Senaste nytt

SAS har höjt poängpriset för Star Alliance awardbiljetter

Det här låter farligt. Det finns INGEN garanti för att avbokade bonusplatser kommer tillbaka som bonusplatser!!!

Exakt!

Vill ge @dala ett förtydligande. Du skall självfallet inte avboka. Du har precis som jag en resa bokad med gamla reglerna vilket gör att din faktiska ombokningskostnad bara blir 150 kr /pp. Serviceavgiften betalar du oavsett. Så acceptera ombokningskostnaden. Nästa gång du har ett likadant case så blir den faktiska ombokningskostnaden 600 kr / pp.

Som du säkert redan känner till så kommer en omberäkning att göras av skatter och tilägg som med största sannolikhet kommer sänka totalkostnaden rejält jämfört med vad du ursprungligen betalat.

Exakt!

Vill ge @dala ett förtydligande. Du skall självfallet inte avboka. Du har precis som jag en resa bokad med gamla reglerna vilket gör att din faktiska ombokningskostnad bara blir 150 kr /pp. Serviceavgiften betalar du oavsett. Så acceptera ombokningskostnaden. Nästa gång du har ett likadant case så blir den faktiska ombokningskostnaden 600 kr / pp.

Som du säkert redan känner till så kommer en omberäkning att göras av skatter och tilägg som med största sannolikhet kommer sänka totalkostnaden rejält jämfört med vad du ursprungligen betalat.

Exakt. Att försöka 150kr/pax väger ej upp risken till förlorade platser.

Om man bokar om en befintlig bokning (gamla poängkartan) ändras poängpriset för hela biljetten eller endast för dom legs man tar bort/lägger till?
T.ex har en open jaw till och från USA där jag skulle vilja ändra hemresan men låta utresan vara oförändrad.

Går det att "räkna om" en befintlig bokning (med gamla reglerna) till vad som gäller idag? Givetvis utan att riskera resan på något vis...

Har nämligen en bokad resa med höga skatter och betalar hellre lite fler poäng.

Går det att "räkna om" en befintlig bokning (med gamla reglerna) till vad som gäller idag? Givetvis utan att riskera resan på något vis...

Har nämligen en bokad resa med höga skatter och betalar hellre lite fler poäng.
Jag gjorde som så att jag la till ett extra ben på hemresan knappt 24 timmar efter hemkomst. Fick då nya lägre skatter och högre antal poäng.

Skjut mig inte om jag nu ställer en fråga som redan besvarats; det är inte helt lätt att gå igenom alla frågor och svar på forumet (även om jag gjort ett tappert försök):

Har en Award med *A inbokad enl. det gamla poängsystemet. Betalade 110.000 poäng t/r till Cancun, Mexiko i Class "I". Till sak hör att jag bevakar en alternativ rutt från FRA direkt till CUN istället för slingan via Toronto som är bokad just nu. Vad händer om det dyker upp två lediga platser och jag ringer Tallinn för ombokning? Måste jag betala fler poäng, avgifter, etc.? Eller räknas ändringen som om den vore utförd innan det nya poängsystemet infördes?

Last edited:
Du kommer åka på nya poängtabellen. Dock får du tillbaka pengar på skatterna nu som är lägre.

Innan alla experter kommer och spelar viktiga så bör du ändra SA till Star Alliance eller *A... :)
Skjut mig inte om jag nu ställer en fråga som redan besvarats; det är inte helt lätt att gå igenom alla frågor och svar på forumet (även om jag gjort ett tappert försök):

Har en Award med SA inbokad enl. det gamla poängsystemet. Betalade 110.000 poäng t/r till Cancun, Mexiko i Class "I". Till sak hör att jag bevakar en alternativ rutt från FRA direkt till CUN istället för slingan via Toronto som är bokad just nu. Vad händer om det dyker upp två lediga platser och jag ringer Tallinn för ombokning? Måste jag betala fler poäng, avgifter, etc.? Eller räknas ändringen som om den vore utförd innan det nya poängsystemet infördes?

Du kommer åka på nya poängtabellen. Dock får du tillbaka pengar på skatterna nu som är lägre.

Innan alla experter kommer och spelar viktiga så bör du ändra SA till Star Alliance eller *A... :)

Tack för svaret. Så i praktiken skulle en ändring innebär följande:
1) Ev. skatter tillbaka (men beror på hur den nya rutten är prisad i jmf med den som ligger bokad)
2) -20.000 EB (enligt nya poängsystemet)

Kan vara värt det då jag gärna vill tro att Lufthansa A340-300 > än Air Canada 777er, samt tidsbesparingen vi gör.

Toppen