Senaste nytt

SAS gör ett bra sista kvartal på finansåret

Fast frågan är om SAS kan göra det utan att det anses strida mot kollektivavtalet. SAS Irland är ett helägt dotterbolag och det var outsourcing till detta som piloterna ville stoppa med sitt veto i avtalet.

Jag hoppas att SAS höjer insatserna denna gång och testar gränserna på riktigt.
Att starta dotterbolag i ett annat land för att undvika sociala avgifter och med det bolaget köra skandinaviska linjer och ta jobb av skandinavisk personal är grisigt och skall motverkas.

Att pengar avsätts till diverse planerade saker är fullständigt normalt, det var faktiskt inte det jag syftade på. Avsatta pengar är väl kopplade till ett företags finanser, eller hur? Vilket var vad jag skrev.

Mina påsar med pengar som väntar handlade snarare om att pengar inte växer på träd som man kan gå ut och plocka. Eller att om man tar en tur till regnbågens slut så hittar man en kruka med guld. Där finns ingen kruka! Inget regnbågsslut heller för övrigt.

Således, är min invändning mot personalens agerande, att de inte förstår att den enda "pott" de har att röra sig med är kopplad till företagets finanser, vilket innebär att om man höjer i en ände (typ höjda löner) så blir det lite mindre kvar i den andra änden (typ bonusen). Det finns ingen påse med höjda löner som ligger och väntar på ett ställe och en annan påse med bonus på ett annat.
Fast det där med att balansen hur ett plus i finanserna hanteras är ju inget nollsummespel utan ett resultat av den ständiga kampen mellan anställda och arbetsgivare och är föremål för ständigt olika utfall. Hur mkt av ett plus som i olika former tillkämpas de anställda är inte ristat i sten. Eller hur?

Att starta dotterbolag i ett annat land för att undvika sociala avgifter och med det bolaget köra skandinaviska linjer och ta jobb av skandinavisk personal är grisigt och skall motverkas.
Word, rädda varven, rädda tekoindustrin. Rädda jobben! Det funkade då varför inte även denna gång.

Jag håller med, men är det vad SAS säger att man vill göra i det här fallet?

Det jag läser är att man vill ha ett effektivt nyttjande av både piloter och flygplan och då kan man inte blanda in det med huvudbolaget.

Det finns ju en stor risk för att jag är naiv, men om man vill uppnå ovanstående så kan man säkert göra det med skandinavisk personal, baserad i Skandinavien, med skandinaviska löner.

Under förutsättning att det går att lösa inom ramen för skandinavisk arbetsmarknad så tycker jag att man bör starta ett nytt bolag som flyger A220.

Om man tvingas köra genom huvudbolaget är kanske A319 ett bättre val då det rimligtvis borde vara lättare att utnyttja personalen effektivt då de kan användas även på de andra maskinerna.

Chansen att få igenom ett dotterbolag i Skandinavien är ju garanterat väldigt mycket större chans att få med facket på än att starta det i utlandet. Men kan säkert fortsatt ge en ökad flexibilitet även om det såklart blir dyrare än det helt utlagda.

Jag håller med, men är det vad SAS säger att man vill göra i det här fallet?

Det jag läser är att man vill ha ett effektivt nyttjande av både piloter och flygplan och då kan man inte blanda in det med huvudbolaget.

Det finns ju en stor risk för att jag är naiv, men om man vill uppnå ovanstående så kan man säkert göra det med skandinavisk personal, baserad i Skandinavien, med skandinaviska löner.

Under förutsättning att det går att lösa inom ramen för skandinavisk arbetsmarknad så tycker jag att man bör starta ett nytt bolag som flyger A220.

Om man tvingas köra genom huvudbolaget är kanske A319 ett bättre val då det rimligtvis borde vara lättare att utnyttja personalen effektivt då de kan användas även på de andra maskinerna.

Hittade följande uttalande gällande detta (en bit ner i texten):

SAS vd Rickard Gustafson: “Airbus gav oss en bättre deal” - Travel News

Jag tror inte facket kommer gå med på ett nytt dotterbolag oavsett upplägg. Se på irritationen över SAIL med bara nio maskiner och svaret nu på det utkommunicerade behovet av en medelstor maskin. ”En krigsförklaring” ropades det direkt ut i media av det stridslystna pilotfacket.

Det kan bli full konflikt i vår igen och allt kan hända. Inte första gången facken i värsta fall sänker ett flygbolag.

Parterna behöver mötas och gemensamt se på förutsättningarna som ett enat lag. Ge och inte bara ta. Min sympati ligger hos BOLAGET och den svåra ”race to the bottom” situation som rått länge på marknaden. Jag förstår ändå fackets representanter som inte vill förlora makt och förmåner. Mänskligt det, men ändå visas det, som jag upplever det, ständigt upp en märklig verklighetsfrånvänd konfliktsökande attityd för mig som utomstående.

Nya tider råder sedan länge där staten varken vill eller får stödja förlustbringade flygverksamhet på vår avreglerade europeiska marknad. Därför är enighet av största vikt för framgång. Jag kan tänka mig flera möjliga avtalsförslag som realistiska att enas kring, som både säkrar skandinaviska jobb och ger SAS en lönsam förnyelse.

Last edited:
Jag tror inte facket kommer gå med på ett nytt dotterbolag oavsett upplägg. Se på irritationen över SAIL med bara nio maskiner och svaret nu på det utkommunicerade behovet av en medelstor maskin. ”En krigsförklaring” ropades det direkt ut i media av det stridslystna pilotfacket.

Det kan bli full konflikt i vår igen och allt kan hända. Inte första gången facken i värsta fall sänker ett flygbolag.

Parterna behöver mötas och gemensamt se på förutsättningarna som ett enat lag. Ge och inte bara ta. Min sympati ligger hos BOLAGET och den svåra ”race to the bottom” situation som rått länge på marknaden. Jag förstår ändå fackets representanter som inte vill förlora makt och förmåner. Mänskligt det, men ändå visas det, som jag upplever det, ständigt upp en märklig verklighetsfrånvänd konfliktsökande attityd för mig som utomstående.

Nya tider råder sedan länge där staten varken vill eller får stödja förlustbringade flygverksamhet på vår avreglerade europeiska marknad. Därför är enighet av största vikt för framgång. Jag kan tänka mig flera möjliga avtalsförslag som realistiska att enas kring, som både säkrar skandinaviska jobb och ger SAS en lönsam förnyelse.
Helt rätt, det kommer högst troligen bli mycket svårt att få facket gå med på ett dotterbolag som skulle få ett eget nytt kollektivavtal eller ett annat avtal som skiljer sig. Det skulle bli mycket snack om ett A och B lag.

Skall bli mycket intressant att se hur SAS hanterar detta och hur det utvecklas.

Toppen