Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

Om något pekar det väl på att piloterna och smartlynx har koll på vad de gör och gjorde precis som man ska ja.

Skippar man ett bolag pga att de fått en birdstrike blir det inte många flygbolag kvar.
Bra skrivet, piloterna gjorde ett strålande jobb. Tycker generellt att europeiska piloter håller hög standard. När nyheten kom sades det bara att motor nr2 fick en brandindikation, skönt att det framkom att det "bara" var en birdstrike. Tänker mig att de prioriterar att hålla kärrorna flygvärdiga och säkra, och inte lägger så mycket omsorg på det mjuka.

Skickat från min SM-S901B via Tapatalk

Idag fick jag testa på SmartLynx för första gången mellan ARN-PRG.
Vi lämnade gate på Arlanda 2 minuter före avgångstid och vi landade (hjulen i backen) 17 minuter före tidtabell. Vi landade så tidigt att vår gate ännu inte var klar. Dörren öppnades vid gate 5 minuter före tidtabellsenlig ankomsttid.

Maskinen var hel och ren, men jämfört med SAS egna maskiner så var det tydligt att den var lite sliten.
Personalen var vänlig och skötte så vitt jag kunde bedöma sitt arbete bra. Ingen av de fyra i kabinpersonalen pratade svenska (eller annat nordiskt språk) men god engelska. Kaptenen var dock norrman

Hur viktig säkerheten var trummades ut flera gånger och jag tycker att man hade en utförligare säkerhetsgenomgång än vad man hade på SAS egna flygning som jag hade åkt precis innan.

Serveringsvagnen var ute två gånger i PLUS kabinen och en gång i GO. Insamling av skräp gjordes en gång i GO och tre gånger i PLUS.

I det stora hela så var resan egentligen varken bättre eller sämre än om jag skulle rest med SAS själva.

Jag kommer inte att ta några "omvägar" för att undvika SmartLynx framöver.

Är det någon som vet hur säten är placerade i Business på HiFly maskinen som flyger för SAS?

I vilka rader är fönstersäten närmare fönstret? Är det rad 2-4-6-8 som på vanliga SAS maskinerna?

Ser att de 2 senaste avgångarna CPH-ORD gått med SAS mainline är HiFly klara? Klarar man trafiken utan dom eller blir någon annan avgång lidande?

Toppen