Nu är det himla länge sedan jag hade någon inside information om hur allt detta funkar, men det som har varit tidigare är att det finns en gemensam tabell inom Star Alliance med priser per segment/kabin/distans. Så logiken att man begränsar segment handlar kanske delvis om detta. Min uppfattning av prissättning är att den gäller för alla, och inte regleras via bilaterala avtal.
Däremot finns det om jag har uppfattat rätt ett bilateralt avtal mellan SAS och Singapore (ett s.k. Joint Venture) på trafiken mellan Skandinavien och just många av de destinationer som det nu har höjts priser till. Det var detta avtal som jag uppfattar möjliggjorde att EB kommer åt SQ F på B77W:
SAS and Singapore Airlines launch joint venture between Scandinavia and Singapore - SAS
Det som är oklart är om prissättningen av bonusresor regleras i den gemensamma Star Alliance överenskommelsen, eller via detta bilaterala avtal. Den abrupta ändringen samt vilka destinationer det gäller indikerar att avtalet mellan SAS och SQ har ändrats och att det är detta avtal som reglerar priserna mellan SK och SQ. Mao, det är inte nödvändigtvis SAS som är boven men SQ i form av höjda priser som nu SAS behöver ta höjd för.
Ren spekulation från min sida, men när vi får svar på de andra frågorna från SAS PR skickar vi också lite frågor kopplat till denna ändring då den känns väldigt abrupt.