Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

En fråga från en som inte förstår. Om det nu är så som det sägs att SAS aktier i princip blir värdelösa, vad är då incitamentet för långivarna att omvandla SAS skulder till aktier? Då kan man väl istället bara skriva av skulden så är det klart, eller?

För övrigt så tror jag att ett fåtal stora ägare och en avregistrering från börsen skulle ge SAS lite arbetsro och möjlighet till lite mer långsiktighet, vilket jag tror är behövligt för att kunna bygga upp sig inifrån och ut.
När dessa långivares fordringar skriva om till aktier innebär det att ett stort antal nya aktier ges ut. Dvs totala antalet aktier kommer öka markant vilket innebär att befintliga aktieägares andel späds ut. Givetvis vill långivare hellre ha tillbaka pengar än SAS-aktier. Men att få aktier som ändå har ett värde och kan säljas på marknaden, eller som kan ge vinst om man väljer att behålla de och SAS börjar gå bra igen, är ju i många fall bättre än att bolaget man har fordringar mot går i konkurs.

Edit: tvåa på bollen.

SAS nuvarande aktier blir i princip värdelösa eftersom långivarna måste erbjudas många gånger fler aktier än de som finns idag, just eftersom lånen är på många gånger det nuvarande börsvärdet (aktiekurs * antal aktier). Om sedan SAS skulle gå med vinst igen, är det de nya aktieägarna som "äger" 95% eller 99% av vinsten.

När dessa långivares fordringar skriva om till aktier innebär det att ett stort antal nya aktier ges ut. Dvs totala antalet aktier kommer öka markant vilket innebär att befintliga aktieägares andel späds ut. Givetvis vill långivare hellre ha tillbaka pengar än SAS-aktier. Men att få aktier som ändå har ett värde och kan säljas på marknaden, eller som kan ge vinst om man väljer att behålla de och SAS börjar gå bra igen, är ju i många fall bättre än att bolaget man har fordringar mot går i konkurs.

Edit: tvåa på bollen.

Tack för förtydligandet. det är alltså nuvarande aktieägares aktier som blir värdelösa, och de som omvandlar sina fordringar till aktier får aktier till typ ett värde som motsvarar fordringen. Men fordringsägarna är så vitt jag vet fler än två så jag gissar att tanken då är att de ev. 2-4 framtida storägarna köper loss aktierna från övriga fordringsägare som då får tillbaka en del av sina pengar. Har jag förstått det rätt då?

Tack för förtydligandet. det är alltså nuvarande aktieägares aktier som blir värdelösa, och de som omvandlar sina fordringar till aktier får aktier till typ ett värde som motsvarar fordringen. Men fordringsägarna är så vitt jag vet fler än två så jag gissar att tanken då är att de ev. 2-4 framtida storägarna köper loss aktierna från övriga fordringsägare som då får tillbaka en del av sina pengar. Har jag förstått det rätt då?
Aktierna blir inte värdelösa men är knappt värda något pga utspädningen.

Förmodligen inte, eftersom begreppet "Europa-kontrollerat" används i reglerna. Men jag vet inte säkert. Känner du till något fall där det funkat för ett icke-europeiskt bolag att äga >50% av ett EU-baserat flygbolag via en sådan bulvankonstruktion?
Nej jag känner inte till ett upplägg som lyckats men som @mha321 skrev så har de svenska Mellanöstern bolagen på pappret haft 49% men i praktiken varit utlandsägda. Jag misstänker lite enklare bulvan upplägg där.

(Hörsägen från folk i branchen från min sida)

Nej jag känner inte till ett upplägg som lyckats men som @mha321 skrev så har de svenska Mellanöstern bolagen på pappret haft 49% men i praktiken varit utlandsägda. Jag misstänker lite enklare bulvan upplägg där.

(Hörsägen från folk i branchen från min sida)
Jag måste erkänna att jag inte har en aning om vilka som är "de svenska Mellanöstern bolagen" som du nämner. :oops: Utlandsägande är som sagt inga problem, så länge som >50% av ägarna är inom EU/EES.

Om det hade varit så enkelt så känns det osannolikt att ingen skulle gjort det tidigigare, tex mellanösternbolagen som stannat vid 49%.

Antagligen kopplat till liknande saker som regler för verklig huvudman, som ju är konstruerade just för att hindra sådana konstruktioner.
Jag misstänker dock skarpt att Apollo har kollat upp och kvalitetssäkrat sitt eventuella intåg som majoritets ägare i SAS.

Ska bli jäkligt spännande och se upplägget.

SAS har ingen verklig huvudman idag och en stiftelse har ingen ägare. Apollo "är" deras investerare, bryta ut de investerare från EU som vill var med eller lokalt management allena.

Lite OT för nu men blir kul att se hur det landar, eller flyger rättare sett!

En liten positiv signal(?)
Marknaden gillar nyheten i alla fall.
Kommer nog bli fortsatt ryckigt innan det är klart hur nya ägandet plockas ihop.

Toppen