Senaste nytt

SAS höjer priserna för bonusresor med partner flygbolag 1 december 2025

Kanske off topic men vad är egentligen status med ”abnormaliteterna” om vad som kan bokas?
Har inte riktigt hängt med senaste. Försökte (och lyckades tillslut med bedrövligt värde) göra av med en voucher igår innan prisuppgången med resor från USA till Mellanamerika. Dök upp många där Aero Mexico var ett ben och när jag ringde in (gick givetvis inte via hemsidan) visade det sig att det inte gick att boka pga av att de inte kunde räkna ut skatterna och att detta var generellt för Aero Mexico. Stämmer..?:
China Eastern officiellt x2
Vietnam officiellt x2
Air Europa officiellt x2
Middle Eastern inofficiellt går det inte att boka(?) finns aldrig platser(?)
Aero Mexico inofficiellt går det inte att boka(?) finns men går inte boka(?)
China Eastern inofficiellt går det inte att boka(?) tycker mig sett detta skrivet nånstans men hittar inget nu.
Aerolineas kom officiellt och gick inofficiellt?
Virgin finns men drastisk minskning utan direkt anledning.

I övrigt är det ju tidigt men SAS verkar inte hållit inne på egna (komplementsläpp) resor tills prishöjningen, fortfarande väldigt lite platser när man kollar awardhacks…. Kan ju vara tillfällighet, nysläppen är ju adhoc.

För att tydliggöra lite
China Eastern - syns för SAS agenter, men de får/kan inte boka
Vietnam, China, Europa - x2, helt enligt villkor enligt hemsidan
Aeromexico - går att boka online, sen om det inte går att mixa med t.ex. Delta vet jag ej

Klickar man ur "tjäna poäng" (så att bara använd poäng finns kvar) så försvinner China Eastern och MEA. Om man nu tror SAS hemsida. Vilket verkar stämma med hur det funkar, nu.
1764607032898.png
1764607032898.png

Nä släpptes SAS imorse BKK i Jan/Feb, fanns 4 platser i biz CPH-BKK vissa avgångar ex 13/1-20/1 något. Lite mindre biz hemåt dock utan mest premium.

Har inte följt denna tråd eftersom jag har inte varit intresserad av bonusresor med partners. Med såg just att de har även höjt priset för sina egna bonusresor till USA. Var tidigare 50.000 i Business och är nu 60.000. Det gör det ännu mer intressant att använda sina AMEX poäng för Avios jämfört med Eurobonus poäng.
En T/R i Business till Boston kräver nu 3.480.000 AMEX poäng för SAS och 2.500.000 AMEX poäng med Finnair. En skillnad på nästa 40%. Eller 245.000 kr mer i spend om man har points plus och räknar med en genomsnitt av 4 AMEX poäng per krona. Lägg till svårigheten att hitta business class med SAS till USA om man inte är otrolig flexibel och kan resa med kort varsel (eller betalar för en tjänst för att övervaka tillgänglighet) blir det ännu mindre intressant att fokusera på insamling av Eurobonus poäng, eftersom det är nästan bara Business Class long haul som ger bra valuta för poängen.

Du får ju räkna in 2-4-1 vouchern, det är väl största anledningen till Elite vs Platinum PP. Då skulle det vara 1740k. Det är väl ingen som kör Platinum PP och växlar till EB.

Toppen