Senaste nytt

SAS höjer priserna för bonusresor med partnerflygbolag?

Undrar var SAS anser att de befinner sig på.denna lafflerkurva?

Byt ut skatteintäkte mot poängintäkt.
Byt ut skattenivå mot awardkostnad.
6a72207fe2167bd79e8f8cb974e546a5.jpg
 
Även efter detta är eurobonus med 2-4-1 och inga bränsletillägg bland de mest generösa programmen i världen om man lyckas hitta flighter, vilket även om det är svårt inte är omöjligt.

Att kunna resa två personer i business varje år i stort sett gratis, bara för att vi betalar med Amex och byter elabonnemang ibland är inget vi ska ta för givet.
 
Tyvärr tror jag sannolikheten att denna höjning räcker för att på allvar påverka tillgången är rätt låg.

Dessutom kommer den största höjningen på just de sträckor som har haft hyfsat bra tillgång redan. Känns snarare som ett alternativ till att strypa tillgången där, än att öka den på andra.
 
Kom ihåg här: Vi har ingen bekräftelse på att det kommer finnas fler bonusplatser tillgängliga på grund av att priset höjs - detta är vår egen spekulation.
Här får vi också vara ganska noga med vad vi menar med "fler bonusplatser". En vinkel är "SAS ökar priset för att så kunna erbjuda partners mer i internpris för awards = fler platser släpps" och "ökningen av kostnad kommer minska antal som tävlar om samma platser = fler platser tillgängliga när EB-medlem söker".

Alternativ 1 är högst spekulativt, men kanske är slutresultatet av förhandlingar mellan SAS och partners. Omöjligt att veta.
Alternativ 2 är rent nationalekonomiskt lätt att förutspå. Hur stor den effekten blir är svårare. Igen, för många med massor med poäng är det tidsbrist, eller svårighet att boka för fler än 2, etc det som gör att man inte gör en resan.

Undrar var SAS anser att de befinner sig på.denna lafflerkurva?

Byt ut skatteintäkte mot poängintäkt.
Byt ut skattenivå mot awardkostnad.
6a72207fe2167bd79e8f8cb974e546a5.jpg
Kul att någon fiskar ut favoriten Lafferkurvan. Problemet här är att SAS inte behöver bry sig enkom om poängintäkt, utan det intressanta är hur många poäng de lyckas bränna. Det finns någon som sitter och räknar den positiva effekten på EB-poäng som brinner inne. Så SAS vill ju maximera antal poäng som lämnar deras skuldkonto i utbyte mot minsta möjliga kostnad, samtidigt som man vill maximera antal poäng som partners köper till sina kunder. Laffer får ta in några till parametrar och kanske dimensioner också.
 
Tyvärr tror jag sannolikheten att denna höjning räcker för att på allvar påverka tillgången är rätt låg.

Dessutom kommer den största höjningen på just de sträckor som har haft hyfsat bra tillgång redan. Känns snarare som ett alternativ till att strypa tillgången där, än att öka den på andra.
Med tanke på att SAS har skapat ett stort antal EuroBonus miljonärer så är det smartaste att höja awardpriset till 1 000 000 poäng, då kommer efterfrågan att gå ner avsevärt.

Thus utbudet ökar relativt sätt.
 
Jag förstår ditt argument här, men i analogin med den svenska hyresmarknaden är skillnaden att marknadspriser, utöver att minska efterfrågan, skulle skapa incitament för aktörer att öka utbudet (det skulle bli mer lönsamt att bygga nya bostäder).

Här kontrollerar SAS utbudet, och man har inte påvisat att förändringen skulle innebära någon skillnad på utbudssidan. En förändring i prissättning har nog en ytterst marginell effekt på efterfrågan (eftersom som du påpekar har nog många ett överflöd av poäng).

Jag är väldigt skeptisk till att vara positivt till prishöjningar såtillvida det inte också kommuniceras förändringar i utbudet samtidigt. Med det sagt, prishöjningar suger.
Ja det är haltande iom att partner-awards via Eurobonus kan inte erbjudas av någon annan än... Eurobonus. Men grundtanken är att ifall en poänghöjning ger SAS/EB mer marginal att förhandla om vad de ska betala till partners för dessa resor, så finns det iaf en bättre chans att SAS får ekonomin att gå ihop.
Man gör helt rätt i att inte anta att SAS automatiskt får mer partnerawards att sälja, men sannolikheten är bättre.

Så det är mer än "okej, här är våra nya priser, hoppas vi får nåt gott i utbyte för det".
 
Toppen