Haha, egentligen galet att man gick ut med att ”dessa tre bolag kommer att gå att boka i first efter alliansbytet” och nu står vi här över ett år senare utan att ha hört ett ord om det.Men positivt att poängpriserna inte ökade något på First,eller vänta nu, just det, SAS erbjuder ju endast first som billig marknadsföring...
Exakt så. SAS får se det som gungor och karuseller.Hade man tagit bort 2x multiplikatorn på VN, UX, CI så får de mer än gärna höja priserna till de priser som angivits i den nya tabellen. Alla. Dagar. I. Veckan.
Här får vi också vara ganska noga med vad vi menar med "fler bonusplatser". En vinkel är "SAS ökar priset för att så kunna erbjuda partners mer i internpris för awards = fler platser släpps" och "ökningen av kostnad kommer minska antal som tävlar om samma platser = fler platser tillgängliga när EB-medlem söker".Kom ihåg här: Vi har ingen bekräftelse på att det kommer finnas fler bonusplatser tillgängliga på grund av att priset höjs - detta är vår egen spekulation.
Kul att någon fiskar ut favoriten Lafferkurvan. Problemet här är att SAS inte behöver bry sig enkom om poängintäkt, utan det intressanta är hur många poäng de lyckas bränna. Det finns någon som sitter och räknar den positiva effekten på EB-poäng som brinner inne. Så SAS vill ju maximera antal poäng som lämnar deras skuldkonto i utbyte mot minsta möjliga kostnad, samtidigt som man vill maximera antal poäng som partners köper till sina kunder. Laffer får ta in några till parametrar och kanske dimensioner också.Undrar var SAS anser att de befinner sig på.denna lafflerkurva?
Byt ut skatteintäkte mot poängintäkt.
Byt ut skattenivå mot awardkostnad.
![]()
Med tanke på att SAS har skapat ett stort antal EuroBonus miljonärer så är det smartaste att höja awardpriset till 1 000 000 poäng, då kommer efterfrågan att gå ner avsevärt.Tyvärr tror jag sannolikheten att denna höjning räcker för att på allvar påverka tillgången är rätt låg.
Dessutom kommer den största höjningen på just de sträckor som har haft hyfsat bra tillgång redan. Känns snarare som ett alternativ till att strypa tillgången där, än att öka den på andra.
Ja det är haltande iom att partner-awards via Eurobonus kan inte erbjudas av någon annan än... Eurobonus. Men grundtanken är att ifall en poänghöjning ger SAS/EB mer marginal att förhandla om vad de ska betala till partners för dessa resor, så finns det iaf en bättre chans att SAS får ekonomin att gå ihop.Jag förstår ditt argument här, men i analogin med den svenska hyresmarknaden är skillnaden att marknadspriser, utöver att minska efterfrågan, skulle skapa incitament för aktörer att öka utbudet (det skulle bli mer lönsamt att bygga nya bostäder).
Här kontrollerar SAS utbudet, och man har inte påvisat att förändringen skulle innebära någon skillnad på utbudssidan. En förändring i prissättning har nog en ytterst marginell effekt på efterfrågan (eftersom som du påpekar har nog många ett överflöd av poäng).
Jag är väldigt skeptisk till att vara positivt till prishöjningar såtillvida det inte också kommuniceras förändringar i utbudet samtidigt. Med det sagt, prishöjningar suger.