Senaste nytt

SAS har höjt poängpriset för Star Alliance awardbiljetter

Det borde inte vara några problem med väskorna. Dessa checkar jag bara in till ARN. De måste ju ändå tullas ut där.

Avgifterna är lite skumt på första kvittot/resplanen, där finns det 450 kr i avgift, inget på 150 kr. Efter 15 min kom nya kvitton/resplan utan någon avgift på 450 kr. Skatterna är på 1385 kr i båda fallen. Så jag får väl se på kontoutdraget vad det blir till slut.
Nu har jag också ändrat min bokade resa i First till Singapore för två personer i slutet av april nästa år. 35000 poäng mer men exakt 3500kr tillbaka i skatter, vilket väl gör att jag går break even vid en värdering av poängen på 10 öre/poäng. Just för tillfället värderar jag dock 35000 poäng lite längre än så iom en hel del Avis-bokningar.

Jag lade till ett leg ARN-SDL till min existerande bokning. Hoppas att det inte blir några problem att bara skicka väskan till ARN på hemvägen. Det borde väl funka eller?

Ska lägga in resan i lyckade bonusresor när jag får tid över.

Blir inte ombokningsavgiften på 150kr/pp missvisande när man även ALLTID tar ut 450 kr vid samma tillfälle? Ombokningskostnaden blir oundvikligen 600 kr/pp.

• Gilla
Reactions: Gus
Tas den serviceavgiften på 450 verkligen ut vid ombokning? Är det inte endast nybokning som den tillkommer vid?
Jag har precis haft ett samtal med Tallinn där hon beskrev det exakt så. Jag ställde från två gånger med beskrivande scenario och fick samma svar. Ny skatteuträkning + 450 kr i serviceavgift + 150 kr i ombokningsavgift!

Det vore värt att få det bekräftat av någon mer som har pratat med t.ex. Christina, då personen jag talade med inte var någon jag kände igen sedan tidigare.

Så lät de när jag ringde i onsdags.
Det var väl väldigt nytt då. Är det någon här som verkligen bokat om och fått betala serviceavgiften två gånger?
OK att man möjligen får betala den första gången man bokar om, ifall grundbokningen var gjord innan avgiften infördes, men om man bokar om en biljett som redan från början hade avgiften på 450:- uttagen, då borde rimligtvis inte denna tas ut igen vid ombokning.

Jag har precis haft ett samtal med Tallinn där hon beskrev det exakt så. Jag ställde från två gånger med beskrivande scenario och fick samma svar. Ny skatteuträkning + 450 kr i serviceavgift + 150 kr i ombokningsavgift!

Det vore värt att få det bekräftat av någon mer som har pratat med t.ex. Christina, då personen jag talade med inte var någon jag kände igen sedan tidigare.
Det var väl väldigt nytt då. Är det någon här som verkligen bokat om och fått betala serviceavgiften två gånger?
OK att man möjligen får betala den första gången man bokar om, ifall grundbokningen var gjord innan avgiften infördes, men om man bokar om en biljett som redan från början hade avgiften på 450:- uttagen, då borde rimligtvis inte denna tas ut igen vid ombokning.
Service avgift är inte samma som ändringsavgift. Den avgiften ärsätter ju nån/några av bränsleavgifterna.
Så vid ändring, där tex 116 eur tillägg tas bort, är det väl i get konstigt att betala 450+150?
De 150 för att störa dem och sno deras tid ”igen” och 450 i avgifter. Dessa 450 är ju ändå lägre än tidigare.

Eller missar jag något stort här? Skulle adderingen av service fee innebära man framgent inte behöver betala ändringsavgift?
Eller menar du @Filip att du vid de nya reglerna betalat 450x2?

Det är ju givet att en ”gammal bokning” gjord innan ändringen får 450 då detta är en avgift som ersätter annan (slopad) avgift. OCH att du ska betala 150 för att du gör en ändring.

På en bokning gjord efter ändringen av poäng som du vill ändra så fungerar det ju så att de betalar tillbaka allt utom 450. Menar du att de då vid ändring drog dessa en gång till?

Service avgift är inte samma som ändringsavgift. Den avgiften ärsätter ju nån/några av bränsleavgifterna.
Så vid ändring, där tex 116 eur tillägg tas bort, är det väl i get konstigt att betala 450+150?
De 150 för att störa dem och sno deras tid ”igen” och 450 i avgifter. Dessa 450 är ju ändå lägre än tidigare.

Eller missar jag något stort här? Skulle adderingen av service fee innebära man framgent inte behöver betala ändringsavgift?
Eller menar du @Filip att du vid de nya reglerna betalat 450x2?

Det är ju givet att en ”gammal bokning” gjord innan ändringen får 450 då detta är en avgift som ersätter annan (slopad) avgift. OCH att du ska betala 150 för att du gör en ändring.

På en bokning gjord efter ändringen av poäng som du vill ändra så fungerar det ju så att de betalar tillbaka allt utom 450. Menar du att de då vid ändring drog dessa en gång till?

Jag uppfattar det som att jag kommer få betala 450x2!
Enligt mitt exempel till Tallinns kundtjänst med nuvarande bokning, bokat med "nya reglerna" där 450 kr i serviceavgift erlagts.
GOT-BRU-ORD
MIA-VIE-GOT

Jag kommer göra en ombokning nästa år för att lägga till TPA som slutdestination, alltså GOT-BRU-ORD-TPA. Det kommer kosta mig nya skatter(ca 50kr) +450 kr + 150 kr. De 450 kr som jag erlagt vid första tillfället får man inte tillbaka vid omberäkning.

Toppen