Senaste nytt

SAS har luft under vingarna

Återigen, Aurora. Jag konstaterade bara att – i detta fallet SAS – dragit ner på kabinpersonal sedan ett par år tillbaka. Varför inta försvarsposition med en gång?

Forsvarsposisjon? Jeg legger til informasjon jeg anser som relevant? :p

Klart man dragit ner på kabinpersonalen och dessutom stoppat in fler säten på samma flygplan. Jag minns som ett exempel att när A321 var helt ny så var det uppemot 7 i kabinen (idag är de 4-5).
Nja 7 kan jag inte minnas, när 321 kom till SAS så tog dom betydligt färre pax vill minnas att det var någonstans 150-160 st , hade dessutom en extra toalett där rad 9-10 är i dag. I C kabinen var det alltid seatblock.

Nja 7 kan jag inte minnas, när 321 kom till SAS så tog dom betydligt färre pax vill minnas att det var någonstans 150-160 st , hade dessutom en extra toalett där rad 9-10 är i dag. I C kabinen var det alltid seatblock.
Enligt SAS årsrapport 2000, skriver SAS själv att det var mellan 160 - 184 stolar i Airbus A321.
Screenshot20150618_01.png

http://www.sasgroup.net/en/wp-content/uploads/sites/2/2001/03/SAS-Annual-Report-2000-English.pdf

Toaletten vid dörr 2 har inte funnits på SAS, du förväxlar säkert med LH. 150-160 passagerare stämmer inte, runt 180 var det. Inte heller stämmer det att det fanns seatblock utan det var speciella säten som kunde "vikas" från ett Y-säte (3+3-seating) till C-säten (2+3-seating). På linjer inom Skandinavien/ev. Norden så användes inte funktionen utan det var 3+3-seating genom hela kabinen.

Gällande kabinbesättningens antal så är jag tämligen säker på att det var 7 på kortlinjerna och 6 på längre linjer.

Hjälp mig som inte är påläst. Sålde rättigheter för 625 (=engångsintäkt) och gick 458 plus, är detta verkligen jättebra?

Japp! Detta är mycket bra för Q2 för SAS. 745 miljoner bättre än Q2 förra året. Om SAS fortsätter i denna riktning blir det en trevlig vinst före engångsposter i slutet av räkenskapsåret eftersom kommande Q är de som brukar gå bäst. Dessutom kommer detta bli ännu bättre längre framöver på grund av de nya avtalen med piloterna som innebär att man kan anpassa produktionen mer efter dessa svängningar över året.

Hur redovisas försäljningen av slottiden/tiderna SAS sålde på LHR? Påverkar det resultatet i Q2?

Förhoppningsvis rätar det upp sig nu så att kan sälja till ett bra pris, då kanske vi skattebetalare kan få igen en del.

Toppen