Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Återigen, min fråga är vad du har för belägg för att kunna göra såna här påståenden och ditt svar är att det får vi "utgå ifrån" och att något annat har du "svårt att se"? Jag är helt med på att detta är ett diskussionsforum men jag vill tro att vi bör kunna hålla lite högre nivå än konspirationstrådar på Flashback.

Jag har belägg eftersom jag har varit i andra änden av detta. Har sett direkt inblandning från RK i enskilt personalärende som jag inte tänker detaljbeskriva med hänsyn till individerna inblandade.

Vill man inte förstå den mjukare styrning som uppstår när RK ringer och "diskuterar" en fråga så är det nog formellt korrekt men det är ju de facto ändå styrning.

För att återgå till SAS så finns det ju andra mer uppenbara och korrekta sätt att styra. Staten har ju t ex stort inflytande över styrelsetillsättning och därmed också hur SAS strategiskt styrs. Det är ju helt i sin ordning men att tro att staten som stor ägare skulle avstå? Nja, det tror jag inte.

Har sett direkt inblandning från RK i enskilt personalärende som jag inte tänker detaljbeskriva med hänsyn till individerna inblandade.
Jag har sett RK-tjänstemän ägna sig åt liknande, och jag har sett RK-tjänstemän bli av med jobbet p.g.a. liknande, när ministern hamnade i medierna. (Inte alldeles nyligen.) Så det är inget som är riskfritt, och det vet alla inblandade om.

Jag arbetar gentemot andra statliga sektorer, som styrs på liknande sätt så jag bygger detta på egen erfarenhet och om vi någon gång träffas kan jag ge dig en ingående dragning. De som tror att ministrar och andra politiker bara sitter på händerna och inte bakvägen ”föreslår” och ”hintar” till statliga företag hur de ska bete och formulera sig för att få maximalt stöd från politiskt håll är helt fel på det. Det är så det fungerar, och du kan fråga vem som helst som arbetar gentemot statliga företag och myndigheter. Eller mot en kommun för den delen.

Den som arbetar I en kommun eller statlig myndighet kommer givetvis att förneka detta, eller slänga sig med flummiga termer. Vilket inte är konstigt eftersom den typen av styrning anses vara nödvändig.

Detta är helt anekdotalt. Kan det du säger stämma? Kanske det, men om vi alla sitter och delar med oss av anekdoter utan att underbygga det vi hävdar så är det endast skvaller som florerar.

NHH-professor om kriserammede SAS: – Norge bør ikke komme inn på eiersiden igjen | DN
Vi må aldri glemme at SAS ikke har mye infrastruktur i Norge. Selskapet har hovedkontoret i Sverige, og benytter Kastrup som hovedflyplass.
I Norge har vi ikke noe annet enn kunder som etterspør flyvninger. Hva har vi å vinne på å sitte i en eierposisjon? spør han.

Mens professorer og forvaltere mener staten bør unngå å gå inn på eiersiden i SAS,
er stortingsrepresentant Mímir Kristjánsson i partiet Rødt tydelig på at staten bør trå til.

– Jeg mener det rette å gjøre er å bli eier i SAS.
Jeg vil at staten skal være inne og eie SAS som et viktig strategisk selskap. Det er et viktig infrastrukturselskap i landet vårt og andre nordiske land, sier han.

Dagens Industri har idag 2/3 av första sidan med en rubrik NY TURBULENS sedan förhandlingarna med SAS om nya sparkrav brutit samman rycker strejkvarslet från Piloterna närmre enligt DI källor.

Inne i tidningen är det ett uppslag som handlar om SAS , där man citerar VD Akoro van der Werff intern förhandlingshot: En strejk kan döda flygbolaget.
SAS ordförande Carsten Dilling är inte lika dramatisk "Vi har givetvis olika former av plan B" han uppger att SAS har planer för att hantera en eventuell strejk.

Jacob Pedersen flygmarknadsanalytiker på Sydbank säger "Om man inte lyckats lever SAS på övertid, vidare säger han Det krävs att man kommer fram till ett avtal annars går SAS i graven

Om du är intresserad att läsa vad DI skriver om SAS och avtalsförhandlingarna så har DI kampanjer på 3 månaders läsning på nätet jag tror att det är 49 kronor per månad.

Källa: DI
Ligger bakom betalsida Vd:n i internt uttalande: Pilotstrejk hotar döda SAS

Dagens Industri har idag 2/3 av första sidan med en rubrik NY TURBULENS sedan förhandlingarna med SAS om nya sparkrav brutit samman rycker strejkvarslet från Piloterna närmre enligt DI källor.

Inne i tidningen är det ett uppslag som handlar om SAS , där man citerar VD Akoro van der Werff intern förhandlingshot: En strejk kan döda flygbolaget.
SAS ordförande Carsten Dilling är inte lika dramatisk "Vi har givetvis olika former av plan B" han uppger att SAS har planer för att hantera en eventuell strejk.

Jacob Pedersen flygmarknadsanalytiker på Sydbank säger "Om man inte lyckats lever SAS på övertid, vidare säger han Det krävs att man kommer fram till ett avtal annars går SAS i graven

Om du är intresserad att läsa vad DI skriver om SAS och avtalsförhandlingarna så har DI kampanjer på 3 månaders läsning på nätet jag tror att det är 49 kronor per månad.

Källa: DI
Ligger bakom betalsida Vd:n i internt uttalande: Pilotstrejk hotar döda SAS
Inte ens ledningen är samspelt när VD går ut med ett dramatiskt utspel i den vanliga propaganda leken med facket och ordföranden skjuter ner effekten genom att säga att det är ingen fara, vi har en plan B.

Toppen