Senaste nytt

SAS flyttar ut verksamhet

Irland har ju också en del speciella skatte regler just för flygplan om jag förstått rätt. Ett bolag där med planen registrerade där kan skriva av ett flygplan på 8 år. Vilket ju är ett lysande sätt att bli av med skatt på vinst. Vet inte ad gränsen är i andra länder men det brukar ofta framföras som en fördel.
 
Den totala lönekostnaden för en irländsk anställd är inte speciellt låg i en jämförelse med andra länder i Europa. Problemet är väl i så fall snarare att Norge, Sverige och Danmark, i nämnd ordning, alla tre är de länder där en anställd kostar mest. Bara i Storbritannien, som jämförelsevis ligger någonstans mitt i tabellen bland europeiska länder, är kostnaden för en anställt nära €8 billigare i timmen än på Irland. Hade det uteslutande handlat arbetskraftskostnader så hade man valt ett annat land. Det är nog de gynnsamma förutsättningarna för just flygsektorn på på Irland som är den avgörande faktorn. Förutsättningar som skapats för att gynna Tony Ryans och senare Ryanairs verksamheter.
 
Last edited:
Toppen