Sen är jag nyfiken på hur *A-status hjälper? Blir det billigare, bättre uppbyggnad, piggare passpoliser, kortare att gå, snabbare prio bagage (trots att de kommer sist med prio taggar) som EBG?
Till viss del ja och till viss del on par.
Du har aldrig varit (StarA) statuslös på Kastrup? Dvs du får gå i "vanliga" securityn där de snor allt som med en väldigt vild fantasi kan gå att få till ngt farligt, på gränsen att vissa tycker en mjuk kudde är farlig för den kan man ju kväva någon med. De 4 gångerna jag har haft oturen att få åka med bolag där jag saknar status, dvs inte kan ta fast track, så har jag blivit av med 2 saker, fått gå och checka in en sak och lyckats prata igenom en sak först efter att en manager har kommit. 2 av sakerna är väldigt dyra och något som jag använder i mitt jobb och de vill jag inte checka in - någon väldigt kreativ person kan nog hitta på ngt sätt att få det farligt.
Har aldrig hänt någonsin på andra flygplatser innan eller efter. Inte ens i US of A eller kina inrikes.
Långa köer - kanske hade otur att råka ut för de tider då någon var sjuk eller det blev en plötslig anstormning men 4 ggr för mig är bara 2 punkter utanför en statistisk trend.
Har man status är fast track betydligt snabbare men de är lika nitiska periodvis fast här har det gått att resonera med dem de gånger det sker.
När man väl är inne och vill ha en dubbel gammeldansk, 1 GT och ett glas rött till sin mat och skall betala vill man gå tillbaka till securityn och säga att de har glömt och kolla vissa personer för de försöker att råna mig - förvisso med med en betalterminal men ändå. Det är snordyrt på Kastrup t.o.m det som är "lokalt" producerat och typiskt för landet, dvs snaps och öl. Orkideer är rel flygplatsbilliga i Thailand, moutai i kina osv osv, men icke på Kastrup (fast danskar och fördelaktiga affärer för båda parter är en oxymoron

)
När du vill tvätta av flottet från pizzan är det alltid kö till muggen. När du väl kommer in så vet du inte om du skall tvätta händerna eller "kasta" upp det du har ätit och inmundigat innan för det ser ut som ett bombnedslag där inne och luktar allt annat än gott. Jag kommer inte ihåg någon annan flygplats där det är lika "illa" dvs bombat både fysiskt och mentalt (av bajs/ciggröklukten).
Här kunde man ju förvänta sig att loungemuggen skulle vara av "högre" klass men icke.
Nu har jag inte varit på så många flygplatser som vissa andra, 86 med status och 24 där status inte finns (inrikes Kina och Afrika), så kanske mitt underlag är för dåligt eller så har jag en extrem otur på Kastrup och tur på t.ex ARN, FRA, DFW, HET eller OXB.
Vid många av de flygplatser jag har varit så får man fast track igenom både security och passkontroll. Vissa är bolagsspecifika medans vissa är för alla med status.
På Kastrup är det kört om SAS Fasttrack är stängt (med få undantag). Att ens drömma om att de skulle öppna en statuspasskö orkar jag inte.
osv osv.
Avslutningsvis så tycker jag att "gold" loungen är bättre för mina behov än businessloungen.
Och att jag egentligen inte bryr mig så mycket personligen om det är lång kö, luktar eller är dyrt utan jag tar "fighten" dit jag kommer och under de förutsättningar som råder men om frågan ställs så svarar jag