Exakt!Paul Petropoulos skrev:Begärde också kaptenen det kanske lite onödigt tidigt, tex direkt när ni lämna Cruise höjd?Klicka för att utvidga...
Exakt!Paul Petropoulos skrev:Begärde också kaptenen det kanske lite onödigt tidigt, tex direkt när ni lämna Cruise höjd?Klicka för att utvidga...
Gissar det är en del av smart Lynx policyn. Endast varit med om det en gång innan att bältet går på så tidigt. Det var en Norwegian flygning Stockholm - Aten outsourcad till ”Privilege Style” som körde en spansk A321 på rutten. De tände också bältet tidigt, men på en kortare flygning som mmx-Arn blir det självklart lite mer irriterad än på en 4h flight.intuition skrev:Exakt!Klicka för att utvidga...
Helt normalt,intuition skrev:Start gick i sydlig riktning, så direkt efter take-off gör kaptenen en skarp gir babord för att snabbt komma mot Stockholm. Det är alltså från riktigt låg höjd som giren inleds, adsb-loggarna visar calibrated altitude 500 meter, så typ 400 meter över mark. Och mitt i den giren drar de av gaspådraget till vad som kändes som idle och planet tappar märkbart fart och stigning. Då är vi på 900 meter.Det är då man tänker att den där teknikern inte riktigt lyckades banka felet tillrätta och att det blir ju en utmaning att från 900 meter och med en hyfsad bank-vinkel få ner kärran i ett stycke om vi nu inte ens har motorer.Klicka för att utvidga...
En ATR kan inte flyga högre än 25000 fot. Normalt åker de runt på 14000-18000 fotintuition skrev:När jag nu efteråt kollar just Adsb-loggar så ser jag en udda sak till - flyghöjden. 31 000 fot på resan till Stockholm och så lågt som 28 000 for på returen. SAS egna A320 brukar köra på 38 000 fot. Det kanske var några restriktioner i luftrummet, men 28 000 ft kändes nästan som en ATR...Klicka för att utvidga...
Kallas för TO/GA det gaspådraget vid start och go-around. Någon som vet får berätta men jag tror det som sker är att när man lyft så kopplas TO/GA av automatiskt eller piloten kopplar av det vid specifierad höjd. Det är det som man hör som sänkning av gaspådrag, samtidigt som man även ändrar stigningsvinkeln. Hur och när detta görs beror helt på flygplan och -plats.henke12 skrev:Det är också normalt att man drar av gaspådraget efter start för inte slita på motorerna i onödan och minimera buller.Klicka för att utvidga...
henke12 skrev:Det är också normalt att man drar av gaspådraget efter start för inte slita på motorerna i onödan och minimera buller.Här har jag ingen källa då jag inte har några djupare pilotkunskaper.Klicka för att utvidga...
Det är jag helt med på.Jannes skrev:Kallas för TO/GA det gaspådraget vid start och go-around. Någon som vet får berätta men jag tror det som sker är att när man lyft så kopplas TO/GA av automatisktellerpiloten kopplar av det vid specifierad höjd. Det är det som man hör som sänkning av gaspådrag, samtidigt som man även ändrar stigningsvinkeln. Hur och när detta görs beror helt på flygplan och -plats.Klicka för att utvidga...
011430121 skrev:Såg imorse att vår flygning SK488 från OSL till ARN är ändrar från SAS Scandinavia till Smart Lynx.Klicka för att utvidga...
Du får gärna utveckla vad det var som var så hemskt.011430121 skrev:Åkte SK580 CDG-ARN med Smart Lynx service mässigt katastrof, skrev igår till SAS, många passagerare sa att de skulle kontakta SASpåpekade att SAS varumärke urvattnas när man reser med underleverantör som Smart LynxJag återkommer när jag har ev. svar.Såg imorse att vår flygning SK488 från OSL till ARN är ändrar från SAS Scandinavia till Smart Lynx.Klicka för att utvidga...
Jag har ändring från Smart Lynx till Air Balticadhoc76 skrev:Sett flera ändringar både fram och tillbaka. Har en resa till Malaga i juni som vid bokningstillfället var mainline SAS (A320 NEO). Ändrades sedan till Smartlynx efter ett par veckor och sedan i förrgår tillbaka till SAS mainline (med en A320 classic).Klicka för att utvidga...
Hemskt tror inte jag har använt det ordet, som jag skrev återkommer jag.Fiskgjusen skrev:Du får gärna utveckla vad det var som var så hemskt.Klicka för att utvidga...
Citerar mig själv. Ny ändring. Tillbaka till Smartlynx igen. Det är en separat diskussion om servicenivån ombord jmf med SAS egna. Men vad är det samlade intrycket av säkerheten? Känns det seriöst? (Vet att bolaget har alla nödvändiga tillsyånd o s v, är mer ute efter den upplevelsebaserade sidan av säkerhetsfrågan).adhoc76 skrev:Sett flera ändringar både fram och tillbaka. Har en resa till Malaga i juni som vid bokningstillfället var mainline SAS (A320 NEO). Ändrades sedan till Smartlynx efter ett par veckor och sedan i förrgår tillbaka till SAS mainline (med en A320 classic).Klicka för att utvidga...
Du får rapportera hur det är ombord sen.jumbooze skrev:Blev idag uppgraderad till Biz från Plus då Chicago flyget kommer att vara med HiFly 330Skickat från min iPhone med TapatalkKlicka för att utvidga...