Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Rör det redan på sig? Om man tror ett inlägg på ett annat forum så får SAS tillbaka en A330 (LN-RKR Tore Viking) som stått parkerad i Frankrike sedan början av året.
"Per court docket, SAS reached a lease agreement to cover previously grounded A330-300 LN-RKR (MSN 1660)."
God nyhet!
Följdes av mer negativa toner i tråden du länkade. Hävdas att detta är för att ersätta en A350 som ska lämna flottan.

Byte av finansiär för den resterande chapter 11 processen. Kommer om inte annat spara ränta låter det som.

SAS offentliggör att bolaget har ingått ett investeringsavtal med det vinnande budkonsortiet i
anskaffningsprocessen för exitfinansiering, bestående av Castlelake, L.P. som företrädare för vissa
fonder och närstående (”Castlelake”), Air France-KLM S.A. (”Air France-KLM”) och Lind Invest ApS
(”Lind Invest”) tillsammans med danska staten (gemensamt, ”Investerarna”). Som en del av den
överenskomna transaktionsstrukturen har SAS även ingått ett nytt avtal om debtor-in-possession
(”DIP”)-finansiering om 500 miljoner USD (5,5 miljarder SEK)1 med Castlelake (den ”Nya DIP-
finansieringen”) i syfte att bland annat refinansiera SAS befintliga DIP-lån, öka likviditeten och
underlätta för SAS att slutföra sina frivilliga rekonstruktionsförfaranden. Avtalen är föremål för
granskning och godkännande av den amerikanska konkursdomstolen för New Yorks södra distrikt i
USA (den ”Amerikanska Domstolen”).

Byte av finansiär för den resterande chapter 11 processen. Kommer om inte annat spara ränta låter det som.

SAS offentliggör att bolaget har ingått ett investeringsavtal med det vinnande budkonsortiet i
anskaffningsprocessen för exitfinansiering, bestående av Castlelake, L.P. som företrädare för vissa
fonder och närstående (”Castlelake”), Air France-KLM S.A. (”Air France-KLM”) och Lind Invest ApS
(”Lind Invest”) tillsammans med danska staten (gemensamt, ”Investerarna”). Som en del av den
överenskomna transaktionsstrukturen har SAS även ingått ett nytt avtal om debtor-in-possession
(”DIP”)-finansiering om 500 miljoner USD (5,5 miljarder SEK)1 med Castlelake (den ”Nya DIP-
finansieringen”) i syfte att bland annat refinansiera SAS befintliga DIP-lån, öka likviditeten och
underlätta för SAS att slutföra sina frivilliga rekonstruktionsförfaranden. Avtalen är föremål för
granskning och godkännande av den amerikanska konkursdomstolen för New Yorks södra distrikt i
USA (den ”Amerikanska Domstolen”).

Är inte insatt, men är nu Apollo invest helt borta innan CH-11 är klart?

Är inte insatt, men är nu Apollo invest helt borta innan CH-11 är klart?

De nya ägarförhållandena innebär att Castlelake blir största ägare med sammanlagt cirka 32 procent av aktierna och 55,2 procent av de konvertibla skuldebreven.

Därefter kommer danska staten, med cirka 25,8 procent av aktierna och 30 procent av skuldebreven, följt av Air France-KLM som kommer att inneha cirka 19,9 procent av aktierna och 4,8 procent av de konvertibla skuldebreven. Lind Invest får cirka 8,6 procent av aktierna och 10 procent av de konvertibla skuldebreven.

De återstående 13,6 procent av aktierna ska fördelas mellan borgenärer.

De nya ägarförhållandena innebär att Castlelake blir största ägare med sammanlagt cirka 32 procent av aktierna och 55,2 procent av de konvertibla skuldebreven.

Därefter kommer danska staten, med cirka 25,8 procent av aktierna och 30 procent av skuldebreven, följt av Air France-KLM som kommer att inneha cirka 19,9 procent av aktierna och 4,8 procent av de konvertibla skuldebreven. Lind Invest får cirka 8,6 procent av aktierna och 10 procent av de konvertibla skuldebreven.

De återstående 13,6 procent av aktierna ska fördelas mellan borgenärer.
Japp, jag kan läsa vad som är föreslagen ägarbild efter CH-11, men tills dess "köper" nu Castlelake ut Apollo?
För mig är detta fortfarande oklart och bara för en vecka sedan var det också oklart från domstolen.

