Senaste nytt

SAS flyttar EuroBonus-verksamheten till eget bolag

Nån som har nån tanke om alla samarbetspartners i eurobonus?
Flyr de nu?
Eller blir de fler nu med bättre avtal.
Har ju försvunnit väldigt många i onlineshoppingens portal det senaste året.
Har svårt att se att något bolag skulle lämna eurobonus bara för att de blir ett eget bolag.
I onlineshoppen kommer det till och försvinner butiker mer eller mindre varje vecka.

Klart det spelar roll. Att separera EB-tillgångar är bra för både försäljning, ta in investerare, ställa som säkerhet för finansiering samt säkert ur ett governance-perspektiv. Dels bör nu alla relevanta EB-tillgångar ligga i ett separat bolag, dels bör det nu finnas upprättade avtal mellan SAS och EuroBonus, som en köpare/investerare i verksamheten definitivt kommer förvänta sig se.

Jag menade för mig. SAS EB program är ju rätt komplext. Vad är själva tillgången som skulle vara till försäljning menar du? Kundbasen är ju lojal mot SAS. Skulle man sälja EB till en bank eller kreditbolag skulle jag inte tycka att mitt "Swedbank SAS Guld" skulle klinga så himla högt.

Det skulle ju också bli en intressant transaktion, skulle man sälja måste man ju betala marknadspris för poäng, annars blir det konkurrensdomstolen nästa.

Är du säker på det? Jag funderar på om inte Eurobonus med sin kundbas kan vara SAS största värde i dagsläget.
Nej jag är inte säker på något :)
Vad kostar en lojal kundbas? Det är ju inte många sådana transaktioner som gjorts. Hur lojala är verkligen kunderna till SAS?

Jag menade för mig. SAS EB program är ju rätt komplext. Vad är själva tillgången som skulle vara till försäljning menar du? Kundbasen är ju lojal mot SAS. Skulle man sälja EB till en bank eller kreditbolag skulle jag inte tycka att mitt "Swedbank SAS Guld" skulle klinga så himla högt.

Det skulle ju också bli en intressant transaktion, skulle man sälja måste man ju betala marknadspris för poäng, annars blir det konkurrensdomstolen nästa.

Argumentet är väl att de sitter på en väldigt massa information om sina kunder. Hur de reser, var de hyr bil, om de handlar reflexvästar osv. Men kanske framförallt att du får tag i en lista på personer som är bekräftat "high spenders" antingen med egna pengar eller företagspengar. Den informationen är värd mycket.

Däremot har du en klar poäng i att kunderna har lojalitet mot sas (åtminstone mer mot sas än eurobonus). Jag kan tänka mig att en missbedömning där ligger bakom åtminstone en del av hur det gick med Aeroplan. (den andra delen att Air Canada insåg att de behövde ett eget program när de väl sålt av det gamla och fick starta ett till...)

Argumentet är väl att de sitter på en väldigt massa information om sina kunder. Hur de reser, var de hyr bil, om de handlar reflexvästar osv. Men kanske framförallt att du får tag i en lista på personer som är bekräftat "high spenders" antingen med egna pengar eller företagspengar. Den informationen är värd mycket.
Skatteverket kanske kan tänka sig att betala en slant för den? ;)

Toppen