Senaste nytt

SAS hyr in Boeing 767 för att klara Atlanttrafiken

Ja, om man verkligen har bokningsklass C så. Men har man Z så är det ju lite jobbigare läge.

Och har man I är det ännu kinkigare, så blev B767 inatt. Kul flight, först trycker någon i markpersonalen på brandsläckningsknappen i APUn, sen kackar PA-systemet ihop och tjuter i 100db en halvminut innan de får stopp på det. Lagom när det är avklarat bestämmer sig ett gäng resenärer för att det inte känns säkert och kliver av, med ytterligare fördröjning då bagaget ska letas upp och lastas av.

Vid närmre eftertanke är jag förvånad att inte förseningen blev större än ett par timmar, och CPH-IAD borde vara kort nog för att nästa flight ska kunna gå i tid.

Hittade denna tråd i dag och det kom lägligt. Åker till med direktkärran till SFO på ons 23/10 och hem måndag 12 dagar senare. Ser att denna blivit utbytt ett par ggr i sommar även om risken kanske är liten. Åker eko men skickat in OT. Får man någon kompensation om det skulle bli uppgradering? Kan man få kompensation för att det inte finns IFE? Ipaden åker med oavsett ;)

Senaste infon är att den nya A340n anländer i mitten av oktober och sätts i trafik i samband med vintertidtabellen. Det stämmer att det finns en maskin som har helröda naceller som den fick efter tyngre check härom året...
Det är fortfarande är något "strul" med LAN och Airbus ang denna maskin, beräknas komma i SAS trafik under våren, den skall nu vara SAS målad
SAS' langdistance-fly først klar til foråret

Örk, att de inte fått ordning på den nya A340n än, nu blir jag ju lite orolig för att nyårsresan till IAD kommer att förstöras av en Omni Air-upplevelse. Vi har ansökt om optiontown till Business på hemvägen och tänkte göra en poänguppgradering på ditvägen.
Kollade just bokningen och än så länge är det A340 bägge vägarna men det kan ju ändras. Tydligen så hamnar ju 767an ofta på just CPH-IAD rutten.

Hittade denna tråd i dag och det kom lägligt. Åker till med direktkärran till SFO på ons 23/10 och hem måndag 12 dagar senare. Ser att denna blivit utbytt ett par ggr i sommar även om risken kanske är liten. Åker eko men skickat in OT. Får man någon kompensation om det skulle bli uppgradering? Kan man få kompensation för att det inte finns IFE? Ipaden åker med oavsett ;)
767 till SFO behöver du inte oroa dig för.

Reste med SAS inhyrda amerikanska charterbolag Omni Air mellan CPH och WAS förra veckan. Hade bokat SAS-flighter redan i maj månad och seatat oss på de bästa platserna (enligt vad vi tycker) Av en händelse gick jag in i bokningen en vecka innan och upptäcker att det står att Omni Air ska operera.... Nu hade vi bokat hotell och hyrbil och synkat med vänner (som reste med annat bolag), så vi kunde inte avboka resan.
Pratade med SAS och de hade ingen koll på bolaget alls och inte heller uppgift på deras seatmap, så de platser vi fick på nya kärran var en ren chansning...
När vi boardade i CPH sa en av SAS personal att hon aldrig skulle betala för att åka med dem... Det var sedan en hemsk upplevelse med otroligt slitet plan a la 70-tal. Sätena var sönder, matbrickan i stolsryggen inkletad med matrester, inga egna tv-skärmar utan bara några få i taket på eko avdelningen. Helt öppet till businessavdelningen, ingen privacy där inte. Eko-resenärer gick genom business till toaletterna i "deras" avdelning, men eftersom det inte var någon vägg eller skynke emellan kan man förstå...
Snorkig amerikansk besättning, inget val av mat det fanns bara en sort. På utresan gjorde man inget utrop från cockpit öht. Ingen tax-free... Skulle aldrig ha rest med dem om jag vetat detta i förväg.
Har skickat klagomål till customer care och hoppas få ersättning eftersom det INTE var en SAS-produkt vi reste med.
Hälsar en besviken Eurobonus-medlem...

Reste i lördags till IAD (efter en god start med SK 403 - sista kommersiella flighten med MD-80).
Jag var sedan några veckor medveten om att det var en Omni Air opererad flygning och hade
därför inga förväntningar ö.h.t. IFEn har ju kommenterats tidigare och det är skärmar i taket resp.
längst fram i varje sektion. Betyg 1 på en femgradig skala. Stolarna var sköna och det kändes som
om deras pitch är någon tum bättre än på SAS Economy. Maten: lunch/ first serving var en katastrof !
Man kallade det för kyckling med risotto men man såg knappt skillnad på kycklngen och risotton.
Fullständigt smaklös och skulle passa (möjligen) på ett äldreboende där alla redan tappat sina
tänder. Bland det sämsta jag fått ombord på ett flyg ! Andra serveringen, 1,45 h för landning, var
lite bättre då man serverade SAS vanliga inplastade smörgåsar, en liten bit choklad, äppeljuice
och kaffe/te. Kaffet var rätt bra jämfört med vad som serveras hos en del andra stora bolag.
Min sammanfattning är att flygningen var bättre än förväntat men att (den amerikanska) personalen
ombord helt saknar servicekänsla och lunchen hade varit bättre hoppa över.

Toppen