SAS - Generell kompensationstråd

  • Thread starter Thread starter Brandten
  • Start date Start date
palmen skrev:Även om det är jackpot för sas är det bra för resenären, jag värderar 60k högre än 6000 kronor.Klicka för att utvidga...
Ja, sånt är ju ytterst personligt. Men kan man "köpa" poäng billigare via tex AVIS så värderar jag i detta fallet pengarna högre än poängen.



Oavsett så är SAS den stora vinnaren.
 
Golfkillen skrev:Ja, sånt är ju ytterst personligt. Men kan man "köpa" poäng billigare via tex AVIS så värderar jag i detta fallet pengarna högre än poängen.Oavsett så är SAS den stora vinnaren.Klicka för att utvidga...
Jag värderar ju sas poäng till ca 20 öre styck, det är värdet för mig när man nyttjar flypremium, 2-4-1 och plusgrade. Jag har dock valt cash ibland också då det för tillfället behövdes mer cash än poäng.
 
Golfkillen skrev:Ja, sånt är ju ytterst personligt. Men kan man "köpa" poäng billigare via tex AVIS så värderar jag i detta fallet pengarna högre än poängen.Oavsett så är SAS den stora vinnaren.Klicka för att utvidga...
Vinnare vet jag inte, men mindre förlorare åtminstone.
 
Andreas Ekman skrev:Tror det ska vara ARN-HKGKlicka för att utvidga...
Helt korrekt, det ska vara ARN-HKG, var lite för snabb med att skicka iväg inlägget.




Golfkillen skrev:Ja, sånt är ju ytterst personligt. Men kan man "köpa" poäng billigare via tex AVIS så värderar jag i detta fallet pengarna högre än poängen.Oavsett så är SAS den stora vinnaren.Klicka för att utvidga...


Absolut så borde SAS vara riktigt nöjda med att slippa betala 600euro och ge ut lite poäng istället, men som sagt för min del var det värt det då jag varken flyger tillräckligt eller att det inte fanns AVIS-erbjudande vid tillfället och jag inte hade en aning om det skulle komma flera så snart.
 
Jag flög i veckan EWR-ARN med LN-RKR utan fungerande wi-fi samt trasigt matbord på 1F. Jag nämnde detta i servicedesk på Arlanda T4 när jag ändå satt och väntade på en anslutning. Jag krävde inte alls ersättning för detta utan påpekade enbart i all välmening att bordet bör fixas innan nästa flight samt att det var trist att inte wi-fi funkade.



Mannen bakom disken tog upp synpunkterna, frågade vilken flight och tog mitt boardingcard. Några timmar senare hade både jag och frun fått 8000p var i kompensation.
 
Fick flyga LN-RKP till Boston i Plus som ju inte var lika bra som på de normala planen och på hemvägen fungerade inte WiFi fick 9+4,000 poäng för de besvären, helt ok tycker jag
 
Fick 30K poäng för en trasig stol på 1F på gårdagens flight ORD-ARN. Anmälde samtidigt att wifi inte fungerade på CPH-SFO den 16/9.

Som jag skrivit tidigare undrar jag hur deras tabeller ser ut eller om det är personen som svarar som avgör vad man får. Min fru fick 5K för två veckor sedan för en businessstol där lamporna tändes och släcktes ett antal gånger på BOS-CPH (Crew stängde av elen till stolen).
 
Jag vill bidra till denna tråden.

Inget fungerande wifi på ARN-EWR för ett par veckor sedan.

Jag rapporterade detta och fick:

4000 EB poäng

Åkte: Award i business

Slutsats: Helnöjd i det stora hela
 
Tongen2 skrev:Jag vill bidra till denna tråden.Inget fungerande wifi på ARN-EWR för ett par veckor sedan.Jag rapporterade detta och fick:4000 EB poängÅkte: Award i businessSlutsats: Helnöjd i det stora helaKlicka för att utvidga...
Och jag åkte ARN-HKG i betald Business och fick 2000 vilket var maximal ersättning enligt den agenten så ja det beror på dagsformen hos agenten, dom är nämligen inte konsekventa ens med sig själva.
 
NotRyan skrev:Och jag åkte ARN-HKG i betald Business och fick 2000 vilket var maximal ersättning enligt den agenten så ja det beror på dagsformen hos agenten, dom är nämligen inte konsekventa ens med sig själva.Klicka för att utvidga...


Bra, då är ju allt i sin ordning. Eller oordning är väl rätt ord... Högst oklart är det i vilket fall!
 
Wifi fungerade inte alls för hela flygplanet på sk903 ARN - EWR i torsdags. CC berättade att systemet var nere. Gjorde en claim och fick svaret att normalt ersätter de med 2000 EB i Plus med jag fick 3000 EB som EBD.

Totalt 12000 EB in på mitt konto (claim för hela familjen)
 
Hej! Jag sitter för närvarande i Seattle och väntar på flyget till Keflavik. Jag skulle egentligen ha flugit hem med SK946 från Chicago ikväll, men SAS har ställt in det flyget och bokat om mig med Icelandair. På SAS hade jag uppgraderat mig från Go till Plus genom Plusgrade men nu är jag tillbaka i ekonomi på båda flygningarna med Icelandair. EU-kompensation kan jag inte få eftersom jag kommer fram till Stockholm utan någon större försening men frågan är om jag kan få någon slags ersättning för nedgraderingen? Eller är det bättre att bara försöka få tillbaka poängen som drogs för Plusgrade? För jag kan väl knappast få både och? Till saken hör också att tidtabellen med Icelandair passar mig betydligt sämre; istället för en längre mellanlandning med lounge i Chicago tidigt på kvällen kommer jag byta plan i Reykjavik tidigt på morgonen isländsk tid, så sömnen under resan blir ju inte av samma längd eller kvalitet som med SAS-flyget. Men det kanske inte SAS tar så mycket hänsyn till?
 
