SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Den extra bolagsstämman godkände "att SAS ingår ensidiga åtaganden gentemot den danska staten respektive den svenska staten för att införa en s.k. ”step up-mekanism” kopplad till staternas aktieinvesteringar i SAS under 2020". Dett sker idag. Vad blir nästa steg i processen nu?












Beslut fattade på extra bolagsstämma i SAS AB

Den extra bolagsstämman i SAS AB (”SAS”) den 10 januari 2024 beslutade i enlighet med styrelsens


apple-touch-icon-144x144.png


news.cision.com
 
Cristoffer Cedergren skrev:Den extra bolagsstämman godkände "att SAS ingår ensidiga åtaganden gentemot den danska staten respektive den svenska staten för att införa en s.k. ”step up-mekanism” kopplad till staternas aktieinvesteringar i SAS under 2020". Dett sker idag. Vad blir nästa steg i processen nu?Beslut fattade på extra bolagsstämma i SAS ABDen extra bolagsstämman i SAS AB (”SAS”) den 10 januari 2024 beslutade i enlighet med styrelsensnews.cision.comKlicka för att utvidga...
Just det har väl inte med forward processen att göra egentligen, utan var result av domstolens slutsats vad gäller covid stödet. Så det borde inte påverka processen alls (däremot om de sagt nej hade det varit tack och hej för alla försök, och slut en gång för alla).
 
Christopher903 skrev:Lite ljusare siffror denna period i år jämfört med förra året.1 november 2023 – 31 december 2023

Periodens resultat -154 miljoner sek



1 november 2022 - 31 december 2022

Periodens resultat -1 479 miljoner sek
https://www.sasgroup.net/newsroom/p...or-viss-finansiell-information-for-koncernen/Klicka för att utvidga...


Skulle vara intressant att se hur stor del av minusresultatet som är renodlade låneavbetalningar. Man ska absolut inte snacka bort skulder, men om man blundar för dessa så är nog nollresultatet inte så oerhört långt bort.
 
JacobGBG skrev:Skulle vara intressant att se hur stor del av minusresultatet som är renodlade låneavbetalningar. Man ska absolut inte snacka bort skulder, men om man blundar för dessa så är nog nollresultatet inte så oerhört långt bort.Klicka för att utvidga...
Just rena låneavbetalningar träffar inte resultatet och görs inte heller för stunden på gamla skulder, det är själva finessen med processen som pågår.

Däremot är kostnaderna för en chapter11 process betydande liksom den finansiering som behövs under tiden.

Utifrån detta är jag relativt övertygad om att själva rörelsen gick med överskott under perioden.
 
800 miljoner förlust i februari, 2,3 miljarder sedan november. Gett upp att förstå varför/hur men får väl anta att det är en del i ”processen”. Stora förluster nov-feb är väl kanske inte konstigt men det har ju knappt spelat någon roll om det har varit rekordsommar, strejk, omförhandlade avtal eller wetleasestrul senaste åren.




520ed380-c579-4fcc-a396-847d73cd2740.jpeg




SAS gick back med 800 miljoner i februari

SAS gick back med drygt 800 miljoner kronor i februari, visar nya månadssiffror från flygbolaget.


apple-touch-icon-180x180.png


www.di.se
 
Ja, det är lång väg kvar till ett lönsamt SAS. Vi hoppas på att JV ger ökade intäkter och att kostnaderna går att sänka när hela rekonstruktionen är klar.
 
Ja, man undrar också hur det är tänkt att man som passagerare skall vara med och bidra. Bisarra priser, slaktat/devalverat/försämrat EuroBonus, service i ekonomi kan man väl inte göra så mycket mer med men sämre produkt i business, linjeindragningar??

Oavsett ägare så är det ju ohållbart och mycket märkliga/bedrövliga siffror ända sedan pandemin. Kan man hoppas att det mestadels är knutet till chapter 11 på nån vänster och att det egentligen ser bättre ut? Tycker ändå beläggningen är hyfsad med SAS mått mätt.
 
Här finns pressmeddelandet från SAS:





SAS ger in månatliga finansiella rapporter till amerikansk domstol och offentliggör viss finansiell information för koncernen - SAS




favicon-32x32.png


www.sasgroup.net






Vill man ha månadssiffran får man ta skillnaden mot förra månadsrapporten, eftersom det som rapporteras är en löpande rapport för innevarande räkenskapsår, som började 1 nov 2023. Det innebär att det inte går att skilja på efterhandsjusteringar av tidigare månader och faktiskt resultat för senaste månaden.



