Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Min tanke är väl att SAS flygningar, t.ex. Göteborg-Köpenhamn-Europa/Världen, på första delsträckan flyger passagerare som sedan ska vidare till 10-20 olika destinationer i världen. Om det är så att 40 personer/vecka på Göteborg-Köpenhamn (aggregerat från en mängd avgångar) ska till Lissabon så är det kanske dessa 40 personer som saknas för att Ryanair ska kunna få bäring i en direktlinje på veckobasis.

Jag har sett samma utveckling i Italien nämligen, att direktlinjerna ökade när Alitalia krympte (alltså långt innan konkurshot).
Fler direktlinjer från icke-hubbarna som t.ex. Göteborg håller jag med om. Däremot tror jag snarare att Köpenhamn, Stockholm och Oslo får färre direktlinjer.
 
Njae, titta den amerikanska marknaden för dessa kort där de strösslar ännu mer med poängen och flygbolagens bonusprogram går onekligen bra och värderas extremt högt. Sas kör ju samma modell och verkar ju funka helt ok på svenska marknaden.

Ja, det är lukrativt för det företag som har det. Frågan är hur lukrativt det är för ett annat bolag som redan har sitt eget program att köpa.
 
Ja, det är lukrativt för det företag som har det. Frågan är hur lukrativt det är för ett annat bolag som redan har sitt eget program att köpa.
Poängskulden vill man såklart helst inte ha, men den kan man ju devalvera I köpet.

Ett antal high spenders med dyra kreditkort? Ja tack, de vill man definitivt ha och är nog billig att betala en god slant för.
 
Danska regeringen uppges lämna sitt besked om en vecka.
Svenskerne smækker kassen i: Danske politikere vil stille krav for at redde SAS | Penge | DR

Det är en S-minoritetsregering som åtminstone tidigare sagt att man ska rädda SAS. Venstre (konservativliberaler) säger att de ställer upp. Dansk folkeparti (högerpopulist/nationalist) och Socialistisk folkeparti (vänster-grönt parti) verkar halv-intresserade av att rädda sas och indikerar att de kommer att ställa krav på bolagets personalpolitik ("danskar med danska löner") för att gå med på ett stödpaket.

Danska S behöver typ 2 av dessa 3 partier med sig för majoritet och det låter som att alal tre är med i förhandlingarna.
 
Last edited:
Poängskulden vill man såklart helst inte ha, men den kan man ju devalvera I köpet.

Ett antal high spenders med dyra kreditkort? Ja tack, de vill man definitivt ha och är nog billig att betala en god slant för.

Ja, men det är ju ett avtal kan man sluta med kreditkortsjätten. Det behöver man ju inte köpa EuroBonus för att göra. Det borde vara tämligen lätt för tex KLM/LH eller vem det nu kan vara att göra en deal där erbjudande skickas ut till kortinnehavare att flytta över sina kort till ett nytt program. Det är ju data som Amex/SEB har och inget som EuroBonus behöver vara inblandade i alls. Och de är nog sugna att skapa ett nytt erbjudande när deras samarbetspartner går omkull. Och de som har ett Amex Elite kommer ju behöva ta ställning på ett eller annat sätt.

Men poängen är att man behöver inte köpa EuroBonus för att komma åt dem.
 
Det låter ju som att alla tre är positiva också. De senaste gångerna(sic!) har det klagats en del från svenskt håll men pengarna har sedan betalats. Danmark verkar inte alls ha den attityden utan är beredda att betala.

Vi får se i slutändan men som baserad i Stockholm tror jag inte ett danskt SAS är mitt bolag längre ändå.
 
Det låter ju som att alla tre är positiva också. De senaste gångerna(sic!) har det klagats en del från svenskt håll men pengarna har sedan betalats. Danmark verkar inte alls ha den attityden utan är beredda att betala.

Vi får se i slutändan men som baserad i Stockholm tror jag inte ett danskt SAS är mitt bolag längre ändå.
Jodå, de låter betydligt mer positiva än något parti i sverige. Gissar att SF och DF båda gnäller lite på personalpolitiken för att vinna inhemska poäng men är med på tåget.

Även om man som jag är i skåne är antagligen ett danskt SAS inte heller något för mig. Mest för att jag ser hur dåligt Kastrup fungerar. Det är ju Kastrup som är huvudmålet med danskarnas ägande i SAS och det de har lyckats skapa där är inget jag uppskattar. Det är snor-dyrt att flyga där, allt är ineffektivt och personalen otrevlig.
 
Den som lever får se men ”danskar med danska löner" bör rimligtvis innebära ”danska priser” vilket inte visat sig vara en vinnande väg i dagens flygeuropa. Känns som att det räcker med halvmesyrer nu och skall SAS överleva på lång sikt som självständigt bolag/varumärke får man nog tyvärr acceptera att det är ett helt nytt mindre bolag som kräver samma upplägg fullt ut som sina konkurrenter här med bemanningsbolag, flexibla leasingavtal osv. Det är väl detta dagens ledning förstått. Alternativet skulle möjligtvis kunna vara att gå in i tex Lufthansa för att bli en liten nischad aktör där ”vintertabellen” kvarstår med fokus på i första hand affärsresenärer och matartrafik till Frankfurt/München och i viss mån Köpenhamn. Leisure och long haul från Stockholm och Oslo tar Eurowings över.
 
Toppen