HCas skrev:Hej! Jag sitter för närvarande i Seattle och väntar på flyget till Keflavik. Jag skulle egentligen ha flugit hem med SK946 från Chicago ikväll, men SAS har ställt in det flyget och bokat om mig med Icelandair. På SAS hade jag uppgraderat mig från Go till Plus genom Plusgrade men nu är jag tillbaka i ekonomi på båda flygningarna med Icelandair. EU-kompensation kan jag inte få eftersom jag kommer fram till Stockholm utan någon större försening men frågan är om jag kan få någon slags ersättning för nedgraderingen? Eller är det bättre att bara försöka få tillbaka poängen som drogs för Plusgrade? För jag kan väl knappast få både och? Till saken hör också att tidtabellen med Icelandair passar mig betydligt sämre; istället för en längre mellanlandning med lounge i Chicago tidigt på kvällen kommer jag byta plan i Reykjavik tidigt på morgonen isländsk tid, så sömnen under resan blir ju inte av samma längd eller kvalitet som med SAS-flyget. Men det kanske inte SAS tar så mycket hänsyn till?Klicka för att utvidga...


När avgår flyget från Seattle?

När skulle planet, enligt ursprunglig bokning, avgått från Seattle?



Detta kan påverka din rätt till kompensation.
 
Tonton skrev:När avgår flyget från Seattle?När skulle planet, enligt ursprunglig bokning, avgått från Seattle?Detta kan påverka din rätt till kompensation.Klicka för att utvidga...


Ca fem timmar senare än ursprunglig bokning (hade ursprungligen en ganska lång layover i Chicago), så då blir det väl ingen EU-kompensation?
 
Tonton skrev:När avgår flyget från Seattle?När skulle planet, enligt ursprunglig bokning, avgått från Seattle?Detta kan påverka din rätt till kompensation.Klicka för att utvidga...


Är det inte ankomst som spelar roll i slutändan?
 
Brandten skrev:Är det inte ankomst som spelar roll i slutändan?Klicka för att utvidga...



JPlicious skrev:Det tror jag?Klicka för att utvidga...


Till viss del, men inte enbart.



EU261/2004, artikel 5

"Vid inställd flygning skall de berörda passagerarna ha rätt till kompensation i enlighet med artikel 7 av det luft- trafikföretag som utför flygningen såvida inte de mindre än sju dagar före den tidtabellsenliga av- gångstiden underrättas om att flygningen är inställd, och erbjuds ombokning så att de kan avresa högst en timme före den tidtabellsenliga avgångstiden och nå sin slutliga bestämmelseort senast två timmar efter den tidtabellsenliga ankomsttiden"
 
Brandten skrev:Är det inte ankomst som spelar roll i slutändan?Klicka för att utvidga...



JPlicious skrev:Det tror jag?Klicka för att utvidga...
för att citera @kaktusen:

"Föräldrarna hade helt rätt - Bara svaga klagar, lita aldrig på en nykterist, vegan eller vegetarian och tro ska man göra i kyrkan"



Det är inte jättehjälpsamt att tro...



EU 261/2004 gör skillnad på "cancellation" och "delay", så första steget är att ta reda på vilken som gäller. I det här fallet har SAS ställt in planet.



Wikipedia har en bra artikel som är hyggligt lättläst för de flesta:

Flight Compensation Regulation 261/2004 - Wikipedia



Läs under "cancellation", samma sak som @Tonton just klistrade in ovan:

"The airline is also required to pay cash compensation as described below, unless one of the following conditions applies:

. . .


the airline notifies the passengers less than one week prior to departure, and re-routes passengers so that they can:
depart no more than one hour earlier than scheduled, and
arrive no more than two hours later than scheduled

the cancellation was caused by extraordinary circumstances that could not have been avoided by any reasonable measure."
 
Tack för alla svar! Är ju dock lite av ett sidospår - under förutsättning att vi landar i rimlig tid kan jag som sagt inte få EU-ersättning. Det jag undrar är om jag kan/bör försöka få någon slags kompensation för att jag inte får flyga i Plus, eller om det är bättre att bara begära tillbaka Plusgrade-poängen? Samt om det ö.h.t kan finnas något case utifrån att mellanlandningen är sämre timad än i min ursprungliga bokning.
 
HCas skrev:Det jag undrar är om jag kan/bör försöka få någon slags kompensation för att jag inte får flyga i Plus, eller om det är bättre att bara begära tillbaka Plusgrade-poängen?Klicka för att utvidga...
Läs EU261/2004 i länken ovan, där finns även ett stycke om downgrade.




HCas skrev:Samt om det ö.h.t kan finnas något case utifrån att mellanlandningen är sämre timad än i min ursprungliga bokning.Klicka för att utvidga...
Nej, varför skulle det finnas det? Du har ju gått med på den här ombokningen och får då anses ha accepterat de tider som kommer med sagda ombokning. Du kunde ha valt att vänta tills det fanns en stol ledig på någon flygning som passade dig bättre men det valde du att inte göra. Här är en god anledning till att alltid ha minst en backup flight, med routing och tider som man föredrar, om nu ens bokade förstahandsval går bort av någon anledning.
 
Back
Top