Den här serviceavgiften måste ju visa sig vara rena guldgruvan för SAS, speciellt om man som kund vill boka en resa för 4 pers i C/F långt bort över jul o nyår när alla andra vill åka och man måste vara som en hök på biljetterna.
Jag har bokat en Bali nästa jul och kommer när den är färdig ha betalat 4x450 plus två eller tre stycken 4x600 ändringar.
Anledning, SQ släpper väldigt tidigt, typ 358 dagar innan så A380 med dem i Business från London ned måste bokas först - 450x4 =1,800 serviceavg. Hemresa samt anslutningar med SAS ej släppta än.
Ombokning 1, lägga till hemresa med Thai F när Thai släpper ca 340 dagar innan. Nu har SAS börjat släppa anslutningar men de fulingarna ger bara ut 2 platser i plus och 2 i eko vid T-330, resten släpps först T-300 har jag märkt. Går att fixa anslutningar med LH eller LX men byta en gång extra med barn är inte värt priset.
Ombokning 2. Lägga till anslutningar ARN-LHR för nerresan, eftersom detta är i högsäsong innan jul vill man boka dessa så fort de släpps, så T-300 från utresan. Vid denna punkt är bara 2 Plus och 2 Eko släppta för hemresan i Januari.
Ombokning 3. Lägg till CDG-ARN för hemresan med SK...
Summa 12x600 + 4x450 = 9,000 SEK i service o omboknavgifter. Utöver detta skatter som visserligen är billigare än innan.
Den vise säger då, ta smällen med ett extra byte i Europa, eller dela familjen på 2 i Plus o 2 Eko för att kunna slippa åtminstone en ombokning. För denna resa skulle det ju funka, men har man ytterligare ett hopp i Asien så räcker inte benen för att slösa 2x2 legs i Europa.
Nåja det blir iallafall billigare än att köpa resan cash men det svider.