Japp, jag kan läsa vad som är föreslagen ägarbild efter CH-11, men tills dess "köper" nu Castlelake ut Apollo?
För mig är detta fortfarande oklart och bara för en vecka sedan var det också oklart från domstolen.
Jag tolkar detta "[SAS har] ingått ett nytt avtal om debtor-in-possession (”DIP”)-finansiering om 500 miljoner USD (5,5 miljarder SEK)1 med Castlelake (den ”Nya DIP-finansieringen”) i syfte att bland annat refinansiera SAS befintliga DIP-lån." som att man då "köper ut" Apollo.

Kanske lite förenklat, och man får gärna rätta mig här, men i princip som att ta ut ett billigare/rimligare privatlån för att direkt betala av en konsumentkredit/snabblån. Vi vet ju inte hur SAS kontrakt med Apollo såg ut, men man har då tydligen haft rätt att betala av det när man vill. Och det har gått rykten om ganska höga räntor på Apollos DIP-lån (något som jag tror Anko bekräftade på Diamond-eventet i Stockholm), så SAS kanske får rimligare ränta och slipper tjatet från Apollo.
Kan också vara att Apollo krävt att man betalar tillbaka DIP-lånet omgående, när man en gång inte fick vara med i leken framöver.

Jag tolkar detta "[SAS har] ingått ett nytt avtal om debtor-in-possession (”DIP”)-finansiering om 500 miljoner USD (5,5 miljarder SEK)1 med Castlelake (den ”Nya DIP-finansieringen”) i syfte att bland annat refinansiera SAS befintliga DIP-lån." som att man då "köper ut" Apollo.

Kanske lite förenklat, och man får gärna rätta mig här, men i princip som att ta ut ett billigare/rimligare privatlån för att direkt betala av en konsumentkredit/snabblån. Vi vet ju inte hur SAS kontrakt med Apollo såg ut, men man har då tydligen haft rätt att betala av det när man vill. Och det har gått rykten om ganska höga räntor på Apollos DIP-lån (något som jag tror Anko bekräftade på Diamond-eventet i Stockholm), så SAS kanske får rimligare ränta och slipper tjatet från Apollo.
Kan också vara att Apollo krävt att man betalar tillbaka DIP-lånet omgående, när man en gång inte fick vara med i leken framöver.
Mer än bara rykten om höga räntor, det är bekräftat - lånevillkoren presenterades när det ingicks och tror alla kunde vara överrens om räntorna var skyhöga.

Har läst lite mer om det idag och om jag förstår det rätt så är Apollo i princip ute ut finansierings bilden.
Dock med förbehåll att domstolen i USA godkänner detta.
(Måste erkänna att CH-11 är långt ifrån min kompetens...)

Inte säker på att detta är rätt tråd så inlägget får naturligtvis flyttas men båda länkarna handlar åtminstone om SAS framtid och i första artikeln nämns en hel del äkta förbättringar (om de genomförs).

Sammanfattning från Pandion/Diamond-eventet i Oslo:
  • Booking av måltid i Biz kommer q1 2024. Mindre vaste.
  • Bedre mat og drikke i loungene
  • Påstår at Avinor er mot lounger på småflyplasser som Stavanger og Trondheim
  • Kommer med nytt konsept om «sustainability» basert på medlemsnivå.
  • Håper å få ombooking på dagen for EBD inn i appen i løpet av året.
  • Eget vip customer care center med 10-15 personer. Lansert for en uke siden. Samme nr.
  • Det kommer spennende tilbud til Karibien.
  • Diamond for lifetime kommer ikke det første året.
  • De klarte forsnakke seg om at LH hadde et bud som var for lavt
  • Vil på sikt erstatte Washington rute med rute til Minneapolis for videreforbindselser med Delta
  • Ingen ville investere 1,5 milliarder dollar og så skyve bort de mest lojale kundene med å la dem miste poeng eller status. Så vi burde ikke være redde for poeng og status.

Prisstrukturen kommer gå från "hybrid" till "horisontell" och Smart biljetter blir ej återbetalningsbara i både Go, Plus och Business. Dock ska Plus Smart och Business Smart i framtiden bli ombokningsbara utan avgift. Återstår att se om det betyder högre priser.. Förändringen verkade påbörjas igår, kan detta ha påverkat sök av bonusbiljetter tro?

Toppen