Senaste nytt

SAS Gold-lounge i Köpenhamn - sämsta SAS-loungen?

Kastrup är och har alltid varit en trevlig flygplats. Fru Ulagun gillar den för butiksutbudet. Inte sedvanliga hyperdyra märkesbutiker utan även lite outletartade med priser för vanliga dödliga.
Vad som blir allt värre är den kombinerade avgång/ankomsthallen terminal tre. Totalt kaotiskt under rusningstid.
Nästan omöjligt komma ut pga alla flaggviftande som står fastvuxna i vägen .
Kön till DSB biljettlucka ringlar runt halva hallen. Gold/business checkin borde ligga mer separat som på de flesta övriga storflygplatser. Många morgnar ringlar fast track kön nedför trappen.
Vad som oroar mer än ovanstående gnäll är säkerhetsaspekten inte minst med tanke på händelsen i Brussel.
På Kastrup vimlar det av människor i hallen som helt enkelt inte har där att göra. Hur enkelt är det inte att "glömma/gömma" en väska i den trängsel som ofta förekommer. Ingen securitycheck för att komma in som på många andra flygplatser. Även inne i hallen dräller det inte direkt av säkerhetsvakter.
Jag menar att Kastrup där vuxit ur sin kostym.
Ännu värre har det blivit av Checkpoint Romson!

Etter oppgraderingen i OSL fremstår CPH Gold loungen som ekstra sliten, og "Loungedragons" er nettopp det. I tillegg dårlig renhodsservice/bortrydding.

Ännu värre har det blivit av Checkpoint Romson!

Morr. Jag som hade en skön påskafton i solen tills dess ;)

Det måste vara ett av det värsta åtgärderna i modern tid från politikerna. Jag har aldrig skämts som svensk innan jag klev av i hyllie. Jesus vilka nötter som har genomdrivit det.

Om man inte har "status" på Eurobonus så är CPH en av de värsta flygplatserna tycker jag. Dyrt som attan, ologiskt uppbyggd, trötta passpoliser, långa avstånd att gå, sur security (som inte har alla hästar hemma alltid), stökigt utanför tullen vid ankomst, väskor tar "100 år" innan de kommer upp på bandet (priotag sist givetvis),
Äckliga muggar som stinker en blandning av bajs och ciggarettrök jämt (förekommer även loungemuggarna), priobording vet de inte vad det är och sedan verkar Kastrup ta fram det absolut sämsta hos alla sura busninessgubbar som tror att de är något (speciellt vid gaten när det skall poänguppgraderas)

....en av de värsta flygplatserna tycker jag. Dyrt som attan, ologiskt uppbyggd, trötta passpoliser, långa avstånd att gå, sur security ... stökigt utanför tullen vid ankomst, väskor tar "100 år" innan de kommer upp på bandet (priotag sist givetvis), Äckliga muggar som stinker en blandning av bajs och ciggarettrök jämt.. sura busninessgubbar som tror att de är något (speciellt vid gaten när det skall poänguppgraderas)
Jeg forstår hvad du skriver men er dybt uening og synes du er meget uretfærdig. Værre end hvilken flyveplads? Dyrt? Kanske, men jeg synes der er mange innovative restauranter, bistroer, caphéer, etc, så det er jeg ofte villig til at betale lidt for. Rimeligt udbud af lounger (ca. 5). Forretningerne, tjae, der skal man være prisbevidst. De fleste andre lufthavne er også dyre i TaxFree. Men de produkter som der er konkurrence på (og hvor folk er prisbevidste) er ikke dyre, f.eks. en flaske Gl. Dansk. Ologisk? Jeg tør ikke sammenligne med FRA, CDG, eller LHR... Sure sikkerhedsfolk. Hvor er de gladere? Ikke på FRA og CDG eller OSL for den sags skyld. Mht til Guld-loungen elsker jeg netop at den er lidt slidt: det giver patina, rustik, personlighed, og hygge. Man føler sig tryg og hjemme. Muggerne...Hvad laver du i disse "mugger"? Ikke det bedste sted at være medmindre man er samler...Businessgubberne - er det os fra businessclass.se du tænker på? Prøv ARN om du vil se fler af den slags. Hvis forventningerne er negative skal resultatet jo næsten uværgerligt blive negativt. Smil til folk, omfavn verden, stress af - selv mens du venter på din kuffert..

Last edited:
Om man inte har "status" på Eurobonus så är CPH en av de värsta flygplatserna tycker jag. Dyrt som attan, ologiskt uppbyggd, trötta passpoliser, långa avstånd att gå, sur security (som inte har alla hästar hemma alltid), stökigt utanför tullen vid ankomst, väskor tar "100 år" innan de kommer upp på bandet (priotag sist givetvis),
Äckliga muggar som stinker en blandning av bajs och ciggarettrök jämt (förekommer även loungemuggarna), priobording vet de inte vad det är och sedan verkar Kastrup ta fram det absolut sämsta hos alla sura busninessgubbar som tror att de är något (speciellt vid gaten när det skall poänguppgraderas)

När jag läser detta undrar jag nästan om du förväxlar CPH med någon annan flygplats? Känner inte alls igen mig och tycker nästan tvärt om på alla punkter.

Sen är jag nyfiken på hur *A-status hjälper? Blir det billigare, bättre uppbyggnad, piggare passpoliser, kortare att gå, snabbare prio bagage (trots att de kommer sist med prio taggar) som EBG?

Det enda jag kommer på som blir bättre är loungen där man kan äta gratis men det var ju lite det också som tråden handlar om... Loungen, vilken jag också tycker är helt ok. Jag är nog inte så kräsen helt enkelt.

