Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

airac

Medlem
Vilka flyger med SAS på jobbresor idag? Väldigt få. De jag känner som flyger i jobbet tvingas välja det billigaste alternativet, vilket ofta är Norwegian, Wizz, Ryan, Easyjet eller Eurowings. SAS är, som påvisats i andra trådar här, till 50% ett charterbolag.
Känner till tre stora koncerner med styrka på över 250 tusen pers globalt och närmare 100 tusen i Norden som föredrar SAS och/eller star alliance i sin policy.
 

Ricci

Medlem
Jag håller helt med de sista inläggen här att finns det inga svenska intressen i nya SAS så kommer också vissa inrikes SAS-linjer att läggas ner.
Men BRA kommer säkert agera då som typ de gjorde med Kalmar.
Men även de större inrikeslinjerna kan få reducerad SAS trafik i Norrland och även Göteborg och Malmö (MMX).
 

palmen

Moderator
Vilka flyger med SAS på jobbresor idag? Väldigt få. De jag känner som flyger i jobbet tvingas välja det billigaste alternativet, vilket ofta är Norwegian, Wizz, Ryan, Easyjet eller Eurowings. SAS är, som påvisats i andra trådar här, till 50% ett charterbolag.
De få jobbresor jag gör sker inte med något av de bolag du nämner då inget av dom flyger på de destinationer jag åker till, och dit är SAS nästan alltid billigast för min del. Mina kollegor som flyger åker nästan uteslutande med SAS, inte för att de är billigast utan för att tidtabell och antal avgångar passar bäst.

Det finns väldigt många som får flyga SAS enligt resepolicy på sina jobb. Att SAS kör mycket charter på sommaren stämmer ju iofs, men det är inget nytt då det varit så flera år och inget som kommit senast eåren.
 

JacobGBG

Medlem
Vilka flyger med SAS på jobbresor idag? Väldigt få. De jag känner som flyger i jobbet tvingas välja det billigaste alternativet, vilket ofta är Norwegian, Wizz, Ryan, Easyjet eller Eurowings. SAS är, som påvisats i andra trådar här, till 50% ett charterbolag.

Både mitt nuvarande och föregående bolag (industriella automationsföretag) tillät ej resor med dessa alternativ pga oseriösa återbetalningstider/regler (tjänsteresor ändras ofta) eller för att de bäddar in ytterligare avgifter på faktureringstider som är standard inom industri (60 dagar).

Personligen nyttjar jag ofta SAS, lite dyrare biljett men kan ofta motiveras med kortare restider.
 

DRG

Medlem
Vilka flyger med SAS på jobbresor idag? Väldigt få. De jag känner som flyger i jobbet tvingas välja det billigaste alternativet, vilket ofta är Norwegian, Wizz, Ryan, Easyjet eller Eurowings. SAS är, som påvisats i andra trådar här, till 50% ett charterbolag.
Jag flyger SAS i jobbet när det är snabbast och priset blir inte så stor skillnad när man annars skall lägga till fast-tryck och bagage med Norwegian (förutsatt att man har status). Wizz och Ryan är inte options eftersom de ofta inte trafikerar mina destinationer och dessutom kostar det arbetsgivaren att ha folk strandade i dagar om det blir strul.
 

Flyer722

Medlem
Intressant o se varför så många här tror så starkt på SAS när det år för år går åt det motsatta. För det första vill jag nämna att SAS har en högre kostnadsstruktur jämfört med konkurrenter som Ryanair. Detta innebära att de har svårigheter att konkurrera på pris och därmed locka tillräckligt med kunder. SAS har högre driftskostnader på grund av mer komplexa rutter, mer omfattande tjänsteutbud ombord och högre personalkostnader, allt detta påverka SAS förmåga att erbjuda attraktiva priser. Sen att vissa reser med SAS i tjänsten är inte något "wow" för om tillräckligt många reste med SAS så hade bolaget inte behövt CH11. Återigen mynnar detta till att SAS är ett statligt bolag och om staten inte hade backat SAS med pengar så hade företaget gått i ........
 
Last edited:
Det är ju märkligt om så många flyger med SAS i jobbet resten av året, när det inte är chartersäsong, att SAS ändå går med förlust då. En ny ägare kommer behöva slakta kostnader rejält. Hej då lounger, fasttrack, gratis sätesval och extra bagage. Jobbigt att tänka på, jag vet, men det finns ingen annan väg.
 
Toppen