Senaste nytt

SAS flyttar tungt tekniskt underhåll utomlands

Vad händer nu med alla gymnasiestudenter som har läst flygteknik och underhåll? AMS nästa?

Well. Det händer väl ungefär samma sak som med alla gymnasieelever som fått ett CPL betalt av staten. AMS nästa. Dessa utbildningar har så länge de har funnits enbart förvärrat situationen på en mycket dålig arbetsmarknad med hög arbetslöshet.

Helt vansinnigt med att lägga ut allt jobb till underleverantörer. Man tappar massor i kompentens i egna organisationen och tappar delvis kontrollen. Det börjar all elektronikindustri nu att inse som lagt sin legotillverknining i bl a Asien. Kvaliten blir sämre och man får öka kvalitetskontrollen varför kostnaden ökar och all kunskap ges till en annan leverantör. Dåligt av SAS att hänga med på denna trenden bara för någon räknenisse lyckats driva igenom det med snygga kalkyler. Jag undviker vissa flygbolag för att jag vet att det är dåligt undehåll och nu vet man inte vem som mekar med SAS flygplan längre. Utgår från att SAS satt sina höga krav på den som skall utföra jobbet, men det känns inte bra.

Visst är kostnadläget mycket lägre i Ungern, min vän i Budapest är civilingenjör i maskinteknik sedan 4 år. Han får ut en månadslön på 200000 forint(5700 kr) efter skatt. I Sverige hade han fått ut uppemot 25000 kr efter skatt.

Det lätta underhållet blir kvar hos SAS. Det är inte alls säkert att det blir de som sysslar med tungt underhåll idag som sägs upp. Högst troligt är det unga rekativt nyanställda mekaniker som får gå och den tekniska personal som jobbat med tungt underhåll får istället främst arbeta med lätt dagligt underhåll i framtiden. Sist in och först ut är det LAS sägsr.
jag tror absolut det är rätt beslut att outsourca tungt planerat underhåll. Resenärerna är inte villiga att betala för tungt underhåll utfört i Skandinavien.
SAS ärkekonkurrent Norwegian som ständigt blir hyllat till skyarna i media gör som som redan nämts allt underhåll i Budapest. Får DY nån kritik för det? Anses DY äventyra säkerheten för det? Klagar resenärerna? Svaret är självklart nej på samtliga frågor.

Det finns fortfarande bolag kvar i Sverige som gör tungt underhåll på flygplan. Priority Aero behöver säkert flygmekaniker och SAAB kommer även i framtiden behöva civilingenjörer i flygteknik av absolut topklass för fortsatta utvecklingen av JAS 39 Gripen och underleverantörsprojekten bolaget har med Airbus och Boeing.

Last edited:
Toppen