Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Vad händer i höst om/när SAS inte kan betala ut lön till personalgrupper som inte strejkar eller sympatistrejkar.
Rimligen borde kassainflödet från ny biljettförsäljning vara nära inpå 0 kr sedan strejkvarslet för en månad sedan. Konsekvenserna av strejken och nyheten om Chapter 11 lär ju inte öka biljettförsäljningen i framtiden heller.
I höst spås också efterfrågan på resor minska kraftigt.
Det känns som någonting uppenbart fattas i SAS plan framåt i kommunikationen.
Är planen att ansöka om rekonstruktion av vissa SAS bolag i svensk domstol i höst?
Om danska metallfacket dessutom lyckas grounda SAS Connect med en mekaniker strejk är det snart endast XFly och CityJet som bedriver flygtrafik i SAS regi.
Allt som hänt sedan avtalet med SPG löpte ut i mars har varit väldigt förutsägbart även för en amatör, bortsett från chapter 11 ansökan.
Fråga jag ställer mig…är vilka vitala pusselbitar i SAS forward är det vi inte känner till?

Jag undrar hur SAS ska lyckas ta sig ur den här PR katastrofen strejken innebär för varumärket.
Många förståsigpåare hävdar att affärsresenärerna är mer eller mindre borta och nu drabbas framförallt privatresenärer som sparat länge efter en semesterresa. 10 000-tals kommer inte heller hem till Norden från sydeuropeiska destinationer.
Försöka köpa nya biljetter hem nu från Spanien, Grekland, Italien etc för en vanlig barnfamilj kan gå lös på 30-50K
Alla de som åker på en hård smäll ekonomiskt pga strejken lär ju undvika SAS i möjligaste mån i framtiden.
Nyheten om konkurshotet har dessutom sprits över stora delar världen och vem vågar boka en biljett med SAS lite längre fram i tiden?
Dessutom lär SAS bli paria bland charterarrangörerna Apollo, Ving & TUI för en lång tid framöver då denna strejk slår fruktansvärt hårt mot chartergäster som bokat resa med Apollo.
Jag tror tyvärr risken är överhängande att det blir ett självspelande piano mot konkurs
Fast det hände inte efter någon av de 5 tidigare strejkerna så varför denna gång? Detta är en favorit i repris men nu provar ledningen en annan strategi i form av Chapter 11.

Vad händer i höst om/när SAS inte kan betala ut lön till personalgrupper som inte strejkar eller sympatistrejkar.
Rimligen borde kassainflödet från ny biljettförsäljning vara nära inpå 0 kr sedan strejkvarslet för en månad sedan. Konsekvenserna av strejken och nyheten om Chapter 11 lär ju inte öka biljettförsäljningen i framtiden heller.
I höst spås också efterfrågan på resor minska kraftigt.
Är planen att ansöka om rekonstruktion av vissa SAS bolag i svensk domstol i höst?
Om danska metallfacket dessutom lyckas grounda SAS Connect med en mekaniker strejk är det snart endast XFly och CityJet som bedriver flygtrafik i SAS regi.
Allt som hänt sedan avtalet med SPG löpte ut i mars har varit väldigt förutsägbart även för en amatör, bortsett från chapter 11 ansökan.
Fråga jag ställer mig…är vilka vitala pusselbitar i SAS forward är det vi inte känner till?
0 kr in är det nog inte, trots allt. Överbryggningslånen som förhandlas (nämndes igår) ska väl köpa mer tid innan likviditeten tar slut. Men frågan är till vilket pris - ränta på sms-lånenivå? Kommer det inte in nytt kapital är det såklart kört oavsett. Om privatresandet minskar extra mycket i höst pga allt strul under sommaren + svångrem pga ekonomi, och vi får en ny covidvåg på det kan det också vara kört även om de får in nytt kapital.

Det nämns då och då att Danska staten beslutat att gå in med pengar i SAS. Det är korrekt, men det finns ju villkor som gör att det inte alls är den räddningen som det kan verka.

För det första är det begränsat till maximalt 30% av bolaget. Danska staten ser sig själv som ägare till mellan 22 och 30%. Jag antar att i den ägar-andelen ingår också skuld-konverteringen. Jag vet inte hur stor den är i procent av bolagets aktier, men det kommer att öka danska ägarandelen, dvs marignalen för att skjuta till nya friska pengar minskar. Det kommer aldrig att bli en större del av de miljader som behövs.

För det andra är det villkorat med att SAS Forward implementeras. Som VD rapporterat så saknas fortfarande flera delar av planen och utvecklingstakten är inte tillräckligt snabb.

[QUOTE="
Fråga jag ställer mig…är vilka vitala pusselbitar i SAS forward är det vi inte känner till?[/QUOTE]

Jag tycker också att det inte riktigt hänger ihop längre, känns som att några pusselbitar saknas. Givetvis omöjligt att veta exakt hur allt ligger till men ledningen verkar inte stressad över strejken utan det har varit relativt konstaterande uttalanden. Reagerade tex på kommentaren gällande Apollobrevet. Var typ ”trist men tyvärr fick vi inte till något undantag denna gång”. Medans man tidigare uttalat sig i kraftigare ordalag.
Verkar som att strejken är en förutsättning för något som komma skall. Uttalandet från piloterna ”de ville ha strejk”, som iof får tas med ett gäng ton salt, kanske ändå har en viss innebörd ändå.

Toppen