Senaste nytt

Sas go/plus bio

folo

Medlem
Någon som vet om man kan uppgradera redan köpt Sas Plus Pro till Bio eller om det kräver kreditering och nyköp?
På en existerande bokning jag har kan jag bara köpa till Bio enligt den gamla modellen med 20 minuters flygtid med biobränsle som ger 500 extrapoäng.

Ska dock läggas till att denna biljett bokades innan de nya biobiljetterna kom och att det är en Go Smart-biljett.
 

intuition

Medlem
Min andra bio-biljett gick inte lika bra som den första. Poäng för biljett-klassen kom efter 2 dagar men inga kampanj-poäng.
 

intuition

Medlem
OK, ett varningens ord om ni har GO BIO eller PLUS BIO och flyget blir inställt. Man kan då bli ombokad till en annan biljetttyp (vanlig go eller plus) och då blir poängen såklart enligt den sämre intjäningen. Är ni alltså i kontakt med SAS om en sådan ombokning, var tydliga med att ni har biljett-typen BIO.

Jag vet inte om det är så att agenterna inte känner till biljett-typen eller om det är så att de inte ser utan bara bokar om till generisk go/plus, men tyvärr måste man alltså vara på sin vakt.
 

Sir Lemon

Medlem
OK, ett varningens ord om ni har GO BIO eller PLUS BIO och flyget blir inställt. Man kan då bli ombokad till en annan biljetttyp (vanlig go eller plus) och då blir poängen såklart enligt den sämre intjäningen. Är ni alltså i kontakt med SAS om en sådan ombokning, var tydliga med att ni har biljett-typen BIO.

Jag vet inte om det är så att agenterna inte känner till biljett-typen eller om det är så att de inte ser utan bara bokar om till generisk go/plus, men tyvärr måste man alltså vara på sin vakt.
Man kan ju fråga sig vad som hände med original routing (och jo, jag förstår att routing är samma, men orginalbiljetts poängintjäning) ?
 

intuition

Medlem
Hela flödet var så här:

• Meddelande om inställt flyg.

• Meddelande om ombokat flyg - med texten "kontakta oss om du vill byta tid eller dag". Boardingpass för inställt flyg och för nästa avgång syns i appen.

• Jag ringer Diamond support ber att få flytta till nästa dag. Får OK på det, får ett amadeus-kvitto på nya avgången, samma e-ticket, samma bokningsreferens. Ingen uppgift om biljett-typ, men anges som "RESERVATION CONFIRMED - Y PREMIUM ECONOMY".

• Boardingpass för det inställda flyget och den första ombokningen försvinner från appen, den nya flygningen dyker upp.


När resan kommer till mitt EB-konto ser jag att poängen inte stämmer och när jag tittar närmare på posten ser jag att den nu anges som SAS PLUS (dvs inte SAS PLUS PRO BIO).
 

intuition

Medlem
Och nu börjar det trilla in poäng för den här veckans bio-biljetter och även där är det fel antal poäng och det är återigen kopplat till hur SAS gör ombokningar.

I går var det stora förseningar på LHR och jag missade därför en förbindelse och SAS bokade om mig automatiskt. Jag accepterade alla ändringarna och flög på exakt de flygen som SAS flyttade mig till, använde de boardingpass som SAS automatisk skickade till appen.

Samtliga ombokade biljetter har nu klassats som vanliga Plus och varken gett poäng för biljettypen BIO (400/700 fler baspoäng i biljetten) eller för BIO-kampanjen (450 baspoäng). Samtliga flyg där jag inte ombokats har gett poäng både för biljettypen BIO och kampanjen.

Om @Isabelle är kvar på forumet hade jag (och säkert alla andra också) uppskattat att höra om ni känner till detta problemet och om det är en lösning på gång!

Det är väldigt frustrerande att biljettypen "BIO" bara kan försvinna sådär. Det är både en fråga om att poängintjäningen ska bli rätt och att SAS verkligen öronmärker pengarna för bio-bränsle.
 

