Senaste nytt

Sas go/plus bio

Nån som vet om man verkligen får 2375 poäng (i detta exempel) ? Är ju stor skillnad mot vanlig Plus Pro på 1500 poäng.
Jag har mina 2 första Go BIO imorgon och kan återkoppla efter det hur utfallet blev.
Det verkar dock vara olika poäng beroende på vad biljetten kostar? inte som övriga klasser där klassen/boknings klass styr poängen.
Jag har tittat på olika datum och beroende på priset ger den olika många poäng, eller har jag missat något som styr poäng intjäningen?
 
Nån som vet om man verkligen får 2375 poäng (i detta exempel) ? Är ju stor skillnad mot vanlig Plus Pro på 1500 poäng.
Ja, man får de poäng som står.
Bio utanför Skandinavien ger 700 mer BP än samma underliggande biljett och ev nivå bonus räknas till också. Så biljetten i exemplet ger just nu 2825 baspoäng.
Finns all info i tråden om den nya biljettypen.

Det enda man behöver se upp med är att om man blir ombokad pga försening eller liknande så blir man blåst på poängen för de bokar om till vanlig plus och du får vanliga poäng
 
Jag har mina 2 första Go BIO imorgon och kan återkoppla efter det hur utfallet blev.
Det verkar dock vara olika poäng beroende på vad biljetten kostar? inte som övriga klasser där klassen/boknings klass styr poängen.
Jag har tittat på olika datum och beroende på priset ger den olika många poäng, eller har jag missat något som styr poäng intjäningen?
Det styrs bara av Region (Skandinavien eller "Europa").
 
För att vara övertydlig: intjäning i biljetttypen Pro Bio är samma som pro för den bokningsklassen +400 eller +700 beroende på region
 
För att vara övertydlig: intjäning i biljetttypen Pro Bio är samma som pro för den bokningsklassen +400 eller +700 beroende på region
Okej det verkar stämma. Tittar på tex GOT-ARN-GOT 9 maj så ger go smart 250p och go smart Bio 650p sen skiljer ju sig bokningsklass på go smart och då även go smart Bio Vilket ger mer eller mindre poäng.
Då var det frågetecknet uträtat :)
 
En liten summering av mina första 8 segment med nya biljettypen BIO.

Biljetten har varit lätt att köpa och sajten har varit tydlig och korrekt. Även om den gröna färgtonen som används för att markera biljettypen avviker från den blåa skalan de brukar använda tycker jag den är bra vald och markerar tydligt biljettypen.

Poängen som visats i bokningsflöden har vid alla tillfällen varit den korrekta. Det är annars typiskt en sådan sak som blir fel när man lägger till en helt ny typ, men det har som sagt fungerat klockrent.

Mindre nackdelar för mig har varit:
• Det går inte att boka om en befintlig biljett till en bio-biljett. Då är man hänvisad till att köpa till bio-bränsle i "tillvalen". Nu hade jag en flexibel biljett, så jag kunde ju avboka och boka på nytt så det var inget jätteproblem. Och det är också ett övergående problem, det är ju ett begränsat antal biljetter som bokats före bio introducerats som kunden nu skulle vilja ändra.

• Paketeringen är att Bio bara finns som utökning av Go Smart / Plus Pro, dvs inkluderar baggage. Jag förstår iofs SAS beslut där, paketeringen hade blivit för knepig om det skulle finnas bio-versioner av alla existerande biljettyper. Och de driver upp oss i värdekedjan genom att "tvinga" den miljömedvetna att köpa dyraste biljettyp.
Men personligen när jag type åker till Stockholm för dagen i kläderna jag har på mig och en laptop i handen (och fler kanske reser så) blir valet lite svårare: Light som passar vad jag faktiskt behöver kontra en Smart Bio för dubbla priset inkluderat väskor jag inte har.


Den största besvikelsen är dock vad som händer när det inte går exakt som planerat.
3 av 8 segment har fortfarande inte gett rätt poäng. Så fort det blir irrop faller intjäningen nämligen tillbaka till "vanliga" poäng-tabellen och varken biljettypen eller kamanjen går in som det ska på EB-kontot. Man betalar alltså för Pro Bio men hanteras som om biljetten var en Pro.

