Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Alltså, Carsten och Anko sa ju på presskonferensen i tisdags (och jag nämnde det också i tisdags, post 380) att det var förberett, eftersom man såg att det fanns risk att flera olika förhandlingar inte skulle komma i mål och att då skulle konkursskyddet vara enda vägen ut. Tex omförhandling av leasing-avtalen kan ha varit en sådan identifierad risk, på samma sätt som pilot-avtalet kan ha varit en.

Och även tidigare under våren hade man rapporterat att takten i planens genomförande inte var tillräckligt hög och att det fanns risk för att man skulle behöva ta till "rättsliga" förfaranden. Det finns både i tidigare pressmeddelanden och även rapporterat här på BC. Det är ingen ny information, inte för allmänheten och knappast heller för intressenterna (fackförbund, borgenärer etc).

Jag köper inte alls att "man ville ha strejk". Det är orimligt. De ville väl att samtliga förhandlingar skulle gå i mål så att SAS FORWARD så snabbt som möjligt kunde realiseras?

Om jag tar med ett paraply ut på stan så betyder väl inte det att jag vill att det ska börja regna?
 
Ganska många som väntar på betalningar från SAS!
Bakom betalvägg tyärr men läsvärd artikel från DI
Di listar: De har störst fordringar i SAS-processen
Med risk för att jag bryter mot ev. upphovsrätt, men här är listan:

Lista: De 30 största fordringsägarna i SAS chapter 11-process

FORDRINGSÄGARE OPRIORITERAD FORDRAN, MKR*
Intertrust (Sweden) AB (som ombud för obligationsinnehavarna) 6 318
Intertrust (Sweden) AB (som ombud för obligationsinnehavarna) 1 701
Danska staten 1 626
Eksportfinansiering Norge 1 589
Riksgälden i Sverige 1 577
Citibank NA, Zurich 1 412
Köpenhamns flygplats 269
Avinor AS 149
Eurocontrol 125
Swedavia AB 83
JAI Aviation Fund 66
Rolls Royce PLC 54
Lufthansa Technik AG 50
Regional Jet OU 49
Cityjet 45
Jin Shan 7 Ireland Company Limited 41
Tata Consultancy Services Sverige AB 39
Geodis Denmark A/S 39
Workforce Logiq Sweden AB 37
Altuna Hangar KB 36
CFM International SA 31
Hellenic Fuels and Lubricants Industrial and Commercial S.A. 24
Gate Gourmet Denmark 22
Jackson Square Aviation Ireland Limited 22
Transportstyrelsen 20
SYKES Sweden AB 19
Select Service Partner AS 15
Wideroe Ground Handling AS 15
Gate Gourmet Denmark APS 14
Flying Food Group 13

Källa: Di listar: De har störst fordringar i SAS-processen
 
Med risk för att jag bryter mot ev. upphovsrätt, men här är listan:

Lista: De 30 största fordringsägarna i SAS chapter 11-process

FORDRINGSÄGARE OPRIORITERAD FORDRAN, MKR*
Intertrust (Sweden) AB (som ombud för obligationsinnehavarna) 6 318
Intertrust (Sweden) AB (som ombud för obligationsinnehavarna) 1 701
Danska staten 1 626
Eksportfinansiering Norge 1 589
Riksgälden i Sverige 1 577
Citibank NA, Zurich 1 412
Köpenhamns flygplats 269
Avinor AS 149
Eurocontrol 125
Swedavia AB 83
JAI Aviation Fund 66
Rolls Royce PLC 54
Lufthansa Technik AG 50
Regional Jet OU 49
Cityjet 45
Jin Shan 7 Ireland Company Limited 41
Tata Consultancy Services Sverige AB 39
Geodis Denmark A/S 39
Workforce Logiq Sweden AB 37
Altuna Hangar KB 36
CFM International SA 31
Hellenic Fuels and Lubricants Industrial and Commercial S.A. 24
Gate Gourmet Denmark 22
Jackson Square Aviation Ireland Limited 22
Transportstyrelsen 20
SYKES Sweden AB 19
Select Service Partner AS 15
Wideroe Ground Handling AS 15
Gate Gourmet Denmark APS 14
Flying Food Group 13

Källa: Di listar: De har störst fordringar i SAS-processen
Din lilla buse ;)
 
Är det koncernbolaget SAS AB eller flygbolaget SAS Scandinavia som ansökt om Chapter 11 i USA?


Debtors
Case Number Debtor Name Petition Date
22-10925 SAS AB July 05, 2022
22-10926 SAS Danmark A/S July 05, 2022
22-10927 SAS Norge AS July 05, 2022
22-10928 SAS Sverige AB July 05, 2022
22-10929 Scandinavian Airlines Systems Denmark-Norway-Sweden July 05, 2022
22-10930 Scandinavian Airlines of North America Inc. July 05, 2022
22-10931 Gorm Asset Management Limited July 05, 2022
22-10932 Gorm Dark Blue Limited July 05, 2022
22-10933 Gorm Deep Blue Limited July 05, 2022
22-10934 Gorm Sky Blue Limited July 05, 2022
22-10935 Gorm Warm Red Limited July 05, 2022
22-10936 Gorm Light Blue Limited July 05, 2022
22-10937 Gorm Ocean Blue Limited July 05, 2022
22-10938 Gorm Engine Management Limited July 05, 2022

(Gorm är de irländska bolagen)

Kroll Restructuring Administration
 
Hur långtgående är egentligen en amerikansk domstols internationella jurisdiktion över ett bolag som SAS i en chapter 11-process?
 
Spännande information om SAS anställda utanför flygplanen. om det är så blir ju situationen en annan kan jag tycka. Dock så är det mycket som måste förändras i SAS om dom ska överleva.
bakom betalvägg tyvärr

SAS anklagas för höga overheadkostnader av facket
Förnekar inte att SAS tillhör de sämre i branschen men måste vara väldigt svårt att jämföra mellan bolag. Beror ju väldigt mycket på vad man har inhouse, köper in, och vad för bolag man har som säljer till andra. Ground handling och teknik tex tar väl hand om andra bolag också.
 
Med "overhead" menas kanske allt som inte är pilot-löner? Dvs 95% av kostnaderna anses overhead? Vore intressant att se vilka siffror som presenteras, men här är jag lite skeptisk redan från början, eftersom det här låter bara som en polerad variant av "det är inte piloternas fel att SAS går med förlust".
 
Toppen