Mars 2024 / nov 2023-mars 2024



Omsättning: 3 606 / 15 390 MSEK

Resultat: -1 002 / -3 277 MSEK

RPK: 2 837 milj km (orkar inte summera för hela perioden)

Kabinfaktor: 79,1%



Som jämförelse mars 2023 / nov 2022-mars 2023



Omsättning: 3 145 / 13 517 MSEK

Resultat: -406 / -4 007 MSEK

RPK: 2 360 milj km

Kabinfaktor: 75,7%



Ärligt talat är det dåliga resultatet för mars 2024 (en "förlustmarginal" om 27,8%!) lite förvånande om man ser till RPK, kabinfaktor och omsättning, som alla ökar jämfört med mars 2023. Det totala resultatet för nov-mars är ju också lite bättre, men bara marginellt. Endera är det någon "justeringspost" som spökar, eller så lyckas SAS fortfarande inte ta tillräckligt bra betalt för sina biljetter i "mellansäsong" för att vara till närmelsevis lönsamt. Om SAS gör en rejäl förlust vid en kabinfaktor på 79,1% har de problem. Vinst enbart några få sommarmånader, som under 2023, är ju inte bra nog för att komma upp i nollresultat med det säsongsmönster som SAS har.
 
ARN01 skrev:Ja, man undrar också hur det är tänkt att man som passagerare skall vara med och bidra. Bisarra priser, slaktat/devalverat/försämrat EuroBonus, service i ekonomi kan man väl inte göra så mycket mer med men sämre produkt i business, linjeindragningar??Oavsett ägare så är det ju ohållbart och mycket märkliga/bedrövliga siffror ända sedan pandemin. Kan man hoppas att det mestadels är knutet till chapter 11 på nån vänster och att det egentligen ser bättre ut? Tycker ändå beläggningen är hyfsad med SAS mått mätt.Klicka för att utvidga...


Det är inte bra om man börjar gå med vinst under Chapter 11 för då visar man att man inte gjort allt och får svårare att driva igenom förhandlingar med långivare. Det är ett mönster som går igen i Ankos tidigare projekt.



Men det verkar ändå inte se bra ut.
 
Är det inte också så att en hel del av besparingarna som kommer av omförhandlade leasing avtal inte realiseras förrän man kommer ut ch11 eftersom de är villkorade på att ch11 godkänns? Och ovanpå det har man ju galet höga jurist kostnader som det skrivits om förut... It all adds up, I kombination med den svagaste tiden under året.
 
Tomas E skrev:...Ärligt talat är det dåliga resultatet för mars 2024 (en "förlustmarginal" om 27,8%!) lite förvånande om man ser till RPK, kabinfaktor och omsättning, som alla ökar jämfört med mars 2023. Det totala resultatet för nov-mars är ju också lite bättre, men bara marginellt. Endera är det någon "justeringspost" som spökar, eller så lyckas SAS fortfarande inte ta tillräckligt bra betalt för sina biljetter i "mellansäsong" för att vara till närmelsevis lönsamt. Om SAS gör en rejäl förlust vid en kabinfaktor på 79,1% har de problem. Vinst enbart några få sommarmånader, som under 2023, är ju inte bra nog för att komma upp i nollresultat med det säsongsmönster som SAS har.Klicka för att utvidga...
Som passagerare har jag förvånats av hur mycket som varit slutsålt senaste tiden, hur dyra inrikesbiljetter är osv.

Åkte en knökfull ARN-CPH i onsdags och purser säger: "Ja, det var full upp från Århus, och det är fullt på returen til Sthlm också!"

HEL-ARN (och det brukar väl inte vara någon topp-linje för SAS) samma dag var nästintill full med rejält kabinbaggage kaos - utrop "Ni som är på väg bakåt i kabinen, det finns inte rum till enda mer väska bakom rad x, så har ni en större väska så tryck in den var som helst ni hittar på vägen eller lämna till personalen fram i kabinen".



Så det lilla jag har sett är hög kabinfaktor, höga priser och många rader plus. Känslan är att det kan inte vara på intäktssidan som problemet ligger.Men som sagt, min sample size är ju alldeles för liten
 
mha321 skrev:Är det inte också så att en hel del av besparingarna som kommer av omförhandlade leasing avtal inte realiseras förrän man kommer ut ch11 eftersom de är villkorade på att ch11 godkänns? Och ovanpå det har man ju galet höga jurist kostnader som det skrivits om förut... It all adds up, I kombination med den svagaste tiden under året.Klicka för att utvidga...
Och SAS har väl inte kunnat teckna längre avtal på flygbränsle utan fått köpa till dyrare "dagspris" under tiden som chapter 11 pågått?
 
Back
Top