Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson meddelar att svenska statens syn på SAS är oförändrad efter strejken:
Ministern: Statens syn på SAS är oförändrad | SvD
D.v.s. att svenska staten siktar på minskat ägande och inte kommer att gå in med nytt kapital.
Dock är jag rätt säker på att påståendet från TT "Staten har minskat sina skulder i SAS och konverterat dessa till aktier" är felaktigt, och inte inträffat än. Men den oförändrade synen lär väl betyda att staten fortfarande är villig att konvertera lån till aktier.
 
Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson meddelar att svenska statens syn på SAS är oförändrad efter strejken:
Ministern: Statens syn på SAS är oförändrad | SvD
D.v.s. att svenska staten siktar på minskat ägande och inte kommer att gå in med nytt kapital.
Dock är jag rätt säker på att påståendet från TT "Staten har minskat sina skulder i SAS och konverterat dessa till aktier" är felaktigt, och inte inträffat än. Men den oförändrade synen lär väl betyda att staten fortfarande är villig att konvertera lån till aktier.
Har alltid gillat Kålle. Svårt också att hävda att han inte (också) har ett grundmurat gott rykte som facklig kämpe…. ;)
 
Kanske en dum fråga, men varför wet-leasar inte SAS sina flygplan och besättning till andra flygbolag? Tänker främst på A350 om de nu anser att de har för många. Finnair wet-leasar t.ex sina A350 till Lufthansa Group där de går på EuroWings Discover som i sin tur har ersatt många av Lufthansas långrutter.
 
Kanske en dum fråga, men varför wet-leasar inte SAS sina flygplan och besättning till andra flygbolag? Tänker främst på A350 om de nu anser att de har för många. Finnair wet-leasar t.ex sina A350 till Lufthansa Group där de går på EuroWings Discover som i sin tur har ersatt många av Lufthansas långrutter.
Om du vill ha ett bra svar på den frågan får du nog fråga fleetmanagern på SAS, annars är nog din gissning lika god som någon annans här :D
 
  • Gilla
Reactions: JWD
Kanske en dum fråga, men varför wet-leasar inte SAS sina flygplan och besättning till andra flygbolag? Tänker främst på A350 om de nu anser att de har för många. Finnair wet-leasar t.ex sina A350 till Lufthansa Group där de går på EuroWings Discover som i sin tur har ersatt många av Lufthansas långrutter.
Ingen dum fråga.Fram till förra veckan vågade nog ingen kund skriva avtal med det strejkande SAS nu kanske det finns en teoretisk chans.

Fast jag tror att fackets roll på SAS kan sätta käppar i hjulet. Att det leasa ut dessa med bas i München eller liknande borde ses som en omfattande omorganisation av arbetet som facket torde kunna lägga sig i. Crew får en ny hemma bas även om de flygs dit dagen innan.
 
Om du vill ha ett bra svar på den frågan får du nog fråga fleetmanagern på SAS, annars är nog din gissning lika god som någon annans här :D

Mycket bra fråga, kommer nog inte ske så länge man ligger i chapter 11. Då gäller det att visa att man är fortsatt illa på det. När AeroMexico låg där och pandemin började lätta fortsatte man hålla priserna artificiellt höga för att man inte plötsligt skulle få en massa kunder. För då skulle kreditorerna kunna säga ”men kolla, ni har ju kunder, varför ska vi gå med på dessa generösa eftergifterna?”.
 
Toppen