SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Fredrik skrev:Jag har inte sett att SAS kommunicerat resultatet av kontrollbalansräkningen de borde ha upprättat. Vet någon annan?Klicka för att utvidga...
Behöver de kommunicera ut den? Det är ju en amerikansk domstol de gått med rekonstruktionsansökan till, och de har säkert inte samma offentlighetsprincip som en svensk.

Canadien skrev:Behöver de kommunicera ut den? Det är ju en amerikansk domstol de gått med rekonstruktionsansökan till, och de har säkert inte samma offentlighetsprincip som en svensk.Klicka för att utvidga...

SAS lyder under svensk lag.

Anko och styrelsen riskerar att bli personligt betalningsansvariga om de inte upprättar kontrollbalansräkning om de tror att halva aktiekapitalet kan vara förbrukat. Vid förra årsbokslutet var aktiekapitalet 8,65 miljarder och egna kapitalet 6,4 miljarder. De har inte mycket utrymme att spela på.

Fredrik skrev:Vid förra årsbokslutet var aktiekapitalet 8,65 miljarder och egna kapitalet 6,4 miljarderKlicka för att utvidga...
Nu kan man i en kontrollbalansräkning värdera vissa tillgångar och skulder annorlunda, så kanske det finns lite mer att spela med. Vi får se....

malmokalle skrev:Nu kan man i en kontrollbalansräkning värdera vissa tillgångar annorlunda, så kanske det finns lite mer att spela med. Vi får se....Klicka för att utvidga...

Absolut, men det är själva faktumet att de borde vara i ett läge där en sådan är nödvändig som jag reagerar på.

Hur villiga kommer övriga Star Alliance bolag vara att släppa biljetter till SAS Eurobonus under chapter 11 förfarande ? Borde ju vara en risk att inte få fullt betalt.

Mikeswede skrev:Hur villiga kommer övriga Star Alliance bolag vara att släppa biljetter till SAS Eurobonus under chapter 11 förfarande ? Borde ju vara en risk att inte få fullt betalt.Klicka för att utvidga...
Om det stämmer att de inte får betalt förrän vid flygningen så kanske det inte påverkar så mycket, men de kanske inte är så sugna på att eurobonuskunderna tar upp platser för andra om de anser att risken för avbokning är överhängande

Transportföretagarna på Almedalen hälsar att vi med en tyst minut har SAS i vårt sinne. Dystert även i Företagarnas hus.

Jag känner spontant att NU JÄKLAR VILL JAG STÖTTA SAS och boka resor! Men det går inte att göra så lätt, för några egopiloter som har bestämt sig för att strejka...

Sir Lemon skrev:Transportföretagarna på Almedalen hälsar att vi med en tyst minut har SAS i vårt sinne. Dystert även i Företagarnas hus.Klicka för att utvidga...

Måste krisa på ön nu när de som flög SAS i söndags inte kan ta sig hem.

Eller det är ju knappt någon i Almedalen längre.

Hachans skrev:Måste krisa på ön nu när de som flög SAS i söndags inte kan ta sig hem.Eller det är ju knappt någon i Almedalen längre.Klicka för att utvidga...
Vad menar du? Ingen av dagens SAS-avgångar till/från Visby ställdes in idag, och dessutom kör både Norwegian och BRA.

Det är valår, så därför är det fullt med folk i Almedalen.

Jag undrar hur SAS ska lyckas ta sig ur den här PR katastrofen strejken innebär för varumärket.

Många förståsigpåare hävdar att affärsresenärerna är mer eller mindre borta och nu drabbas framförallt privatresenärer som sparat länge efter en semesterresa. 10 000-tals kommer inte heller hem till Norden från sydeuropeiska destinationer.

Försöka köpa nya biljetter hem nu från Spanien, Grekland, Italien etc för en vanlig barnfamilj kan gå lös på 30-50K

Alla de som åker på en hård smäll ekonomiskt pga strejken lär ju undvika SAS i möjligaste mån i framtiden.

Nyheten om konkurshotet har dessutom sprits över stora delar världen och vem vågar boka en biljett med SAS lite längre fram i tiden?

Dessutom lär SAS bli paria bland charterarrangörerna Apollo, Ving & TUI för en lång tid framöver då denna strejk slår fruktansvärt hårt mot chartergäster som bokat resa med Apollo.

Jag tror tyvärr risken är överhängande att det blir ett självspelande piano mot konkurs

kerran1980 skrev:Jag undrar hur SAS ska lyckas ta sig ur den här PR katastrofen strejken innebär för varumärket.Många förståsigpåare hävdar att affärsresenärerna är mer eller mindre borta och nu drabbas framförallt privatresenärer som sparat länge efter en semesterresa. 10 000-tals kommer inte heller hem till Norden från sydeuropeiska destinationer.Försöka köpa nya biljetter hem nu från Spanien, Grekland, Italien etc för en vanlig barnfamilj kan gå lös på 30-50KAlla de som åker på en hård smäll ekonomiskt pga strejken lär ju undvika SAS i möjligaste mån i framtiden.Nyheten om konkurshotet har dessutom sprits över stora delar världen och vem vågar boka en biljett med SAS lite längre fram i tiden?Dessutom lär SAS bli paria bland charterarrangörerna Apollo, Ving & TUI för en lång tid framöver då denna strejk slår fruktansvärt hårt mot chartergäster som bokat resa med Apollo.Jag tror tyvärr risken är överhängande att det blir ett självspelande piano mot konkursKlicka för att utvidga...
Återstår att se men det är ju inte första gången det strejkats så ”rutin” finns hos alla parter och minnet har ivf historiskt varit kort. Håller dock med om att det kan bli annorlunda den här gången med tanke på rekonstruktionen, uppmärksamheten (iof alltid mycket hallå i media men känns värre nu plus pandemin som varit) och framförallt att det är svårare att hitta bra alternativ pga allmänt resekaos i hela världen vilket gör att kunder inte tas om hand ordentligt. En liten räddning är ju att många konkurrenter också har problem så att vissa kanske tar det mer som ”spelar ingen roll vad man bokar”. Hursomhelst är det inte den nystart SAS såväl behöver så extremt tråkigt och oroande.

kerran1980 skrev:Jag tror tyvärr risken är överhängande att det blir ett självspelande piano mot konkursKlicka för att utvidga...

Delar din beskrivning och bild. Kritiken mot SAS ledning m a s p strejken har varit ytterst begränsad här. Igår påstod en dansk analytiker i Aktuellt att han bedömde att strejken kommer att bli ”relativt kortvarig”. Så var det förra gången det begav sig också (en vecka då). Om analysen stämmer kan man med fog fråga sig om man inte hade kunnat begära av ledningen att göra mer till undvikande av strejken. Det finns skäl att återkomma till den diskussionen när strejken är över.

Cristoffer Cedergren skrev:Vad menar du? Ingen av dagens SAS-avgångar till/från Visby ställdes in idag, och dessutom kör både Norwegian och BRA.Det är valår, så därför är det fullt med folk i Almedalen.Klicka för att utvidga...

Nja, det är cirka en 1/4 av antalet deltagare 2018 enligt Alecta-brevet som kom igår (som inte ens analyserar Almedalen på sitt vanliga sätt i år, det säger ju något). De flesta har dragit ner på sitt deltagande rejält och de som är på plats är där under kortare period än vanligt. Antalet arrangemang är också 1/4 jämfört med 2018, som också var valår.

Back