommaren är verkligen lång hos SAS, vi flyger till Chicago 15 september på award resa i plus, blev uppgraderad till business (är diamond och guld). Hemresan hade vi redan i business och även den flygs med Hi-Fly-planet 28 september.Klicka för att utvidga...


Sommarprogrammet brukar väl löpa fram tills mitten av oktober för de flesta flygbolag om jag inte minns fel galet. Jämför med när Delta slutar sin säsongslinje till Stockholm.
 
Hachans skrev:Sommarprogrammet brukar väl löpa fram tills mitten av oktober för de flesta flygbolag om jag inte minns fel galet. Jämför med när Delta slutar sin säsongslinje till Stockholm.Klicka för att utvidga...


Sista helgen i mars till sista helgen i oktober är sommartidtabellen, sedan gammalt.
 
Hachans skrev:Sommarprogrammet brukar väl löpa fram tills mitten av oktober för de flesta flygbolag om jag inte minns fel galet. Jämför med när Delta slutar sin säsongslinje till Stockholm.Klicka för att utvidga...
Det borde vara en kvarleva från old times då det fanns tryckta tidtabeller. Två per år en från slutet på mars till slutet på oktober och en från då oktober till mars.



Dessa var i en smal booklet form, skit kul läsning för en flygnörd!







Bild lånad från askthepilot.com

timetables-jpg.142220
 
pswe skrev:Verkar ha varit rök ombord på ett Finnair-plan på marken på Landvetter.Plan utrymt efter rökutveckling på Landvetter – 75 personer evakueradeEtt plan med 75 passagerare från Göteborg till Helsingfors fick evakueras efter att man känt lukt av brandrök ombord. Ingen kom till skada vid larmet, som kom vid 9-tiden på fredagen.www.svt.seKlicka för att utvidga...
Planet stod vid gate så borde väl inte påverka landningar, men det är säkert pga den händelsen då eftersom det stämmer tidsmässigt.
 
Davvelavve skrev:Planet stod vid gate så borde väl inte påverka landningar, men det är säkert pga den händelsen då eftersom det stämmer tidsmässigt.Klicka för att utvidga...
Innan de är 100% säkra så stänger de säkert precis allt inklusive samtliga ankomster. Just in case. Och har man då maximal otur med timing...
 
Back
Top