Senaste nytt

SAS hyr in kapacitet från HiFly och Smart Lynx sommaren 2023

Nordpilen

Medlem
Noterar att Sas på sträckan Luleå - Arlanda från nästa vecka reducerat antalet avgångar. Man kan undra om det beror på lägre efterfrågan i december eller personalbrist till följd av SmartLynx exit, men många flyg kommande vecka har en mycket hög prisnivå alternativt är fullbokade. Exempelvis körs endast en morgonflight måndag morgon mot normalt två och denna har varit fullbokad i en vecka.

Under sommarperioden juni-aug verkar sträckan i år trafikeras av XFly till största del, vilket borde innebära en halvering av kapaciteten jämfört med föregående sommar som till stor del trafikerades av A320. Detta märks redan på prisnivån och att inga bonusplatser finns tillgängliga på hela sommaren.

Så färre underleverantörer är inte enbart positivt om det innebär minskat utbud och därmed högre biljettpriser...
 

obs

Medlem
Hade en flygning Stockholm-Oslo förra fredagen med Smart Lynx och den var också försenad så jag inte hann med nästa flyg mot danska fastlandet. Men nu förstår jag att många andra också har drabbats så då är det inte bara jag som har otur.

De ska dock ha att flygvärdinnan tog sig tid att berätta om läget efter att jag hade talat om för crew att jag hade kort anslutningstid i Oslo. Hon hade dock inte rätt i vad hon berättade om att flyget vidare skulle invänta mig. Men å andra sidan fick jag sen höra från SAS kundtjänst att det flyget inte alls hade lyft från Oslo trots att flera flight trackers anger att planet lyfte några minuter sen och landade långt innan utsatt tid (hur det nu än ska ha gått till. Kraftig medvind?). Men vad är det också Agehall säger - Kundtjänst har noll koll...
 

Hachans

Medlem
Noterar att Sas på sträckan Luleå - Arlanda från nästa vecka reducerat antalet avgångar. Man kan undra om det beror på lägre efterfrågan i december eller personalbrist till följd av SmartLynx exit, men många flyg kommande vecka har en mycket hög prisnivå alternativt är fullbokade. Exempelvis körs endast en morgonflight måndag morgon mot normalt två och denna har varit fullbokad i en vecka.

Under sommarperioden juni-aug verkar sträckan i år trafikeras av XFly till största del, vilket borde innebära en halvering av kapaciteten jämfört med föregående sommar som till stor del trafikerades av A320. Detta märks redan på prisnivån och att inga bonusplatser finns tillgängliga på hela sommaren.

Så färre underleverantörer är inte enbart positivt om det innebär minskat utbud och därmed högre biljettpriser...

Det är allmän nedgång i pendlartunga linjer under december. De verkar flytta kapacitet till där efterfrågan är som högst.
 
Toppen