Senaste nytt

SAS ger upp Riga?

pswe

Medlem
Noterar att efter att Köpenhamn-Riga avslutades för ett tag sedan är det nu dags för Stockholmslinjen.
April och framåt flygs det endast torsdag och söndag med 737. Känns inte som affärsresor är i fokus utan snarare en weekendcharter som sålts in som gör att de inte stänger helt.

Trist att det inte funkar med vettig trafik mellan två så stora städer.

Undrar om Flybe maskinen ska användas på annat håll eller om de minskar deras volym?

Noterar att efter att Köpenhamn-Riga avslutades för ett tag sedan är det nu dags för Stockholmslinjen.
April och framåt flygs det endast torsdag och söndag med 737. Känns inte som affärsresor är i fokus utan snarare en weekendcharter som sålts in som gör att de inte stänger helt.

Trist att det inte funkar med vettig trafik mellan två så stora städer.

Undrar om Flybe maskinen ska användas på annat håll eller om de minskar deras volym?
Kanske Connect efter att ha köpt Flybe till vrakpris beslutat sig för att försöka dra sig ur avtalet?

Jag undrar om SAS prispressar sina underleverantörer för hårt?

Kanske Connect efter att ha köpt Flybe till vrakpris beslutat sig för att försöka dra sig ur avtalet?

Jag undrar om SAS prispressar sina underleverantörer för hårt?

Tror snarare att det är SAS som omdisponerar maskinen. ARN-RIX finns ju redan,bättre att flyga på något som inte finns.

Jag skulle inte bli förvånad om det blir en liknande utveckling på linjen ARN-TLL på sikt. Efter att Estonian Air gick i konkurs återupptog SAS linjen med 3-4 frekvenser dagligen från att inte ha flugit alls (man hade codeshare med Estonian, som var ensamt om att flyga ARN-TLL). Strax efter SAS återkomst började LOT/Nordica flyga på nästan samma tider som SAS men det verkade ändå fungera för SAS att döma av det ofta var väldigt bokat trots höga priser. Men sedan i höstas flyger även Air Baltic och Norwegian och jag tror SAS kommer att minska på samma sätt som ARN-RIX.

Under juli - aug verkar SAS inte flyga alls till RIX.

Last edited:
Just ARN-RIX är otroligt konkurrensutsatt. Enbart airBaltic kör fyra gånger i varje riktning om dagen på vardagar och tre svängar på helgerna. Norwegian vill jag minnas kör två turer dagligen.

Det är intressant att kika på trafikutvecklingen mellan Stockholm Arlanda och Riga. En dryg fördubbling mellan 2010 och 2018 (totalt ankommande och avresande) med en kraftig ökning från 2017 till 2018 och den riktigt stora utvecklingen från när SAS började flyga i mars 2015. Källa. Det hade varit intressant att se kapacitetsutveckling, kabinbeläggning och prisutveckling under samma period...
  • 2018: 293 740
  • 2017: 247 674
  • 2016: 229 888
  • 2015: 205 656
  • 2014: 167 240
  • 2013: 156 537
  • 2012: 139 974
  • 2011: 131 255
  • 2010: 136 558

Norweigan är ju löjligt billig oxå. Bokat man i tid så åker man ju för 600 sek retur. Varför ska SAS konkurera med det, bättre att använda planen där man tjänar pengar. Speciellt nu när Svenska banker försöket glömma att dom har kontor i batikum.

Norweigan är ju löjligt billig oxå. Bokat man i tid så åker man ju för 600 sek retur. Varför ska SAS konkurera med det, bättre att använda planen där man tjänar pengar. Speciellt nu när Svenska banker försöket glömma att dom har kontor i batikum.

Norwegian flyger bara vissa dagar så fungerar rätt dåligt i jobbsammanhang.
Det måste vara AirBaltic som utgör konkurrensen.
Jag tycker det varit relativt mycket transfer passagerare vidare från Arlanda de gånger jag åkt SAS, så är lite förvånad att kalkylen inte gått ihop.

Glöm inte Finnair också som jag tror har en hyffsad marknadsandel här. Jag har själv valt dem en gång i närtid till Riga via HEL då SAS ville ha 3x mer den gången för direktflyget.

Toppen