Idag fick jag testa på SmartLynx för första gången mellan ARN-PRG.
Vi lämnade gate på Arlanda 2 minuter före avgångstid och vi landade (hjulen i backen) 17 minuter före tidtabell. Vi landade så tidigt att vår gate ännu inte var klar. Dörren öppnades vid gate 5 minuter före tidtabellsenlig ankomsttid.
Maskinen var hel och ren, men jämfört med SAS egna maskiner så var det tydligt att den var lite sliten.
Personalen var vänlig och skötte så vitt jag kunde bedöma sitt arbete bra. Ingen av de fyra i kabinpersonalen pratade svenska (eller annat nordiskt språk) men god engelska. Kaptenen var dock norrman
Hur viktig säkerheten var trummades ut flera gånger och jag tycker att man hade en utförligare säkerhetsgenomgång än vad man hade på SAS egna flygning som jag hade åkt precis innan.
Serveringsvagnen var ute två gånger i PLUS kabinen och en gång i GO. Insamling av skräp gjordes en gång i GO och tre gånger i PLUS.
I det stora hela så var resan egentligen varken bättre eller sämre än om jag skulle rest med SAS själva.
Jag kommer inte att ta några "omvägar" för att undvika SmartLynx framöver.