Isabelle

Ny medlem
Någon som vet om man kan uppgradera redan köpt Sas Plus Pro till Bio eller om det kräver kreditering och nyköp?
Hej,
Ombokningsreglerna som tillämpas är de som gällde vid tidpunkten då originalbiljetten ställdes ut, om man har bokat en Plus biljett före lanseringen kan man därför tyvärr inte boka om till SAS Bio.
För bokningar efter lanseringen är det däremot möjligt att boka om en Plusbiljett till Plus Pro Bio.

Hälsningar
Isabelle
 

Isabelle

Ny medlem
Och nu börjar det trilla in poäng för den här veckans bio-biljetter och även där är det fel antal poäng och det är återigen kopplat till hur SAS gör ombokningar.

I går var det stora förseningar på LHR och jag missade därför en förbindelse och SAS bokade om mig automatiskt. Jag accepterade alla ändringarna och flög på exakt de flygen som SAS flyttade mig till, använde de boardingpass som SAS automatisk skickade till appen.

Samtliga ombokade biljetter har nu klassats som vanliga Plus och varken gett poäng för biljettypen BIO (400/700 fler baspoäng i biljetten) eller för BIO-kampanjen (450 baspoäng). Samtliga flyg där jag inte ombokats har gett poäng både för biljettypen BIO och kampanjen.

Om @Isabelle är kvar på forumet hade jag (och säkert alla andra också) uppskattat att höra om ni känner till detta problemet och om det är en lösning på gång!

Det är väldigt frustrerande att biljettypen "BIO" bara kan försvinna sådär. Det är både en fråga om att poängintjäningen ska bli rätt och att SAS verkligen öronmärker pengarna för bio-bränsle.

Och nu börjar det trilla in poäng för den här veckans bio-biljetter och även där är det fel antal poäng och det är återigen kopplat till hur SAS gör ombokningar.

I går var det stora förseningar på LHR och jag missade därför en förbindelse och SAS bokade om mig automatiskt. Jag accepterade alla ändringarna och flög på exakt de flygen som SAS flyttade mig till, använde de boardingpass som SAS automatisk skickade till appen.

Samtliga ombokade biljetter har nu klassats som vanliga Plus och varken gett poäng för biljettypen BIO (400/700 fler baspoäng i biljetten) eller för BIO-kampanjen (450 baspoäng). Samtliga flyg där jag inte ombokats har gett poäng både för biljettypen BIO och kampanjen.

Om @Isabelle är kvar på forumet hade jag (och säkert alla andra också) uppskattat att höra om ni känner till detta problemet och om det är en lösning på gång!

Det är väldigt frustrerande att biljettypen "BIO" bara kan försvinna sådär. Det är både en fråga om att poängintjäningen ska bli rätt och att SAS verkligen öronmärker pengarna för bio-bränsle.
Tack för feedback @intuition, jag har möte med Customer Care imorgon och tar med feedbacken till dem. Skulle gärna vilja undersöka detta närmare. Om du har möjlighet att maila mig bokningsreferenserna för de bokningarna det gäller skulle det underlätta mycket.
 

Sir Lemon

Medlem
Hej,
Ombokningsreglerna som tillämpas är de som gällde vid tidpunkten då originalbiljetten ställdes ut, om man har bokat en Plus biljett före lanseringen kan man därför tyvärr inte boka om till SAS Bio.
För bokningar efter lanseringen är det däremot möjligt att boka om en Plusbiljett till Plus Pro Bio.

Hälsningar
Isabelle
Svara gärna på Intuitions fråga ovan.
 

Isabelle

Ny medlem
Någon som vet om man kan uppgradera redan köpt Sas Plus Pro till Bio eller om det kräver kreditering och nyköp?
Ombokningsreglerna som tillämpas är de som gällde vid tidpunkten då originalbiljetten ställdes ut, om man har bokat en Plus biljett före lanseringen kan man därför tyvärr inte boka om till SAS Bio.
För bokningar efter lanseringen är det däremot möjligt att boka om en Plusbiljett till Plus Pro Bio. /Isabelle
 
Toppen