Senaste nytt

SAS fortsätter flyga till Kiev

Avråder till att använda Marcus Oscarsson som källa.

Fakta är att SAS inte alls flyger till Kiev från Arlanda, men från Oslo. En gång/vecka.

Nu håller jag med dig i sak kring användandet av Marcus Oscarsson som källa - speciellt i de åsikter och 'fakta' han ofta sprider. Men det är en diskussion för annat forum :)

I just detta fallet så tycker jag hans artikel är väldigt tydlig - utklipp från artikeln nedan:

Marcus Oscarsson skrev:
SAS flyger en gång i veckan direkt till Ukraina i form av ett tisdagsflyg mellan Oslo och Kiev. Övrig SAS-trafik till Ukraina görs via och med hjälp av andra flygbolag inklusive Lufthansa som valt att fortsätta med sina flyg till Ukraina tills vidare uppger SVT.

Får jag fråga vad det är för fel länka en informativ artikel av honom? Jag såg detta på FB av en händelse och fattar att han är en journalist som skriver till de breda massorna. I det här fallet skriver han dock om Sveriges insats med observatörer och att SAS fortsätter bistå med rutt till skillnad från KLM, Norwegian m fl som stoppat sina flygningar. Något som borde intressera frequent flyers här.

Han är väl ändå en journalist för svensk statlig media? Jag trodde inte han jobbade för andra intressen, ska inte länka mer från honom då om det är något skumt. :)

Får jag fråga vad det är för fel länka en informativ artikel av honom? Jag såg detta på FB av en händelse och fattar att han är en journalist som skriver till de breda massorna. I det här fallet skriver han dock om Sveriges insats med observatörer och att SAS fortsätter bistå med rutt till skillnad från KLM, Norwegian m fl som stoppat sina flygningar. Något som borde intressera frequent flyers här.

Han är väl ändå en journalist för svensk statlig media? Jag trodde inte han jobbade för andra intressen, ska inte länka mer från honom då om det är något skumt. :)

TV4 är väl ändå inte statlig... :)

87CC5892-867A-4857-AFC5-3710D1976DCE.jpeg

@Kimmen00 Där har du fel ;)

@Mattias Holmén Ja det är lite trixigt. Staten köpte TV4 genom Telia innan valet 2018 för 9,2miljarder sek. De behöll dock ägarnamnet Bonnier Broadcasting, men det är bara på pappret. Med tanke på nuvarande statlig ägare trodde jag som sagt att journalister där var ok att länka. :)

@Mattias Holmén Ja det är lite trixigt. Staten köpte TV4 genom Telia innan valet 2018 för 9,2miljarder sek. De behöll dock ägarnamnet Bonnier Broadcasting, men det är bara på pappret. Med tanke på nuvarande statlig ägare trodde jag som sagt att journalister där var ok att länka. :)
Tack för infon! Marcus Oskarsson är, i min bok, Mr cklickbait numero uno, Ofta tycker jag han kommunicerar ut rappakalja. Men som sagt, ett ämne för ett annat forum :D

Han är statsvetare och inte journalist. Rubriken ger ju uppfattningen att något flygbolag från Sverige flugit regiljärt till Kiev och fortsätter med det, medans det inte existerar. Clickbait.

Själv gillar jag att mellanlanda, t o m väljer det aktivt. Perfekt denna vecka med OSL i plus via CPH! :D

Jag har dock ett minne av att SAS flyger direkt från ARN till Kiev om du föredrar det under sommarsäsongen. Kanske ändrat men vet att jag såg något pressmedelande om det.

Last edited:
Toppen