Det enda jag kommer på som blir bättre är loungen där man kan äta gratis men det var ju lite det också som tråden handlar om... Loungen, vilken jag också tycker är helt ok. Jag är nog inte så kräsen helt enkelt.

Det är inte gratis att äta/dricka i loungen - inget är gratis - Du har betalat det genom Din Plus- eller C-biljett.

Har Du uppnått Guld-nivån så har Du betalt under lång tid och ännu mer om Du är Diamond.

Har Du fått ett Guld-kort av någon Diamond-medlem så räknar SAS med att Du reser med dem för att få dessa förmåner även i fortsättningen - det är i sammanhanget ett sätt att marknadsföra sig och kanske få en lojal kund framöver - mycket liten kostnad för SAS i det lite större perspektivet.

Tråden handlar i grunden om att Gold-lougen inte riktigt lever upp till samma nivå som business-loungen en trappa ned på CPH samt att den ofta är helt full av "viktiga" män(-niskor) utan känsla för hyfs och hänsyn.

Städning/avtorkning/diskplockning/påfyllning etc är det som brister och kommer inte förändras av en renovering - jo, kanske om man samtidigt byter till serviceutbildad/-inriktad personal. Jag kan ha fel, men tror inte på någon renovering i närtid.

CPH är enligt min mening en mycket bra och effektiv flygplats vid såväl transfer som vid ankomst. (Bagagehanteringen är betydligt bättre än på ARN och OSL där man regelmässigt får vänta upp till 30 min på prio-taggat bagage.)

Last edited:
Sen är jag nyfiken på hur *A-status hjälper? Blir det billigare, bättre uppbyggnad, piggare passpoliser, kortare att gå, snabbare prio bagage (trots att de kommer sist med prio taggar) som EBG?

Till viss del ja och till viss del on par.
Du har aldrig varit (StarA) statuslös på Kastrup? Dvs du får gå i "vanliga" securityn där de snor allt som med en väldigt vild fantasi kan gå att få till ngt farligt, på gränsen att vissa tycker en mjuk kudde är farlig för den kan man ju kväva någon med. De 4 gångerna jag har haft oturen att få åka med bolag där jag saknar status, dvs inte kan ta fast track, så har jag blivit av med 2 saker, fått gå och checka in en sak och lyckats prata igenom en sak först efter att en manager har kommit. 2 av sakerna är väldigt dyra och något som jag använder i mitt jobb och de vill jag inte checka in - någon väldigt kreativ person kan nog hitta på ngt sätt att få det farligt.
Har aldrig hänt någonsin på andra flygplatser innan eller efter. Inte ens i US of A eller kina inrikes.
Långa köer - kanske hade otur att råka ut för de tider då någon var sjuk eller det blev en plötslig anstormning men 4 ggr för mig är bara 2 punkter utanför en statistisk trend.
Har man status är fast track betydligt snabbare men de är lika nitiska periodvis fast här har det gått att resonera med dem de gånger det sker.
När man väl är inne och vill ha en dubbel gammeldansk, 1 GT och ett glas rött till sin mat och skall betala vill man gå tillbaka till securityn och säga att de har glömt och kolla vissa personer för de försöker att råna mig - förvisso med med en betalterminal men ändå. Det är snordyrt på Kastrup t.o.m det som är "lokalt" producerat och typiskt för landet, dvs snaps och öl. Orkideer är rel flygplatsbilliga i Thailand, moutai i kina osv osv, men icke på Kastrup (fast danskar och fördelaktiga affärer för båda parter är en oxymoron ;) :))
När du vill tvätta av flottet från pizzan är det alltid kö till muggen. När du väl kommer in så vet du inte om du skall tvätta händerna eller "kasta" upp det du har ätit och inmundigat innan för det ser ut som ett bombnedslag där inne och luktar allt annat än gott. Jag kommer inte ihåg någon annan flygplats där det är lika "illa" dvs bombat både fysiskt och mentalt (av bajs/ciggröklukten).
Här kunde man ju förvänta sig att loungemuggen skulle vara av "högre" klass men icke.

Nu har jag inte varit på så många flygplatser som vissa andra, 86 med status och 24 där status inte finns (inrikes Kina och Afrika), så kanske mitt underlag är för dåligt eller så har jag en extrem otur på Kastrup och tur på t.ex ARN, FRA, DFW, HET eller OXB.
Vid många av de flygplatser jag har varit så får man fast track igenom både security och passkontroll. Vissa är bolagsspecifika medans vissa är för alla med status.
På Kastrup är det kört om SAS Fasttrack är stängt (med få undantag). Att ens drömma om att de skulle öppna en statuspasskö orkar jag inte.

osv osv.

Avslutningsvis så tycker jag att "gold" loungen är bättre för mina behov än businessloungen.
Och att jag egentligen inte bryr mig så mycket personligen om det är lång kö, luktar eller är dyrt utan jag tar "fighten" dit jag kommer och under de förutsättningar som råder men om frågan ställs så svarar jag :)

Jag gissar att vi vilken dag som helst kommer att få info om att övervåningen stängs för renovering i sommar. Allt annat är pinsamt efter att Eivind Roald har sagt i en intervju att målet är att ha världens bästa lounger :)

Jag gissar att vi vilken dag som helst kommer att få info om att övervåningen stängs för renovering i sommar. Allt annat är pinsamt efter att Eivind Roald har sagt i en intervju att målet är att ha världens bästa lounger :)

Huah för den dagen.

Jag tror att Roy Andersson med sitt bildspråk skulle kunna få till en hel del roliga filmsnuttar över hur det kan se ut när det finns för många tuppar inom samma lilla område :)

Toppen