Jag har drivit frågan mot diamant-supporten i 2 veckor och det var krångligt bara att få dem att förstå, och de har också svårt att få till att korrigeringskreditera baspoäng.
Och när de förstod att detta inte var ett engångsproblem valde de att eskalera till sin back-office och sedan slutade all kommunikation.

Det är tråkigt när implementationen i övrigt varit så bra att det sedan strular i EB-kontot.
 
En liten summering av mina första 8 segment med nya biljettypen BIO.

Biljetten har varit lätt att köpa och sajten har varit tydlig och korrekt. Även om den gröna färgtonen som används för att markera biljettypen avviker från den blåa skalan de brukar använda tycker jag den är bra vald och markerar tydligt biljettypen.

Poängen som visats i bokningsflöden har vid alla tillfällen varit den korrekta. Det är annars typiskt en sådan sak som blir fel när man lägger till en helt ny typ, men det har som sagt fungerat klockrent.

Mindre nackdelar för mig har varit:
• Det går inte att boka om en befintlig biljett till en bio-biljett. Då är man hänvisad till att köpa till bio-bränsle i "tillvalen". Nu hade jag en flexibel biljett, så jag kunde ju avboka och boka på nytt så det var inget jätteproblem. Och det är också ett övergående problem, det är ju ett begränsat antal biljetter som bokats före bio introducerats som kunden nu skulle vilja ändra.

• Paketeringen är att Bio bara finns som utökning av Go Smart / Plus Pro, dvs inkluderar baggage. Jag förstår iofs SAS beslut där, paketeringen hade blivit för knepig om det skulle finnas bio-versioner av alla existerande biljettyper. Och de driver upp oss i värdekedjan genom att "tvinga" den miljömedvetna att köpa dyraste biljettyp.
Men personligen när jag type åker till Stockholm för dagen i kläderna jag har på mig och en laptop i handen (och fler kanske reser så) blir valet lite svårare: Light som passar vad jag faktiskt behöver kontra en Smart Bio för dubbla priset inkluderat väskor jag inte har.


Den största besvikelsen är dock vad som händer när det inte går exakt som planerat.
3 av 8 segment har fortfarande inte gett rätt poäng. Så fort det blir irrop faller intjäningen nämligen tillbaka till "vanliga" poäng-tabellen och varken biljettypen eller kamanjen går in som det ska på EB-kontot. Man betalar alltså för Pro Bio men hanteras som om biljetten var en Pro.

Jag har drivit frågan mot diamant-supporten i 2 veckor och det var krångligt bara att få dem att förstå, och de har också svårt att få till att korrigeringskreditera baspoäng.
Och när de förstod att detta inte var ett engångsproblem valde de att eskalera till sin back-office och sedan slutade all kommunikation.

Det är tråkigt när implementationen i övrigt varit så bra att det sedan strular i EB-kontot.
Välskriven analys, tack, broder!
 
Och nu någon timme senare rasslade det in poäng för 2 av de 3 saknade segmenten. Det ser iofs inte ut som att det som ursprungligen kompenserade som extra poäng har bytt till baspoäng som det borde ha gjort, men jag har i alla fall re-kvalificerat för min nivå, så fler baspoäng spelar just nu mindre roll.

Dvs jag har i huvudsak fått det jag skulle, och det är ju bra för mig personligen. Jag vet att de ville gå till botten med varför det blir såhär vid irrop. Jag har ingen feedback på det för tillfället, men jag hoppas och tror att den automatiska krediteringen av poäng för BIO ska kunna fungera i framtiden, även om biljetten ombokas till nästa förbindelse et.c
 
Last edited:
Skulle bara rapportera tillbaka från min första bio-biljett, ett segment inom europa:
Baspoäng från biljett-typen: (1500 + 700 ) * 1,25 = 2 750
Baspoäng "Campaign Bio ticket": 450

Båda postade cirka ett dygn efter flygningen, i vars en post. Ingen nivå-bonus på kampanjpoängen, sålunda.
Är det helt klart att kampanjpoängen (450p) inte ger nivåbonus? Funderar på at boka dessa biljetter och det vore bra att ha full koll på intjäningen :)
 
Toppen